ont av amning

Sv: ont av amning

Hon hade verkligen jätte ont och var lite tveksam till nappen, att dottern inte skulle ta den för de luktar annorlunda och inte mamma, eller tvärt om, sen vägra bröstet.

Hennes bm bad henne först klämma ut lite mjölk för att "starta bröstet", tog fram en napp och satte dit den och så fick dottern amma och det gick superbra faktiskt på en gång.

När allt funkade bra så tog hon bort nappen och var hela tiden noga med att smörja brösten med brsötmjölk efter varje amning.
 
Sv: ont av amning

Jag tycker du ska testa en amningsnapp. Jag använde det hela tiden jag ammade och det funkade kanon! Bara att prova...
 
Sv: ont av amning

vad ska man göra åt det? det gör ju såå ont,,,,:cry:

Jag tror de flesta har ont i början (mer eller mindre).
Mina bröstvårtor såg ut som att dom skulle lossna ett tag alldeles i början. :crazy:

Jag struntade i BH, gick i tunn t-shirt eller barbröstad så ofta jag kunde. Är man bara hemma gör det ju inget om det råkar läcka lite. :o

Känner du att det absolut inte går tycker jag att du kan prova amningsnapp, men vad jag förstått är det lite baltit att sterilisera hela tiden osv, bröstet är ju "alltid redo". Men är ju ändå ett bra alternativ.

Jag tyckte att det gick bättre och bättre med tiden, smörjde inte med någon kräm, bara bröstmjölk och som sagt hade dom "fria".

Lycka till!!
 
Sv: ont av amning

kl

Har hafft grymt ont i mina bröst nu med, har både kräm, napp osv å inget har hjälp mej...

Det som därimot har hjälp är att hålla brösten riktigt varma på med fetvadd hela tiden å värma upp dem extra strax innan å efter amning med tjock filt eller liknande, tänk även på hur bebis ligger när han ska äta, mage mot mage är lätt att glömma, å att bebis ska föras till bröstet inte tvärt om... om man "krånglar" lite med sånna saker kan det faktiskt underlätta mycket!

Lider verkligen med dej, jag grinade nästan varje gång han skulle äta i en vecka...
 
Sv: ont av amning

Första barnet gjorde så fruktansvärt ont att amma, men då var det en barnmorska på efterkontrollen som sa att han inte sög rätt. Hon visade hur jag skulle lägga till honom, och på ett par dar var det läkt och har sedan funkat jättebra med barn nr 2.

Ofta tar de för litet tag om det gör så gräsligt ont. Så mycket av vårtgården som möjligt ska in! *Svårt för liten sockersöt mun...*
 
Sv: ont av amning

Det som därimot har hjälp är att hålla brösten riktigt varma på med fetvadd hela tiden å värma upp dem extra strax innan å efter amning med tjock filt eller liknande,

Men är inte det mera om man har ont i själva brösten, mjölkstockning osv.

Vårtorna blir väl mera "uppluckrade" av värme.
Mina blev t.om värre om jag hade bh och amnings-ilägg i början.
 
Sv: ont av amning

Börja inte med amningsnapp det första du gör!
Bebisen har troligtvis för litet tag om bröstet.
Jag hade också ont i säkert 2 veckor. Det går över, även om det känns förjävligt i början.

Gör så här för att hjälpa ditt barn att ta ett stort tag om bröstet:
1. Sitt eller ligg bekvämt. Oftast är det lättast att sitta upprätt, så att brösten faller normalt. Sedan, när barnet har börjat suga, så kan du luta dig bekvämare och ”ta med dig” barnet bakåt. Sänk axlarna, slappna av och andas lugnt. Klä gärna av barnet på överkroppen. Då blir det piggare och orkar gapa större.
2. Håll ditt barn så att det ligger på sidan, med hela sin kropp (även benen) vänd inåt mot dig. Barnet ska kunna ta bröstet utan att vrida sitt huvud åt sidan.
3. Låt bröstet hänga fritt, undvik att lyfta det eller föra det åt sidan. Det är barnet som ska till bröstet, inte tvärtom. Har du tunga bröst, där bröstvårtorna pekar neråt, så kan du stödja dem lätt med handen. Håll då fingarna så långt ifrån vårtgården som möjligt.
4. Placera barnet så att din bröstvårta hamnar strax under barnets nästipp. ”Killa” med bröstvårtan mellan överläppen och näsan. Barnet kommer att ”hacka” med huvudet mot bröstet och kanske gnälla. Ha inte för bråttom med att få barnet att ta tag, det kan ta flera minuter av gnäll och ”pickande” innan barnet gapar tillräckligt stort.
5. Undvik att stoppa in bröstet i barnets mun, låt bebisen ta tag själv. Om det inte funkar första gången, försök igen. För barnet ännu närmare dig om det inte når fram. Blir din bebis arg – ta en liten paus, lyft upp barnet och lugna det, ge ev lite grann urmjölkad mjölk med sked eller kopp och prova igen.
6. Ditt barn ska ta in så mycket som det bara går av vårtgården i munnen. Barnets haka ska ligga tätt mot bröstet. För barnets höfter tätt intill din kropp, så att barnet ligger med rak rygg. Då får det lättare luft via näsan. Kolla att bebisen inte har sin arm mellan din kropp och bröstet.
7. Om du får ont – avbryt amningen direkt och låt barnet ta ett nytt, större tag. Enklast avbryter du genom att sticka in ett finger i barnets mungipa och föriktigt trycka ner underkäken.
8. Titta på bröstvårtan när barnet just har släppt den. Då får du veta om ditt barn har haft ett stort tag. Bröstvårtan ska vara rund – om den är omformad, tilltryckt eller sned så behöver taget justeras.
 
Sv: ont av amning

Det viktigaste är att bebisen har rätt tag. Jag trodde jag var expert nu med andra barnet men när "BB på väg" gjorde hembesök fick jag ändå hjälp att korrigera taget och det blev mycket bättre. Har du möjlighet att få hjälp på BB eller vid något hembesök? Eller om det finns någon hjälpmamma från Amningshjälpen nära dig?

Om det inte är taget det är fel på kan man ju prova amningsnapp, men man måste som sagt vara medveten om den lilla risken att barnet ratar bröstet utan napp sen.

Ett bra sätt att lindra redan såriga bröstvårtor är "jellonet" som finns på apoteket. Det är ett slags förband för brännskador egentligen, ett kladdigt nät som läggs över bröstvårtan och håller den mjuk och fuktig och hjälper till att läka. Hoppas det snart blir bättre! Med första barnet hade jag så såriga bröstvårtot att han kräktes blod, det var inte kul och gjorde väldigt ont. Men det gick snabbt över.
 
Sv: ont av amning

Och nu när jag redan postat såg jag Mustasukkas utmärkta svar här ovanför, så går det när man inte orkar läsa sidan 2 ;). Många bra råd där!
 
Sv: ont av amning

Det är nog tyvärr bara att bita ihop, det går ju över ;). Själv hade jag jävulskt ont i flera veckor. Minns inte riktigt när det slutade men absolut inte efter bara 2 veckor. Jag hade aldrig sådana sår som andra pratar om men det var ändå så jag fick hålla andan + grimasera varenda gång Wille skulle greppa bröstet. Det värsta var om någon annan skulle lägga honom till bröstet så man inte var riktigt beredd...

Sen hade jag mjölkstockning två gånger den första tiden, så var rädd om dig och brösten för det var inget vidare att ta hand om en bebis då!
 
Sv: ont av amning

Jag fick jättebra hjälp över telefon från amningshjälpen. Det räckte att jag vinklade om armen så blev det HELT annorlunda och såren läkte mycket snabbt. Det är så små marginaler som gör om det gör ont eller inte.

På BB tittade de när jag ammade och sa att allt såg bra ut, men jag kände ju att det inte var bra! Man ska lita på sig själv. Det ska INTE behöva göra ont att amma.

Amningsnapp hade jag med min första som aldrig fattade att man måste gapa... tyckte det var ok, men efter andra där jag inte behövde amningsnappen insåg jag vilken lättnad det var att slippa. Hur kladdigt och besvärligt det blev med den.
 
Sv: ont av amning

Hjälpte mej iallafall, var brösten kalla så värkte dom som tusan när han började suga...
 
Sv: ont av amning

Det är väl så att om man kämpar med amningen och det inte fungerar så är det faktiskt okej att ge upp amningen också. Man är bara människa och funkar det inte så gör det inte det. Det är bättre att vara en bra mamma än en deppig som bara tänker på amning som inte funkar!

Bebistiden är kort, fråga mig!!! Snyft min bebis är 7,5 år.
 
Sv: ont av amning

Det är väl så att om man kämpar med amningen och det inte fungerar så är det faktiskt okej att ge upp amningen också. Man är bara människa och funkar det inte så gör det inte det. Det är bättre att vara en bra mamma än en deppig som bara tänker på amning som inte funkar!
:bow::bow::bow:
 
Sv: ont av amning

vad händer med brösten om man inte ammar? blir det mjölkstockning då eller ska man pumpa?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag måste avsluta amningen då jag måste börja med en medicin. Min bebis är sju månader och gillar mat, så jag är inte orolig att han...
2
Svar
36
· Visningar
2 441
Senast: Linn-Nora
·
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
4 795
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har fått ont bakom höger öra, ungefär vid örsnibben. Det gör sjukt ont att vidröra en punkt där. Det känns inte mycket alls om jag...
Svar
12
· Visningar
622
Senast: Daff
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
786
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp