Ont i ryggen, vad göra?

Monsieur de Mai

Trådstartare
Min varmblodstravare har en tendens att få lätt ont i ryggen. Hon går undan när jag ska lägga på selen (och ibland även täcket) och när hon springer i vagnen märker man att det är något som stör henne. Min gissning är ryggen.

Hon har vilat i 2 månaders tid, utan sele och körning och bara promenader och hage. Efter detta var hon mycket bättre i ryggen, men nu när jag har kört henne i några veckor, ungefär varannan dag, så märker jag att hon reagerar där igen.

Är det någon idé att ta henne till veterinär och be dem kolla upp ryggen? Kan de verkligen göra något vettigt? Har hört från ganska många att dom inte brukar kunna det nämligen...

Något tips på vad man annars kan göra för att försöka göra det så bra som möjligt för hennes rygg?

Sv: Ont i ryggen, vad göra?

Om du misstänker bara muskelproblem så kan en equiterapeut hjälpa dig. Vila hjälper oftast inte bara utan man måste göra något.
Tänk även på hur hästen jobbar i formen. Högt huvud o sänkt rygg är inte bra.
// Linda

Om du misstänker bara muskelproblem så kan en equiterapeut hjälpa dig. Vila hjälper oftast inte bara utan man måste göra något.
Tänk även på hur hästen jobbar i formen. Högt huvud o sänkt rygg är inte bra.
// Linda

Nej jag vet att den formen inte är bra, men det är tyvärr lättare sagt än gjort att få en travhäst framför vagn att gå på annat sätt... Speciellt om de är stressade och ivriga...

Sen finns det ju gummisnoddar och springremmar man kan ta till hjälp, men jag vet inte om det är bra med något tvingande heller?

Har haft min till "chiropraktor" på behandling. Hon visade att hon hade ont i ryggen. Nu har jag behandlat henne 3 ggr, hon hade en bäckenrotation. Ganska vanligt tydligen och det hade nog blivit av ngn vurpa i hagen.
Hon är nu mycket bättre men jag ska i allafall be att han kollar henne en gång till.
Så mitt tips är att låta ngn duktig "chiropraktor" kolla upp henne. Det kan ju vara ngn kota som hamnat på sniskan. :idea:

Har haft min till "chiropraktor" på behandling. Hon visade att hon hade ont i ryggen. Nu har jag behandlat henne 3 ggr, hon hade en bäckenrotation. Ganska vanligt tydligen och det hade nog blivit av ngn vurpa i hagen.
Hon är nu mycket bättre men jag ska i allafall be att han kollar henne en gång till.
Så mitt tips är att låta ngn duktig "chiropraktor" kolla upp henne. Det kan ju vara ngn kota som hamnat på sniskan. :idea:

Jag har haft en kiropraktor på henne men det som gör mig lite skeptisk till det är att han i stort sett behandlade alla hästar lika. Jag anser att alla inte kan ha samma fel...

På ryggraden över korset är hon betydligt högre på höger halva än på vänster, antar att det kan ha betydelse. Men frågan är om det är något man kan göra något åt... Vet inte hur det kan ha blivit så heller...

vi brukar använda kiropraktor på hästarna hemma.. h*n har gjort underverk med varmblodsmärra som haft problem med ryggen i hela sitt liv, men det gäller att man får tag på nån som vet vad h*n håller på med :) eller så kan du pröva med ET som nån har nämnt innan :cool:

Hitta en duktig equiterapeut som kan hjälpa dig att komma tillrätta med snedheter och låsningar (har tyvärr inga tips eftersom jag bor i en annan ände av landet).

Skritta i vagn med gummisnodd, gärna i backar, så hon lär sig att höja ryggen och skritta avslappnat. Har själv en "stjärnkikare" så jag vet hur svårt det kan vara men kan de åtminstone skritta ordentligt så har du mycket vunnet, sen får du ägna dig åt denna roliga sysselsättning ett par ggr/vecka:angel:

Om hästen går att rida så gå ut i skogen, skritta i på lång tygel och styr hästen runt träd och ut i terrängen så kommer den att jobba loss i kroppen utan tvång, samma sak kan göras för hand så får även matte motion:D

Du måste såklart börja med att rätta till det som är fel och sen får du räkna med att det tar tid..
Men om du samtidigt som du fortsätter köra dina vanliga jobb med hästen lägger några dagar i veckan på lösgjörande övningar/skritt i rätt form så tror jag du kommer märka skillnad.. och så givetvis massage, gärna med arnika, stretching efter arbete och ett varmt täcke över ryggen.
Det var mina tips, lycka till!

min ridhäst reagerade plötsligt starkt när han fick ryttare på ryggen. vi åkte till klinik och de misstänkte att problemet satt i knät. fick senare höra av en amatörtränare att travare lätt får problem med knäna pga deras travform och att detta ibland visar sig som ryggont. kanske värt att kolla upp? lycka till!

Ähhhh....ska väl inte vara här och tjata egentligen, men du vet vad jag sagt....:angel:
Jag håller fast vid mina bakknän, samt att du hyr en bil med drag och finka och åker till XXX som vi pratat om, och som du VET är bra. Tosca blev väl också bra efter den behandlingen.....:)
Kom igen nu! ;)

Jag håller med föregående med viss reservation för att jag själv är insnöad på bakknän för tillfället.

En signal på bakknähälta är enl vet. Muskelminskning på korset-Stå bakom hästen och se till att hästens ben står parallellt. Vid knäledsinflammation kan man då ofta se att muskulaturen på korset är mindre utvecklad på den sjuka sidan. Även ryggvärk och att hästen är lite stelare och ovillig o ställa/böja sig i det "onda" varvet eller slänger in bakdelen i det varvet för o minska belastningen på det onda benet.

Ta du och åk till vetrinär och försök o få en utredning gjord. Lycka till!

Jag håller med föregående med viss reservation för att jag själv är insnöad på bakknän för tillfället.

En signal på bakknähälta är enl vet. Muskelminskning på korset-Stå bakom hästen och se till att hästens ben står parallellt. Vid knäledsinflammation kan man då ofta se att muskulaturen på korset är mindre utvecklad på den sjuka sidan. Även ryggvärk och att hästen är lite stelare och ovillig o ställa/böja sig i det "onda" varvet eller slänger in bakdelen i det varvet för o minska belastningen på det onda benet.

Ta du och åk till vetrinär och försök o få en utredning gjord. Lycka till!

Hur menar du med att slänga in bakdelen i det onda varvet? Om hon känns stelare i höger varv (på travbanan), vilket håll ska hon då ha bakdelen åt? Höger?

Hur menar du med att slänga in bakdelen i det onda varvet? Om hon känns stelare i höger varv (på travbanan), vilket håll ska hon då ha bakdelen åt? Höger?

Så här har jag fått det beskrivet ungefär:
Hästen lägger bakdelen åt den sjuka sidan och sticker det friska benet under sig. På så sätt lägger den mer tyngd på det friska benet och avlastar det onda och får lättare och lyfta det onda benet. Bakknähälta är inte en "isättningshälta" utan problemet för dom är att dra upp benet. Dvs ont i höger bakknä=stel i höger sida=bakdelen åt höger.

Men som jag tidigare skrev, ta mitt inlägg med viss reservation eftersom jag är insnöad på bakknähältor just nu då min har en.....

Hej!

Jag vet en jätteduktig vet. som fixat ryggen på flera hästar. Messa om du vill ha hans nr.

Han tittar även på utrustning och behandlar med akupunktur.

/ Lavinia, vars rygghäst älskar denne vet.

Så här har jag fått det beskrivet ungefär:
Hästen lägger bakdelen åt den sjuka sidan och sticker det friska benet under sig. På så sätt lägger den mer tyngd på det friska benet och avlastar det onda och får lättare och lyfta det onda benet. Bakknähälta är inte en "isättningshälta" utan problemet för dom är att dra upp benet. Dvs ont i höger bakknä=stel i höger sida=bakdelen åt höger.

Men som jag tidigare skrev, ta mitt inlägg med viss reservation eftersom jag är insnöad på bakknähältor just nu då min har en.....

Okej, då är jag med. Enligt kriropraktorn som jag tog ut så sa han att det satt på vänster sida av korset. Att hon hade ont när hon rörde benet där. Det fungerade i knä, has, kota.. men just uppe vid korset var det inte bra. Antar att det är den beryktade SI-leden. Hon sätter höger ben längre in under sig och breddar inte alls lika mycket på höger sida som på vänster, så det kanske stämmer med din förklaring. Dessutom så har hon mer muskler på höger sida av korset och mindre på vänster. Samtidigt som hon har betydligt större lårmuskel på vänster bakben än höger.

som andra har skrivi är att ta ut en ET att rekommendera. (helst kolla med veterinär först)

min pålle hade en sträckning i ryggen förut. och fick akupunktur som har hjälpt jättebra! sen är jag noga med att ha täcke på honom så att han håller sig varm.

Kolla även hälsenorna, så de är lika långa på bägge sidor. Det benet som hon inte breddar lika mkt kan oxå ha kortare hälsena. Då kan de inte ta ut steget som de borde.
En hälsena kan bli kortare av att hästen har ont i tex rygg, knän eller annat. Det är ett sekundärt problem, men som kan hjälpa att åtgärda, förutsatt att det nu är så att den blivit förkortad.

Kolla även hälsenorna, så de är lika långa på bägge sidor. Det benet som hon inte breddar lika mkt kan oxå ha kortare hälsena. Då kan de inte ta ut steget som de borde.
En hälsena kan bli kortare av att hästen har ont i tex rygg, knän eller annat. Det är ett sekundärt problem, men som kan hjälpa att åtgärda, förutsatt att det nu är så att den blivit förkortad.

Det var faktiskt en i stallet som påpekade att han tyckte att hon såg ut att ha en kortare sena på ena bakbenet... troligtvis det högra eftersom hon tar kortare steg och duttar mer med det...

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 823
Hundhälsa Hejsan! Har en 8 månaders tik som började halta på sitt vänstra framben efter lek med andra hundar där några ska ha sett henne krocka...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
12 751
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 927
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar