Önskvärda egenskaper på unghäst som ska köras in?

E

Elviramax

Frågan kommer sig av att - ja, så klart - jag har en unghäst som jag håller på att köra in. Jag köpte henne i februari och då var jag ute efter en blivande körhäst just. Hon var då inte så mycket miljötränad, däremot en del arbetad vid hand, så det fanns ju inte så mycket att kontrollera vad gäller just köregenskaper. Så att det blev just hon berodde på att det kändes "rätt" i hjärtat. Och det känns fortfarande "rätt" i hjärtat, men rent förnuftsmässigt så undrar jag ibland om jag ska vara ärlig.

Så, vad är det jag BORDE kollat, egentligen? Eller är det ett vågspel?

(Min tös är mycket tittig, men samtidigt nyfiken. Hoppar högt rätt som det är när nåt obekant dyker upp. Kastar sig inte alltid åt sidan utan går kanske fram o tittar o nosar och undersöker saken. Vi har promenerat ut på stora vägen och till den närbelägna rastplatsen med alla långradare. Lite läskigt var det men gick ganska bra. Det läskigaste var nog busskuren... Sen har hon ett satans humör när saker inte passar henne, men det hoppas jag att jag kan rå på vad det lider)

Sv: Önskvärda egenskaper på unghäst som ska köras in?

Jag hade velat ha en individ som var snygg att titta på, kort i kroppen med bra steg, mycket power, orädd, bra psyke, arbetsvillig, lättlärd, känslig mot hjälper och pålitlig. Allt detta är ju svårt att hitta på en unghäst man inte känner så visst är det en chansning, men dom flesta hästar kan bli bra körhästar med mycket träning.

Ja, utseende och steg är ju den lätta biten.

Sånt där som bra/dåligt psyke, arbetsvillighet och pålitlighet är svårt att kolla. I mitt fall fick jag åka 20 mil för att titta på hästen. Bor man nära kan man kanske kolla upp hästen i fler situationer för att se om det kan bli bra.

Fast en 3-åring är kanske ganska formbar fortfarande i positiv riktning, med hjälp av mycket miljöträning mm. (Hoppas...)

Mycket går självklart att träna in, men egenskaper som arbetsvilja och att t.ex. kunna ge allt i sista hindret på en maratonbana fast det är 30 grader varmt och man redan rusat igenom 7 hinder, det har inte alla, men alla vill ju inte (eller behöver) ha det i sina körhästar, det räcker med att dom är trevliga individer som är pålitliga, det beror ju på vad man vill med sin körning.

En bra grej är ju att studera hästens föräldrar, vad dom har för psyke och hur dom beter sig i olika situationer.

min ponny låter precis likadan som din. Hon är 2 år och jag köpte henne i maj i år. HOn är världens mysigaste och mycket jobbade vid hand när jag fick henne, men inte van vid träns, tömkörning osv. Hon är också väldigt rädd för saker och kan hoppa högt för minsta lilla samtidigt som hon är nyfiken. HÅller på så smått med inkörningen men vet inte om det kommer att funka....

Jag prioriterar lugn hos hästen.. Kan hända så mkt konstigt ändå, men jag inbillar mig om hästen har "inbyggt" lugn så minskar risken lite. Hästen måste ju givetvis vara lydig. Ptroo el halt ska sitta som berget tycker jag, men det är ju en ren lydnadsfråga..
jag har stora förhoppningar min tjej som förhoppningsvis blir inkörd nån gång i framtiden..

Liknande trådar

H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 783
Senast: help_me
·
Distans Ja, Di Leva går jag o nynnar på. Letar påläggskalv (arab) och har förstått att det finns för många ideer om vad en blivande...
2
Svar
29
· Visningar
3 305
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen