landsbygdsbo
Trådstartare
exakt det jag skrevVad menar du?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
exakt det jag skrevVad menar du?
Om de gör något dumt får de sluta med det.Tja, vad gör killar när de inte jagar fruntimmer en helgkväll?
Vad är problem med lagstiftning och utbildning?exakt det jag skrev
lagstiftning och utbildning utgör inget problem i sig, men förutsättningen för att det ska fungera är ett balanserat samhälle som respekterar lagstiftningen.Vad är problem med lagstiftning och utbildning?
Vad menar du med balanserat samhälle?lagstiftning och utbildning utgör inget problem i sig, men förutsättningen för att det ska fungera är ett balanserat samhälle som respekterar lagstiftningen.
Tja, vad gör killar när de inte jagar fruntimmer en helgkväll?
Möjligtvis i den bästa av världar. Men umgås med sina vänner tillsammans med alkohol är väl närmare sanningen...Ser på tv? Läser en bok? Umgås med sina vänner?
Där olika grupper interagerar balanserat och att som det här diskuteras ingen markant övervikt av ngt av könen förekommer.Vad menar du med balanserat samhälle?
Jag tror fortfarande inte övervikt av män måste innebära mer våld och brott,Där olika grupper interagerar balanserat och att som det här diskuteras ingen markant övervikt av ngt av könen förekommer.
För enkelhetens skull kan du ju titta på samhällen där en obalans av könen existerar.
Glesbygdsområden i Sverige, Kina har nämnts som exempel...
Möjligtvis i den bästa av världar. Men umgås med sina vänner tillsammans med alkohol är väl närmare sanningen...
Varför skulle de "jaga" mindre då det finns fler kvinnor?Tja, vad gör killar när de inte jagar fruntimmer en helgkväll?
Jag blir lite överraskad av att så många här i tråden inte verkar se något problem med en sådan könsobalans? Visst har det förts en hel del märkliga resonemang i tråden som jag inte står bakom, men i grunden tycker jag att det är en intressant och skrämmande fråga. Med tanke på fördelningen homo/heterosexuella (och monogama/polyamorösa för den delen) kommer det ju oundvikligen att bli en hel del heterosexuella män som får knepigt att hitta en partner, och för väldigt många är ju det här med att skaffa partner och sedan barn en central del av livet. Det blir ett utanförskap som kommer att läggas till de andra som redan finns, och jag ser framför mig att gruppen "unga arga män" med både svenskt och utländskt ursprung riskerar att öka proportionerligt. Enbart en könsobalans skulle väl inte behöva öka våldsbrotten, men lagt till de redan existerande problemen i vårt samhälle?
Visst är det möjligt att motarbeta en sådan utveckling. Men en förutsättning borde väl i så fall vara att vi faktiskt gör insatser för att förhindra att det går åt skogen för dessa män? Vad bör vi göra?
Finns för övrigt ytterligare en artikel, låt vara ett par månader gammal, där Hans Rosling uttalar sig om samma sak: http://www.expressen.se/nyheter/sverige-narmar-sig-kinas-konsobalans/
vem har sagt att det är männen som jagar då?Varför skulle de "jaga" mindre då det finns fler kvinnor?
då blir ju min fråga, ska vi diskutera dagens verklighet eller morgondagens drömmar.Jag tror fortfarande inte övervikt av män måste innebära mer våld och brott,
Om männen förändrade sig.
Jo det resonemanget blir ju väldigt märkligt, det håller jag helt med om. Däremot tänker jag mig att det faktiskt ÄR risk att våldsamheten ökar bland dessa män, men med könsobalansen som en mer indirekt orsak. För mig låter det alltså som ett problem som är värt att ta på stort allvar.Ja, jag tänker väl att det är något att arbeta med, men tycker hela resonemanget om att män blir kriminella på grund av bristen på kvinnor känns lite märklig. Som att män inte har ett eget val om inte en kvinna finns där och lugnar hans våldsamma natur.
Jag vänder mig emot att män skulle bli våldsamma pga att de inte har en relation med en kvinna.Jag blir lite överraskad av att så många här i tråden inte verkar se något problem med en sådan könsobalans? Visst har det förts en hel del märkliga resonemang i tråden som jag inte står bakom, men i grunden tycker jag att det är en intressant och skrämmande fråga. Med tanke på fördelningen homo/heterosexuella (och monogama/polyamorösa för den delen) kommer det ju oundvikligen att bli en hel del heterosexuella män som får knepigt att hitta en partner, och för väldigt många är ju det här med att skaffa partner och sedan barn en central del av livet. Det blir ett utanförskap som kommer att läggas till de andra som redan finns, och jag ser framför mig att gruppen "unga arga män" med både svenskt och utländskt ursprung riskerar att öka proportionerligt. Enbart en könsobalans skulle väl inte behöva öka våldsbrotten, men lagt till de redan existerande problemen i vårt samhälle?
Visst är det möjligt att motarbeta en sådan utveckling. Men en förutsättning borde väl i så fall vara att vi faktiskt gör insatser för att förhindra att det går åt skogen för dessa män? Vad bör vi göra?
Finns för övrigt ytterligare en artikel, låt vara ett par månader gammal, där Hans Rosling uttalar sig om samma sak: http://www.expressen.se/nyheter/sverige-narmar-sig-kinas-konsobalans/
Ja.då blir ju min fråga, ska vi diskutera dagens verklighet eller morgondagens drömmar.
självklart skulle allt som heter våld försvinna om människan förändrade sig
Ja, jag tänker väl att det är något att arbeta med, men tycker hela resonemanget om att män blir kriminella på grund av bristen på kvinnor känns lite märklig. Som att män inte har ett eget val om inte en kvinna finns där och lugnar hans våldsamma natur.
Det intressanta är varför män och inte kvinnor gör det.Det är nog inte så märkligt som du framställer det. Visst de har ett eget val. Precis som lågutbildade har egna val att inte begå brott, men ändå så gör de det i högre utsträckning än högutbildade. Det handlar om strukturer. Om fler känner att de inte duger, inte känner sig lika älskade eller behövda, att de står utanför, så framstår det inte så märkligt för mig att brottsbenägenheten för den gruppen stiger. Det tror jag f.ö gäller det mesta. Minst brottsbenägenhet finner man nog i den grupp som lyckats få vad de vill i livet. Inte de som står ofrivilligt utanför.