Qelina
Trådstartare
Precis, han tycker om dom hundarna han känner. Han är van vid den "vanliga" flocken som brukar träffas och då är det aldrig problem, det är ibland när det kommer nya hundar han blir osäker, det brukar ta en promenad ungefär innan han vänjer sig. Andra hundar är han genomsnäll med. Frågan i det fallet är väl mest hur jag ska introducera nya hundar och om det är vanligt med sådant beteende hos hundar vilket det verkar som enligt tråden.Det är just inte ens så. Hunden går ju bra med andra hundar, bara inte att släppas lös med nya hundar hela tiden.
Det är just det här med att det då och då kommer någon ny som stressar honom. Och han tycker inte om att möta vissa andra hundar när han går kopplad på en smal trottoar/gångbana för att det blir så nära och då kan han skälla på den hunden.
Frågan jag hade från början handlade egentligen inte så mycket om flocken i sig som samtalet började kretsa kring i tråden utan dom situationerna som blir när man möter hundar ute på promenad. Hur ska man hantera situationer när man måste passera okända hundar på en smal väg och jag vet att min hund kanske kommer bli osäker och skälla ut den andra hunden? Jag jobbar med honom hela vägen förbi andra hundar, berömmer och ger godis och glada ord för att han ska förknippa andra hundar med bra saker och det går för det mesta bra och han är mycket bättre än han var en period men ibland räcker det inte vad jag än gör utan han gör så i alla fall.
Och att det är sjukt jobbigt att folk släpper fram sina hundar trots att jag alltid säger ifrån, då är ju frågan mer hur man ska hantera sådana människor och situationer för då är det ju verkligen inte min hunds fel och jag gillar inte att han ska behöva utsättas för det. Men jag tycker det är jobbigt att han blir så "arg" eller vad man ska kalla det och jag blir rädd att det ska bli bråk, antingen att han skulle göra något eller att den andra hunden ska reagera och bita honom.
Att läsa att det är fler hundar som inte heller gilla okända hundar och att det är flera som stör sig på och tycker det är fel med att andra släpper fram hundar känns jätte bra. Det är liksom inte mig och hunden det är fel på. Han beter sig bara som en vanlig hund och det är inte jag som misslyckats. Det känns bra.