ont i fötterna under ridning

ponny_girl

Trådstartare
Hej!
Jag har några gånger när ja ridit kännt att de "bränns" under fotsulorna precis där man har stigbyglarna.
Är det någon som har varit med om detta eller vet hur jag ska göra och vad det beror på?
Känner att det inte är det skönaste å känna efter en annars härlig ridtur;)

Sv: ont i fötterna under ridning

Har varit med om samma sak. Det var skorna jag red med som var för trånga

Skor man använder till ridning MÅSTE ha styvare sulor än om man bara ska gå i dom.

Helst ska det även finnas en s.k. STÅLGELÄNK i skor/stövlar som man rider med.
För när sulorna är mjuka så viker sej sulorna och då viker sej även foten och den senplatta som man har på undersidan och det är den som ger den brännande, och ibland krampande, känslan.

Kan få samma problem om jag rider längre och har vanliga stigbyglar. Rider numera med enbart distansstigbyglar som sviktar och är väldigt mycket bredare än vanliga stigbyglar.

Mina tår somnar med ridstövlarna på när jag rider i engelsk sadel, tar jag ur fötterna o rör lite på tårna kommer känslen tillbaka.
Rider jag därimot i westernsadeln händer aldrig detta o skillnaden är bredare stigbyglar o tjockare sula.

Jag upplever ganska ofta att det bränner på utsidan av ankeln, och detta strålar mycket tydligt upp i benet, ungefär 2/3 av smalbenet, fast på "utsidan". Känns som en blandning av kramp och en brännande känsla. Någon som vet vad detta beror på? Har slitit sönder ligamenten i bägge fötterna några ggr. Kan det vara pga det?

jag fick det hela tiden i mina gamla skor, då var det för stora skor + dålig sula + vatten = mycket friktion. tog alltid av skorna direkt efter ridning och gick barfota när jag sadlade av, tog på skorna igen sen. och då det regnade konstant den sommaren så gick det inte att komma undan vattnet som gick in i skorna, och jag var praktikant utan lön så kunde jag inte köpa nya + hade massor av hästar att rida och sköta varje dag så jag hade ingen tid till det heller.

mitt råd är; byt skor, sula och eller strumpor.

Det har jag också upplevt men riktigt vad beror på vet jag inte. Det kommer (hos mig) när man hoppar/galopperar och står mycket i fältsits, kanske man trampar ner väl hårt eller har stigbygeln lite för långt ut på tårna. Jag har aldrig upplevt det i dressyrsadel där man ju inte trampar lika hårt eller har lika korta läder

Nu hoppar jag inte så mycket just (den mesta ridningen ligger nere faktiskt pga av det ena och det andra) men även här kanske det skulle blir bättre med en bredare stigbygel och/eller bättre styvare sula i stöveln. Jag har dessutom vid hoppning ganska korta läder ett hål längre kanske också skulle avhjälpa det lite.

Meddela gärna om du hittar någonting som gör det bättre, jag har inte lagt hoppsadeln i malpåse för alltid ;)

Nu när du säger det så ja, det dyker oftast upp när man står mycket, alternativt rider lätt länge. Och det strålar väääldigt mycket!

Ska köpa såna SCS3 grip-stigbygelplattor i morgon, har stövlarna. Ska göra ern undersökning och se om det hjälper något. Mina plattor är ganska hala, så jag vet inte om det kan vara en kombination av att man trampar ner mycket/ofta, samt att man liksom försöker hålla foten still? Ont gör det iaf!

Det kan också vara delvis en träningssak men riktig vilken muskel man ska träna vet jag inte för det är ju inte muskeln som gör ont utan jag antar det är benhinnorna eller själva vadmuskelfästet kanske? För det kommer ju inte alltid omedelbart utan efter en stund eller när man tränar flera dar i rad. Men om man som jag trampar ner lite väl mycket borde det väl vara vadmuskeln som behöver tränas/stretchas mera?

Jag vet inte.. Jag rider alltid i hoppsadel, ofta med korta läder, samt en hel del i galoppsadel. Och det är bara vissa dagar det kommer. Har dock ingen koll på vad jag kanske gör annorlunda de dagarna mot andra.

Jag upplever ganska ofta att det bränner på utsidan av ankeln, och detta strålar mycket tydligt upp i benet, ungefär 2/3 av smalbenet, fast på "utsidan". Känns som en blandning av kramp och en brännande känsla. Någon som vet vad detta beror på? Har slitit sönder ligamenten i bägge fötterna några ggr. Kan det vara pga det?

Jag har precis samma problem! Trodde jag va ensam ;) Hade jätte problem med det när jag var yngre och tränade mycket löpning i backe. Jag svullnade upp och fick jätte ont! Så jag åkte till läkaren och han sa att jag hade för trånga muskelhinnor. (vet inte vad jag ska tro om det) Idag har jag samma problem när jag rider, speciellt när jag står upp under längre perioder. :crazy: Brukar kunna lindra smärtan efteråt med kylbalsam :idea: Men nu ska jag köpa stigbyglar som är bredare under, och det tror jag kan hjälpa efter som att jag tror broblemet uppkommer för att jag trampar ner hälarna så mycket (?) Och då blockerar blodflödet till muskeln, så det blir syreskuld(?)

Det får jag också om jag står i fältsits länge. Lösningen för mig är djupare stigbyglar/distansstigbyglar.

Ni får ont i fötterna/benen pga förlite stöd, dvs ni har lite för lite muskler och det kan avhjälpas med en bredare stigbygel som ger mer stöd, en ridsko med styvare sula ger ännu mer stöd och avlastar foten och behöver även underbenen hjälp så funkar det oftast med en styvare stövel som är styv både i sula och skaft.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
9 971
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 209
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka