Önskar mig ett husdjur!

Sv: Önskar mig ett husdjur!

Hallå :)
Nu vet ju inte jag om du bor i stan eller på landet, för om du bor på landet kan du ju skaffa katt eller ankor:love:

Katter är, som du säkert vet, självständiga - även om de vill gosa massor när du är hemma (såklart olika för olika individer).

Vi har haft Ankor och det var super kul :laugh: Dom sprang/flög lösa på tomten, honorna fick man gärna klappa, men tuppen var lite ilsken ibland :D Efter att tuppen avlidit blev honorna ännu mer sociala och när pappa kom ut (det var han som offtast gav de mat) kom de vankandes. En kunde flyga, som sagt och den flög glatt fram emot honnom.

Men ett "ankhus" rekomenderas skarpt, annars kan räven komma på natten....

Ett annat + med Ankorna var att man fick en massa stooora ägg på sommarhalvåret. Vi slapp åka till affären och köpa ;)

Hoppas du hittar ditt drömdjur :bump:

Lite nyfiken åt ni ankäggen (kokta stekta) elkler bara använde dem vid bak & dyl?

Hade en bekant med ankor som bara bakade med ankägg men använde hönsägg när man kokade dem...är det skillnad på smak i hönsägg mot ankägg?

Hmm, jag tror att vi både bakade och stekte, fast jag tror att vi aldrig kokade dem... :confused:

Märkte ingen stor smakskillnad... Kanske lite, när jag tänker efter ;)

Tack för svaret,jo de kanske smakar annorlunda det vore ju inte så konstigt eftersom höns & ankor äter olika om de får gå lösa.

Hamster!

De är jätteroliga och kräver faktiskt inte så mycket. Jag har en guldhamster som är riktigt underhållande, behövs ingen tv när hon är igång :) Har en stor bur (eg. två ihopkopplade med rör) med allt möjligt för henne att sysselsätta sig med.

En hamster behöver inte så mycket pyssel egentligen eftersom de är ensamlevande i naturen så iallafall jag känner inget dåligt samvete om jag inte hinner plocka upp henne ur buren varje dag. Det var inte heller speciellt svårt att få henne handtam, första tiden tog jag upp henne varje dag (eller höll bara i henne i buren en liten stund) och nu kommer hon nästan när jag ropar.

Jag föreslår också marsvin! Det är ett otroligt trevligt husdjur som kan bli nästan hur tama som hellst. Jag har själv 3 marsvinstjejer som älskar att busa ute på golvet och sita och pipa i buren

Har du möjlighet att ha utekatt så är det ju ett alternativ. :) Innekatt skulle jag inte rekomendera, inte ens en katt som föredrar att vara inne, med tanke på dina arbetstider.

Råttor verkar vara väldigt sällskapliga och personliga djur. Intelligenta. De bör leva två och två tycker jag om man arbetar såna tider, och det är väl också så i naturen att de lever tillsammans? Ökenråtta kanske?

Marsvin är hemskt trevliga djur. Pratiga och personliga. Det hade jag nog själv valt. :D Men de ska inte leva ensamma så då måste du ha minst 2, vilket nog inte gör ngn skillnad för dig. Dessa behöver man inte ens ha en stängd bur åt utan det räcker med en liten hage med låga kanter vilket ger en känsla av att kan lixom inte är avskärmad från dem när de är i buren. Jättemysigt tycker jag. :) *vill ha*

Sen är ju reptiler en upptäckt jag gjort som jag inte kände till. Nu vill du säkert ha ett pälsdjur och det skulle jag också föreslå efter som att jag inte är helt säker på hur reptiler mår av att leva som husdjur. Men vi har haft en skäggagam och det är vekligen skitroliga djur! Busiga, klättriga, kan gömma sig på de mest underliga ställen, rumsrena, kan vara fria i huset stundvis och de behöver i princip ingen skötsel alls. Däremot väldigt sällskapliga som sagt och kanske inget djur man ska lämna ensamt i ett tomt hus flera timmar om dagen.

Gubben planerar ev att skaffa en kameleont senare. Små och ursöta och man behöver inte ha terraruim till dem utan det räcker tydligen (dock inte undersökt detta än men fick info från djuraffären) med en växt och värmelampor så att temeparuren håller sig tillräckligt hög. :)

Jag rekomenderar MÖSS! Supernälla på alla sätt och vis och finns dessutom i en MASSA härliga färger och hårlag. pigga och aktiva djur som ALDRIG bits.

Annars, chinchilla har väl ingen sagt eller degus, gerbiler eller nån ödla tex gecko eller skäggagam. Kanske en sköldpadda?

Svårt att veta vad som passar när man inte vet riktigt vad du är ute efter. Päls? Gos och klappvänligt? Nåt som behöver motion/stimulans? Hur lång tid får djuret ta per dag? Vill du ställa ut eller bara pyssla hemma? Finns massor av frågor

Just nu har jag Prince, Lucifer och Benjamin hemma.

Prince, Rysk stäppsköldpadda. Det är jätte roligt med en land sköldpadda, mycket roligare än vattensköldpaddor enligt mig. Han är rätt lättskött faktiskt. allt han behöver är ett akvarium (utan lock) med sand i. På sommaren äter han maskrosblad som du plockar ute på vintern äter han frukt & grönt. Han behöver en
UV-lampa men den kostar bara runt 75kr. den sätter du i en vanlig glödlampshållare. Jag brukar släppa ut honom att gå runt det älskar han! Han älskar att komma ut. En mycket bra vän även för dem med allergier.

Lucifer, Nymfparakit. Allt han behöver är en bur, mat, vatten och kärlek. Lucifer är mycket tam vilket gör det jätte kul att ha honom. Han älskar att komma utomhus och flyga. Det gör man lätt med en flygdräkt. Det är bara att sätta på den (en sele för fåglar) och vips kan han följa med överallt. Mcket lättskött och trevlig. Bra för dom med pälsallergi.

Benjamin, Pygmeigelkott. Kottar är jätte roliga små djur. Men man kan inte ha dem i bur då man måste följa reglerna för typ parker så dom behöver ett helt rum. En kartong eller något med en filt att sova i. Jätte trevliga smådjur faktiskt. =)

Jag har haft fiskar, kanin, katt sen har jag en daghund.
Fiskarna var rätt jobbigt att hålla rent till då jag hade ett enormt akvarium med jag skulle kunna tänk mig ett litet. Kaninen var rätt skygg så det var inget kul. Katt är jätte kul att ha! särskilt när man lär dem gå i koppel så de kan följa med ut! ;)
Daghunden är min joggarkompis, visst det kräver tid men eftersom jag endast går ut med henne på dagarna så är det också fixat :)

Katt är ett av de mest lättskötta djuren. Du kan med fördel ha katt som innekatt, men med dina arbetstider skulle jag rekommendera två katter. Många klätterställningar och annat kul för stimulans. Fördelarna med att ha två katter är många. Enda nackdelen jag kan komma på är att de kanske inte blir lika gosiga med dig, utan söker sig mer till varandra.

Vilken sorts katt du vill ha måste du känna efter, leta bland olika uppfödare. En del har även omplaceringskatter, de brukar inte ligga så högt i pris. Eller varför inte bli fodervärd? Då brukar ägaren stå för vaccinationer och försäkring, du står för mat och sand.

Om du köper katt från ett katthem får du ge runt 700 för katten, då är den alltid kastrerad och har fått allt den ska.

En raskatt ligger på från 3000 och faktiskt ända upp till 18.000 kronor!

En del uppfödare erbjuder avbetalning, men det är långt ifrån alla.

1500 ska en katt kosta, minst, oavsett ras. Då ska den vara vaccinerad, avmaskad, chipmärkt och veterinärsbesiktigad.

Några har pratat om iller som förstadjur. Jag rekommenderar det inte!
För det första är de otroligt envisa. För det andra luktar de, som en blandning mellan honung och urin, skumt nog gillar jag lukten, men det gör inte kompisar som kommer och hälsar på. Vi har dessutom en okastrerad, könsmogen hane(som förhoppningsvis snart ska göra valpar med flickan)och han luktar värre än nånsin. Kastrering gör till viss del att lukten försvinner. Måste tillägga att illrar inte ska äta vanlig kattmat, de ska äta RC baby foder, de flesta uppfödare rekommenderar det, med hög proteinhalt och mer fett. Men helst ska de äta illerfoder, som dock kan vara knepigt att få tag på. Gärna i kombination med ett kycklinglår då och då, men det är bäst att ge i bur, eftersom de är samlare och gömmer sin mat lite överallt.

En iller ska vara chippad, vaccinerad och undersökt av veterinär, när du köper den, och helst ska en stamtavla medfölja. Hanen köpte vi dock hos en farmare, som mest hade jaktillrar, så honom fick vi ta till veterinären själva. Honan kom från en uppfödare. Hanen kostade 1000 kronor, honan 4000, men nu kan de kosta upp till 5000.

Nu är både honan och hanen hur trevliga som helst, även om min sambo är den som kommer bäst överens med dem. Det har varit mycket fighter, och en hel del blodiga fingrar. Sen har jag haft illrar som faktiskt aldrig ens gjort försök till att bita, eller försökt hävda sig. Men det där är ett lotteri.

I USA har man tagit fram en iller som inte har sina instinkter kvar. Naturligtvis hur trevliga som helst, helt slappa och otroligt lätthanterliga. De finns i regnbågens alla färger, vit, pastell, tomte och vilt. De lever i två år...

Nej, satsa på ett par katter:banana: Men det här ju såklart de djur jag känner till bäst, jag vet inget om råttor till exempel och de kan säkert passa jättebra som husdjur, liksom marsvin, kaniner, fåglar - you name it! Alla djur är ju fina på sitt sätt!

Lycka till!

Mvh Findus och Molly

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 871
Senast: Scata
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka