Sv: Önskar mig ett husdjur!
Katt är ett av de mest lättskötta djuren. Du kan med fördel ha katt som innekatt, men med dina arbetstider skulle jag rekommendera två katter. Många klätterställningar och annat kul för stimulans. Fördelarna med att ha två katter är många. Enda nackdelen jag kan komma på är att de kanske inte blir lika gosiga med dig, utan söker sig mer till varandra.
Vilken sorts katt du vill ha måste du känna efter, leta bland olika uppfödare. En del har även omplaceringskatter, de brukar inte ligga så högt i pris. Eller varför inte bli fodervärd? Då brukar ägaren stå för vaccinationer och försäkring, du står för mat och sand.
Om du köper katt från ett katthem får du ge runt 700 för katten, då är den alltid kastrerad och har fått allt den ska.
En raskatt ligger på från 3000 och faktiskt ända upp till 18.000 kronor!
En del uppfödare erbjuder avbetalning, men det är långt ifrån alla.
1500 ska en katt kosta, minst, oavsett ras. Då ska den vara vaccinerad, avmaskad, chipmärkt och veterinärsbesiktigad.
Några har pratat om iller som förstadjur. Jag rekommenderar det inte!
För det första är de otroligt envisa. För det andra luktar de, som en blandning mellan honung och urin, skumt nog gillar jag lukten, men det gör inte kompisar som kommer och hälsar på. Vi har dessutom en okastrerad, könsmogen hane(som förhoppningsvis snart ska göra valpar med flickan)och han luktar värre än nånsin. Kastrering gör till viss del att lukten försvinner. Måste tillägga att illrar inte ska äta vanlig kattmat, de ska äta RC baby foder, de flesta uppfödare rekommenderar det, med hög proteinhalt och mer fett. Men helst ska de äta illerfoder, som dock kan vara knepigt att få tag på. Gärna i kombination med ett kycklinglår då och då, men det är bäst att ge i bur, eftersom de är samlare och gömmer sin mat lite överallt.
En iller ska vara chippad, vaccinerad och undersökt av veterinär, när du köper den, och helst ska en stamtavla medfölja. Hanen köpte vi dock hos en farmare, som mest hade jaktillrar, så honom fick vi ta till veterinären själva. Honan kom från en uppfödare. Hanen kostade 1000 kronor, honan 4000, men nu kan de kosta upp till 5000.
Nu är både honan och hanen hur trevliga som helst, även om min sambo är den som kommer bäst överens med dem. Det har varit mycket fighter, och en hel del blodiga fingrar. Sen har jag haft illrar som faktiskt aldrig ens gjort försök till att bita, eller försökt hävda sig. Men det där är ett lotteri.
I USA har man tagit fram en iller som inte har sina instinkter kvar. Naturligtvis hur trevliga som helst, helt slappa och otroligt lätthanterliga. De finns i regnbågens alla färger, vit, pastell, tomte och vilt. De lever i två år...
Nej, satsa på ett par katter
Men det här ju såklart de djur jag känner till bäst, jag vet inget om råttor till exempel och de kan säkert passa jättebra som husdjur, liksom marsvin, kaniner, fåglar - you name it! Alla djur är ju fina på sitt sätt!
Lycka till!
Mvh Findus och Molly