Ont i ryggen...

straumur

Trådstartare
Hur märker ni om eran häst har ont/ömmar i ryggen? Vilka symptom? Klämmer ni/trycker över ryggen för att se om hästen regarerar?

Sv: Ont i ryggen...

Jepp, precis så gör jag. :)

Jag har som rutin att känna igenom min häst ungefär varannan, var tredje, dag. Har en 22-årig gammal dressyrtävlad valack som lätt får spänningar i höger bak/korset. Lossnar fint med regelbunden massage och besök av equiterapeut några gånger per år. Märks tydligt när/om han är spänd. Ryggen liksom "sjunker undan" när man kommer åt områden som blivit spända. Men med regelbunden massage är han lika mjuk och fin som en unghäst. :)

Klämmer, trycker osv. Brukar ta en snabbkoll i samband med den dagliga kvällsrykten när jag även känner igenom resten av hästen.

Ja, problemet med ryggont är ju att sånt som sitter i ryggen exv kissing spines sällan märks PÅ hästen. Dvs det märks inte hur mkt man än klämmer och trycker utan det märks vid arbete.

Om hästen ömmar gör den det såklart för tryck, men man kan även ofta se på hästen att den är spänd i rörelse, om det tex är pga att ryggen blivit nedkyld.

kl*
Men om hästen har ont i ryggen märks det tydligt då att den sjunker ner med ryggen eller går undan och verkar besvärad?

Det beror på hur hästen har ont, i vissa fall svankar hästen med ryggen när man trycker där det gör ont, ibland kan hästen ha ont utan att den reagerar på dem vanliga testmetoderna.

Har min häst problem med ryggen så märker jag det genom ridning eller hur hästen rör sig. Jag klämmer aldrig på ryggen på min häst, mer än att jag kan försiktigt känna med handen längs ryggen som visitation.
Misstänker jag något så åker jag till min kiropraktor med hästen, vilket jag gör ändå flera gånger per år för underhåll, även laserbehandling.

Om mjukdelarna är skadade så reagerar ju hästen för tryck, men om bara skelettet är 'skadat' så är det inte säkert att den reagerar. Det gjorde inte min, som hade ganska allvarlig ks.

Sen kan såklart en häst med ryggont även ha bra dagar då den inte reagerar för tryck. Vissa saker värmer ju ur, det hör man ju ibland hos vissa som har hästar som har ont i ryggen, men som vägrar inse det och rider ändå.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 307
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 586
Senast: Liten
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka