ont av amning

Sv: ont av amning

amningsnapp? det ska ja definitivt kolla upp....fasiken vad ont det gör och ändå har man klarat av en förlossning
 
Sv: ont av amning

Åhh, jag vet hur ont det gör. Jag hade det likadant med båda mina barn, fick sår på bröstvårtorna och det gjorde ONT.
Jag blev nästan rädd för deras små munnar, kunde likagärna satt eld på bröstvårtorna för det hade inte känts någon skillnad.

Jag köpte kräm för just dessa problem och smorde mig ofta.

Jag använde mig även av amningsnapp till båda barnen när det gjorde så in i bombens ont och det hjälpte så pass mycket så jag kunde amma med bara lite ömhet på brösten.

Jag blev varnad av många inkl barnmorska att endel barn tar inte bröstet utan amningsnappen när man vill sluta med den, men det var inget som var något problem alls med mina båda.
Jag vet ingen som har haft problem med att sluta och ta "nakna bröst" igen.

Men eftersom det pratas om det, så finns säkert risken.

Se även till att blöta bröstvårtorna innan amning med tex mjölk som du smörjer in, ju blötare destå bättre.
Jag upplevde att det lindrade endel.

Just det, ett litet tips. Smörj brösten med mjölk innan du sätter på amningsnappen, då sitter den bättre, den sugs liksom fast och bröstvårtan glider bättre in i den lilla "struten" innan mjölkreflexen sätter i gång och mjölken kommer och smörjer av sig själv.

Jag vet verkligen hur ont det gör :cry:

Lycka till med liten och amningen :)
 
Sv: ont av amning

Min syster hade samma problem. Provade med amningsnapp men fick till slut ge upp amningen och enbart ge flaska.
 
Sv: ont av amning

Usch, ja, vad ont det gör. När min dotter(nu 14 år) var nyfödd så hade jag mjölkstockning, sår på båda bröstvårtorna, livmodersinflammation med 41,3 i temp. Jag låg inlagd på en infektionsavdelning och skulle dessutom amma detta lilla barn. Det gjorde så djävulskt ont i bröstvårtorna så jag trodde jag skulle kasta min söta bebis i golvet...

MEN det går över, hav tålamod! Som någon sagt, smörj bröstvårtorna med mjölk. Låt brösten torka ordentligt innan du sätter på dig behå igen och gå gärna utan behå för att låta brösten vädra. Jag tyckte även att det funkade bra att göra knipövningar precis när min dotter tog bröstet. Jag fokuserade tankarna dit istället för att tänka på smärtan också räknade jag samtidigt tyst för mig själv och blundade samtidigt som jag andades djupt. Om det börjar bli rött så kan du ha blivit drabbad av svamp, men din bebis är ju så färsk så risken än är nog obefintlig. Jag hade svamp med sista barnet, det gjorde också vansinnigt ont.

Jag kan tillägga att jag ammade min dotter nära 9 månader, sedan ville hon inte längre, barn nr två ammade jag 11 månader och sista 17 månader.

Många kramar och lycka till från millus.
 
Sv: ont av amning

när du sätter på ammningsnappen ska du nästan vända den helt ut och inn innan du sätter den på plats. när du släpper tillbaka den i vanligt läge sugs bröstvårtan ut i nappen.

Man kan blöta nappen i vatten åxå. det behöver inte vara mjölk.

Jag lyckades inte få till ammningen med varken naket eller napp.

Torra, kliande å svidande bröstvårtor lindras bäst med "bröstvårtskräm" som finns på apoteket. Mjölken tyckte jag inte hjälpte alls. men jag pumpade ur. så de blir ju inte samma sak som att amma
 
Sv: ont av amning

hur fungerar den nappen då? barnet får i sig allt det behöver?

Jag har använt amningsnapp däremot inte för att det gjorde ont utan jag hade plana/små bröstvårtor. Fick en av personalen på neo, som inte har samma åsikter som BB angående amningsnappar. Jag har använt den tills nu när sonen är 4,5 månad och det var inga problem för oss att bli av med, en dag bara tog han bröstvårtan istället. Ett tips om du tycker det fungerar bra är att han flera amningsnappar så du slipper gå upp och tvätta av den på natten. Jag hade tre och hade en liten burk till dem.
 
Sv: ont av amning

Jag vände inte ut och in på amningnappen som man ska göra utan fuktade den bara lite innan och så tryckte dit den, ibland fick jag hålla den en liten stund medan sonen sög ordentligt tag.
 
Sv: ont av amning

vad ska man göra åt det? det gör ju såå ont,,,,:cry:

Jag kan trösta dig med att det går över efter någon vecka. (måttlig tröst, jag vet)
Kolla att barnet har ordentligt grepp (får den fel tag om bröstvårtan blir det ännu ondare)

Jag bet ihop (och det ska gudarna veta att det var INTE lätt), och tack o lov så gick det över...

Har inte testat med amningskopp, men har hört de som har negativa erfarenheter av dem..
 
Sv: ont av amning

Det hade jag oxå, fick amningsnapp på BB.. Dottern hade även svårt att få ett bra grepp men med amningsnappen funkade jätte bra.
När hon blev lite äldre hade hon lättare att få ett bra tag, och kunde amma utan nappen..
 
Sv: ont av amning

Droppa ut lite av mjölken o smörj så ska du få se att de onda försvinner:) Funkade för mig:bump:
 
Sv: ont av amning

tack för alla tips....ska köpa sån napp i morgon på apoteket och testa med den. tills dess får lilla Loke på flaska
 
Sv: ont av amning

man får härda ut ett par veckor, sen ger det sig..... amningsnapp är inte kul min dotter kunde inte va utan sen.... den risken rekommenderar jag ingen att ta.....
 
Sv: ont av amning

Torra, kliande å svidande bröstvårtor lindras bäst med "bröstvårtskräm" som finns på apoteket.

Den är jättebra! Det står på tuben "smörj in efter varje amning", jag hällde i kräm i amnningsinläggen i bh´n, att röra bröstvårtorna gjorde så fruktansvärt ont :cry: Nu börjar det bli bättre o det gör inte lika ont lika ont längre. Jag har lidit o gråtit men varit så jäklarns envis att det SKA funka.. Sonen min är 5veckor
o jag vet inte hur många ggr jag velat ge upp men nu är det som sagt bättre :)

Doglover, vi hade ju bf samma datum men det blev 1 månad mellan våra bäbisar! Grattis Grattis!
 
Sv: ont av amning

man är ju envis och vill kunna mata sitt barn men det gör så fruktansvärt ont...bara att stå ut då
 
Sv: ont av amning

Jag har precis fått bukt med mina stackars såriga vårtor, och det var fasansfullt under tiden....


I och med att mjölken inte rinner till ordentligt förrens efter några dagar så hade jag en liten som ville suga ofta, och det blir ju lite "torrsugning" då, vilket sliter rätt hårt.....


Det jag har gjort är att smörja med bröstvårtskräm från apoteket, lufta ofta och pumpa ur för att mata med flaska nån gång ibland för att spara lite min kropp. Det var jätteskönt att tvätta med lite barnolja också, och att sedan gå naken och vifta lite med tuttarna;)
 
Sv: ont av amning

Tipsar om detta:
http://www.amningshjalpen.se/ Längst ned finns ett telefonnummer.
Finns på de flesta orter. Att du har jätteont nu beror nog på att mjölken inte runnit till riktigt ännu, då brukar det göra ont för att sedan släppa.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag måste avsluta amningen då jag måste börja med en medicin. Min bebis är sju månader och gillar mat, så jag är inte orolig att han...
2
Svar
36
· Visningar
2 441
Senast: Linn-Nora
·
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
4 795
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har fått ont bakom höger öra, ungefär vid örsnibben. Det gör sjukt ont att vidröra en punkt där. Det känns inte mycket alls om jag...
Svar
12
· Visningar
622
Senast: Daff
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
786
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp