Ont om tid

L

lala

I stallet finns de en häst som knappt blir riden alls, men jag har tillåtelse att motionera den hur/när jag vill. Men jag har min egen häst som jag vill hinna motionera också, så det finns inte så mycket tid över åt den andra. Men jag skulle gärna vilja göra någonting så den inte bara går i hagen...

Har ni några tips på hur man kan träna hästen, under korta stunder. En halvtimme eller så. Tänkte gå ut och gå lite, men kom på att det ger inte så mycket motion egentligen. Jag kan ju rida en halvtimme också, men det tar tid, då måste man ryckta, sadla och tänsa också. Och skitta fram och av blir 20 minuter tillsammans...
Vill ej longera eftersom hästen är ganska gammal och har tidigare visat en etta efter böjprov (absolut inga problem att rida, haltar inte alls, men vill inte gå för mycket på volter ändå ifalla att)
ALLA tips är välkomna :)

Sv: Ont om tid

Någon annans häst är inte ditt ansvar... Varför skaffar inte ägaren en medryttare eller liknande?

Tömkörning i kuperad mark kanske vore ett alternativ, eller att ha med hästen som handhäst när du rider (om det ev skulle fungera).

Hon orkar inte lägga ner tid på att hitta någon som passar hästen. Den är väldigt speciell, och ganska svårriden. Man måste verkligen vara otroligt mjuk i handen och rida på rätt sätt för att klara ridturen utan skenturer, men gör man på rätt sätt är hästen underbar :)
Hon har förut haft dit några som ska vara duktiga men har inte klarat av den sort av häst.. Så hon rider honom ibland, ett par gånger i månaden.. Men jag är så fäst vi han att jag gärna skulle vilja göra något med honom, synd att man har så lite tid!!

Handhäst, det ska jag fundera på, men jag tror inte det funkar. Måste få lov av ägren till hästen jag rider också (den är inte min egen, men det är bara jag som rider honom, och får göra det när jag vill).. Men jag vet inte om det går så bra. Finns inte så bra skogsvägar här, ska man komma ti skogen måste man gå en bit på vägen och det vill jag inte med handhäst, och det känns lite dumt att rida runt med en häst i släptåg på åkern :P (jag brukar oftast rida på en åker med staket runtom istället för på banan)

Jag har funderat på en sak, men jag vet inte riktigt om det är smart eller inte, därför frågar jag er...

Jag brukar rida på en ganska stor åker, men staket runtomkring. Kan man släppa den en hästen där sammtidigt som man rider den andra? Skulle hoppas på att den skulle följa efter den som blir riden, eller ialla fall röra på sig lite. Eller är det för farligt att ha en lös häst där när man rider?

Snälla jag vill ha flera förslag och tips :)

Men var det inte du som hade din häst gående ensam hemma hos dig utanför fönstret? O så åkte du 4 km bort för att rida ett halvblod någon gång då o då, där du oxå blev erbjuden lösdriftsplats o sällskap åt din Islänning?

Jag har funderat på en sak, men jag vet inte riktigt om det är smart eller inte, därför frågar jag er...

Jag brukar rida på en ganska stor åker, men staket runtomkring. Kan man släppa den en hästen där sammtidigt som man rider den andra? Skulle hoppas på att den skulle följa efter den som blir riden, eller ialla fall röra på sig lite. Eller är det för farligt att ha en lös häst där när man rider?

Snälla jag vill ha flera förslag och tips :)

så brukar jag göra med shettisen då jag inte hadde tillgång till padokk löslongera
men funderigen ligger i varför du bara har 30 min på dig att motionera denna häst :confused:

Jag har funderat på det här, det går inte att stressmotionera en häst sådär.. Jag pratade med ägaren idag och har gett mig tillåtelse att hitta en passande medryttare.

Jag vet, det är inte min häst - inte mitt ansvar.. Men ägaren tar inte sitt ansvar och motionerar hästen så jag göra detta för hästens skull. Vad dum jag var som inte kom på det tidigare, håller på och söker medryttare till den nu så allt ska lösa sig :)

Du kan ju alltid longera den en stund. Sen kan man gå en promenad så att den får lite kontakt i alla fall. Tömkörning är också bra. Eftersom det trots allt inte är ditt ansvar så ska du inte ställa för stora krav på dig själv tycker jag....

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 240
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 998
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 311
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama