Ont i ryggen, vad kan man göra?

Sv: Ont i ryggen, vad kan man göra?

arbeta hästen från marken tömkörning, longering för att stärka ryggen.. klättring i backar osv...

Titta först på sadeln. (ta ut en sadel makare)
Eller en massör.
Tömkör häste,longera m.m
Lycka till!

Tänk själv om du har ont i ryggen, skulle du då vilja jobba?
Du måsta ta reda på varför hästen har ont, låt den vila från ryttare helt tills du hittat felet, skulle aldrig låta en häst med ont i rygg få bära mig, lite måtta får det vara!

Kolla ev hovarna.

Men låt någon göra en undersökning av hela hästen...rid den inte förrens du vet, om en häst visar att den har ont så har det gått långt.

skulle inte rida eller jobba hästen om den har ont i ryggen.
Ta det lugnt och promenera lite, sen kan du börja tömköra och gå över bommar.
Är hästen jämnt musklad i baken?
Höjer hästen ryggen om du strycker fingrarna under magen hela vägen och trycker lite?
Om inte så kan det onda sitta i ryggkotorna..

fast vissa ryggsmärtor botar man ju med motion.
Däremot, som du säger ska man veta vad som är fel.
En häst jag jobbade med hade allt för klena ryggmuskler, han fick hållas varm och tränas i form, en häst med skör musklulatur ska självklart inte sittas på, men det finns ju hundratals sätt att träna.

Om ni har lädt det jag har skrivit innan så vet ni att jag inte rider henne utan longerar och går ut och går med henne.. tills hon är helt bra. Hon är nu nästan bra i ryggen. Hon ska nog stå 1-2 veckor till innan jag lugnt börjar sätta i gång henne. Jag vet att det är sadeln som har orsakat detta och jag ska låna av en i stallet en sadel som sitter bra på min häst!

Hej. En sadel som passar dåligt kan ge diverse muskelskador och spänningar och också leda till att hästen använder sin kropp på ett felaktigt sätt och pga detta får andra skador och problem. Så det är jättebra att du byter sadel och ger din häst tid på sig att återhämta sig.

Om hästen har mycket ont eller har fått inflammation i sina muskler så kan den behöva hjälp av något inflammationsdämpande preparat som veterinären kan skriva ut. Det finns även antiinflammatoriska örter typ djävulsklorot att köpa i hästbutikerna. Akupunktur, massage är andra sätt att dämpa smärtan och släppa på spänningarna. Hästmassörer nära dig kan du hitta här:
http://www.hastmassage.com

Du har två problem att lösa. Dels så måste hästen bli smärtfri och börja våga jobba igen. Och sen så måste du börja bygga upp ryggen genom riktig träning.

Du gör helt rätt som vilar och arbetar utan sadel så att musklerna får en chans att läka. Fortsätt gärna att jobba från marken några gånger i veckan även när du kan börja rida igen. Efter arbete, stretcha hästen (ta hjälp om du inte vet hur).

Om hästen har gått länge med problemet så tar det tid att bygga upp den igen.

Glöm inte kolla nya sadeln om några månader, hästen kommer snabbt att börja bygga muskler när ingenting hindrar den. En sadel som passar nu när hästen är som ett staket i ryggen passar kanske inte när musklerna börjar komma tillbaka.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
795
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 040
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 783
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar