Ont i ryggen!

Tigertofflan

Trådstartare
Vi har för ett par veckor sedan tagit av täcket på hästen. Han går ute på dagarna och står inne om nätterna. Nästan direkt började han ömma i ryggen, svankar ordentligt om man trycker, och det har blivit värre och värre nu efterhand. Det beror INTE på sadeln, kanske jag ska påpeka. Vi har linimentat och masserat, men det har inte blivit bättre.
Jag masserade med en massage-grej i helgen och såg att det kom upp enmassa vita "flarn", precis som att han fjällar.
Det var precis samma sak förra året, han fick ont i ryggen och dessa vita grejerna kom. Pratade med mannen vi köper foder av, och han sa att det kan bero på proteinbrist. Vi fick tips på lite annat foder och köpte dessutom olja. Oljan har vi fortsatt med sedan dess, och i övrigt går han på krafft grund och blandkross (kornkross?), plus vitaminer, salt och biotin.

Är det nu proteinet som saknas igen? Eller är detta inte en fråga om foder över huvud taget, utan rent av så att han helt enkelt blir bränd av solen?
 
Sv: Ont i ryggen!

Min häst ömmar vid fällning och särskilt då när han blir blöt. Behöver skyddas lite extra och äta B-vitaminer. Verkar det allvarligt, om du är orolig, borde du nog kolla med veterinär. Han kan ju ha gått omkull i hagen eller skadat sig på något sätt? Inte vet jag, men det är hemskt att vara orolig, se att något inte stämmer.:(
 
Sv: Ont i ryggen!

Pröva att lägga på täcket igen. Hans kanske ömmar för han blir kall och spänner sig.

En häst i mitt stall reagerar exakt likadant när hon blir täckesfri och det inte är +20 grader ute
 
Sv: Ont i ryggen!

Jag tror också på täcket. Släng på det igen, och ha det på. Ta av det bara om det är skinande sol och +20 typ. mitt förra varmblods sto var också jättekänslig i ryggen, och fick inte bli blöt eller kall, då fick hon jätteont!
 
Sv: Ont i ryggen!

Lazio och alla andra på samma gång skrev:
Har hästen fällt klart?
Nej, han fäller fortfarande, och det var samma sak förra året när han fällde. Förra året fick han också ha täcke på sig mycket längre, men ömmade ändå, så jag tror tyvärr inte att täcke hjälper.
Han ömmar inte vid ridning (kanske känns det för honom men han visar det inte), och protesterar inte när sadeln ska på...
 
Sv: Ont i ryggen!

jag tror att det har med hårfälninen att göra. ( som någon har nämt här ovan).. för när hästar fäller sin vinterpäls så kan dem bli väldigt ömma i hårbotnen..jag tycker att du ska ge han lite B-vittamin.. och sen får du helt änkelt vänta tills han har släppt all vinterpälsen. har det inte gått över då, ja då kansek du ska kontakta vet...
Hoppas att det löser sig!
 
Sv: Ont i ryggen!

Vâr hästosteopat(âven utbildad veterinär) hävdar att ont i ryggen kan bero pâ magproblem. Om det dessutom kommer vid samma tidpunkt varje âr kan det kanske ligga ngt i det. Din foderkille är nog inte helt ute och cyklar nâr han talar om proteinbrist. Vi har hästar här som vid denna tid ofta visat tecken pâ irriterade ryggar, prova ge den ngt som hjälper den med matsmältningen eller ta blodprov för att se om det finns nâgra brister
 
Sv: Ont i ryggen!

Okej! :bow:

Jag pillade honom lite på ryggen idag och han "fjällar" fortfarande. Red dock barbacka och han ömmade inte alls. Smorde in med helosan i brist på andra idéer, får se om det är bättre imorgon...

Ska se över det där med fodret och se om jag hittar nåt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Under graviditeten och ett halvår efter hade jag så grymt ont i ryggen, eller egentligen höfterna i första hand. Gick till en...
Svar
9
· Visningar
817
Senast: Madick
·
Hästvård Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt...
2
Svar
23
· Visningar
3 663
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 123
Senast: Karminnie
·
  • Låst
Kropp & Själ Blev sparkad i ryggen igår av ett stycke oskodd ponny. Det var inget litet vift eller en spark som träffade av misstag utan det var en...
12 13 14
Svar
279
· Visningar
26 099
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp