Önskar jag vore James Bond...

J

Jeeves

Ja, eller hade en vagn utrustad med de finesser som James Bonds bil hade i vissa filmer - ni vet, saker som skjuts ut ur fälgarna för att punktera efterföljarnas bil etc etc:devil:

Jag vill ha sån utrustning på min rockard...för jag är så TRÖTT på bilisterna här hemma! Va f-n, man lägger ner 2,5 års traskande, tömkörning för att miljöträna sin unghäst och få den 100% trafiksäker innan inkörning och så håller vettvillingar bakom ratten på att sabba timmar, dagar, år av arbete:mad:. Det brukar gnällas om att "är hästen inte trafiksäker har den inte på vägarna att göra" men även en häst har rätt till självbevarelsedrift tycker jag.

Har en superduktig 3-åring som är körd i några månader på väg, i skogen och på mindre landsvägar. Vi bor så till att det är nödvändigt att köra kortare bitar på 30,50 resp 70-väg. Ibland ganska trafikerat men framförallt kurviga vägar med skymd sikt. Jag kör aldrig i mörker eller vid dålig sikt eller vid halka, har reflexväst på alltid. Min unghäst är fantastiskt duktig, totalt trafiksäker - än så länge. Men nu är det snart nog, han har börjat spänna sig ngt lite p g a; en bil som sladdade med bredsidan mot oss, stannade ett fåtal meter framför hästen, en traktor med släp som KLÄMDE sig förbi på smal grusväg trots min vädjan att vänta 2 sek så att vi kom av vägen, och så dagens skörd; en skåpbil som vi möter i en kurva och som kommer i hög hastighet på 30 väg, tvärstannar några meter framför oss, 10 min senare en bil med släp och stor jordhög på släpet som skakar och som det ramlar stora jordkokor av. Bilen saktar inte ner utan fräser förbi på ngn meters avstånd, trots mitt handtecken att vänta. Åker och tömmer släpet, vi möter honom igen med tom, skramlande o krängande släp, i hög fart för den smala vägen. Jag har fått nog och sitter av vagnen, ställer mig framför hästen, gör handtecken och bilen tvingas stanna helt. Jag går åt sidan, bilen gasar som en idiot och rasslar förbi med ca 1 m marginal från vagnen.

Det här är vår vardag. Jag är trött. Finns det inget man kan göra? Polisen säger i princip att det först måste hända en olycka innan de kan ingripa:( Alla grannar kör inte så här utan det är några stycken, jag har reg nr och namn på de flesta men ändå går det inte att göra ngt. Kan man filma beteendet och anmäla eller är det olagligt?

Sv: Önskar jag vore James Bond...

Herregud vilka bildårar.:eek: Vet inte riktigt hur du ska göra, men du kanske kan ta reg nr på bilisterna och polisanmäla för vårdslöshet eller nåt. Det är ALLTID bilistens fel om det händer något i trafiken där hästen (och övriga oskyddade trafikanter) är inblandad. Ring och fråga din lokala polisstation vad du kan göra. Om du kan göra nåt.:crazy:

Lägg ut en spikmatta...:devil::angel:

Det får nog bli spikmattan då för jag har redan talat med polisen här vid två tillfällen och de kan inget göra säger de:( De har varit tillmötesgående och vänliga men säger att de måste vara där och se vårdslösheten för att man ska kunna ingripa på något sätt. I annat fall måste det alltså inträffa en olycka först innan man kan anmäla ngn specifik person.

Det känns för jäkligt, vi har jobbat så mycket på det här med trafikvana och mijövana och sen kör man ändå med hjärtat i halsgropen och en MKT verklig känsla av rädsla för att få en bil i ryggen.

Jag funderar på att gå till tidningen men det känns jobbigt att behöva bli såpass offentlig med kritiken, det kan ju finnas ngn knäppgök som reagerar med att bli än värre då.

Spikmatta får det bli:cool:

Om du vet vilka de är tycker jag att du ska kopiera ditt första inlägg och skicka det till dem som ett brev. :idea:

Vet mycket väl att det finns idioter som bara hoppas att man ska bli så rädd att man inte vågar vara på vägen mer och "förstöra" för dem, men det kan ju hända att de ser de lite annorlunda när de ser din synvinkel lite.
Tror många tror att man befinner sig på vägen frivilligt, och det där med unghästar osv skulle de aldrig kunna tänka ut. :confused:

Testa?

ha en stor sten (greppvänlig dock) i vagnen och när de kör förbi så kastar du, när de sen stannar och skäller ut dig så var det ju för att hästen hoppade till och grus for iväg och personen i fråga får skylla sig själv! :devil:

är det så många som visar så lite hänsyn så får man ta i med hårdhandskarna!:devil:

jag lärde min kuse att stegra och sparka bakut på komando av denna anledning, men det är ju inte att rekomendera med vagn!

min kompis gjorde så med grus, och de körde aldrig om på det sättet igen, ha gärna med nåt papper utskrivet från vägverket där det står att bilägaren blir skyldig till allt om denne har uppförst sig som de faktikt verkar göra!

Problemet är att då skulle det nog bli jag som fick betala för ev skador på bilen...:crazy:

Förutom att jag ringt Polisen och pratat med dem så har jag ringt och pratat med en pappa till en av de yngre bilmarodörerna, i tron att han skulle kunna påverka sin son bättre än jag eller Polisen. Så var icke fallet. Sen har jag lagt flygblad i brevlådorna i området, en kopia på vad som gäller för häst i trafik och hur utsatta bilisterna faktiskt är när det gäller det ekonomiska ansvaret vid ev olyckor.
Slutligen har jag skaffat en reflexväst med eget tryck; UNGHÄST I TRAFIK.

Tycker att jag varit jätteflitig men inget verkar hjälpa:(

Vi är såpass många ryttare och kuskar i området så kanske om man kan få alla att gå ihop och kalla till ngn form av möte med Polis, kommun och vägföreningar. Jag vet inte om det skulle kunna funka, många vill inte ha den uppmärksamheten tror jag. Det stora problemet är mest för oss som även kör, rider man så är det mycket lättare att i ett trängt läge ta sig ut i diket.

Ngn som vet om det stämmer rent juridiskt det här som Polisen säger om att man inte kan ingripa om det inte är vårdslös körning på bar gärning? Och om det är tillåtet att filma?

det skulle du inte alls få! du får ju göra så du inte ser och sen får du säga att hästen sprätte med benen för den blev rädd, och då behöver du inte betala! :D

filma borde vara tillåtet, du filmar ju bara när du kör hästen, att de råkar komma med är ju inte ditt fel!

Ush ush :(! Samma sak här!

Gör som jag samla en kasse med sten och kasta på dem som inte beter sig rätt i trafiken :angel:. Men det får skylla sig själva, försöker de få mig av mig vägen - så får de en större sten :devil:. De som beter sig bra, vinkar jag nästan alltid till :D!

"Det var bara min häst som skvätte grus från vägen *kollar ner på marken - ny asvallterad väg* *opps* " :angel:

Mvh
Emma - som kanske känner sig skylldig för vissa stenskott *lalalala* :angel:

Senast ändrad:

Nja, vis av tidigare händelse så håller jag mig till lagliga medel...EN gång har jag tappat fattningen och det gör jag inte om för det höll på att kosta böter.

Det var en gubbe som körde som en tok på en smal grusväg och nästan körde på min häst. Det var så smalt att han inte kunde passera och han kunde inte vänta tills vi kunde flytta på oss, tutade, gasade och bar sig åt. Jag hoppade av hästen som började bli nervös och ställde mig framför bilen och frågade vad f-n han höll på med - då rivstartar han och kör nästan på mina ben. Då blev jag ARG och rädd...fotade till bilen i ren panik.

Det slutade med att jag ringde Polisen som kom dit, gubben hade stuckit från platsen redan. Jag ville ha dit polisen eftersom jag trodde att han måste vara rattfull gubben, så som han burit sig åt. Istället fick vi ryttare oss en utskällning av polisen som undrade vad vi skulle ut på vägarna att göra ö h t, det fanns ju gott om hagar, etc etc...Gubben var inte rattfull enligt polisen ( de körde hem till honom medans vi väntade på plats ), jag tvivlar på att ngn alkotest gjordes alls. Polisen frågade varför jag sparkat på bilen och jag sa som det var, av rädsla efter att nästan ha blivit påkörd. Då fick jag höra att det var ju dumt gjort av dig, det kan bilisten anmäla dig för.

Så - jag ska inte kasta sten eller grus eller tappa fattningen. Jag ska sätta dit de :devil: på lagligt vis. Det kan ju ändå inte vara ok att köra för fort och vårdslöst bara för att man bor på landet?
Vet att en av killarna blivit anmäld/fälld för att ha kört på trottoarerna inne i byn, DET är jätteallvarligt tydligen ( vilket det ju förstås är ) men härute där kan han köra så det ryker helt riskfritt:(

Forts följer säkert...

men då är den polisen en idiot som inte kan sveriges lagar!
du har all rätt att vara på vägen, och dessutom körde han på dig?! jag menar hallå?!

iofs ska man väl inte sparka till bilen, men det var du som gjorde det, hade det varit hästen så hade det varit en helt annan 5 a! om hästen hade gjort det så hade han åkt på det, och trologtvis hade hans bil fått skador oxå :devil:

dessutom så spelar det ingen roll vad polisen säger när han kommer dit, han är inte både polis, advokat, jury och dommare :cool:

jag funderar faktiskt på att skriva ut alla trafiklagar kring häst och ha med mig bara för att... skrämmande att man ens ska behöva tänka den tanken!

tanken med min ide var ju att du skulle skylla på hästen :angel:

Det jag skrev ut och la i brevlådorna häromkring hittade jag i Piteås dagstidning så om du googlar Piteåtidningen el liknande så kan du hitta en artikel där det står utförligt vad som gäller för hästar i trafik versus bilister.

Det kan vara bra att ha med sig i fickan - sen om det hjälper mot vissa bilistligister det är en annan femma:(

Å tack för ditt tips, även om jag nog e för feg att utföra det:grin:

det hjälper ju garanterat inte den gången, men om det händer nåt med deras bil så brukar de ju stanna och kan man visa artikeln, eller ett uttdrag ut vägverkets hemsida... och nästa gång kör de försiktigare!

jag är oxå ganska feg igentligen, men när jag blir förbannad då jävlar :devil: och efter 3 sånna förare på samma ridtur, ja då kommer den lille djävulen i mig fram :devil:

skulle nån köra på mig så vet jag inte vad jag skulle göra, förmodligen skulle hästen får ett bakutkomando, samtidigt som jag utbrister o nej lilla söta hästen vad gör du?! :angel:

ja skulle nån göra nåt sånt så skulle jag inte ha kvar kontrollen över mina handlingar, bokstavligt talat!

Nej, det är inte lätt att hålla sig lugn för man blir ju både rädd och förbannad på en gång:(

En "James Bond rockard" skulle man ha som sagt!

men det borde inte vara så svårt att lösa, iaf inte att nåt kommer ut ur fälgen(lättare med annan del av vagnen) men att det sen kommer ut i rätt ögonblick och faktiskt ger bilen punka är ju en annan sak ;)

men visst vore det häftigt!

Klart att du får filma. finns ingen lag som hindrar dig så länge du är på allmänn plats. Så fram med filmkameran.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 161
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
545
F
Hästmänniskan Hej! Känner bara att jag behöver skriva av mig i min sorg. Igår morse hittade jag min älskade lilla katt överkörd. Vi bor vid en 70...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 978
Senast: Gravinda
·
Hästmänniskan Hoppas detta ligger på rätt forum.. Har under många år haft en granne som skapat problem i området. Han har tjafsat med alla om allt...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 775
Senast: mis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar