Onaturliga raser

_Maria_

Trådstartare
Hur har man fått fram en hund utan päls tillexempel? Finns det sådan i naturen verkligen? Jag menar pälsen skyddar ju från sol? Kinesiska nakenhundar tillexempel kan ju (väl) vara känsliga mot sol. Och dom har ingen päls så dom tål ju inte för kallt heller. Alltså så måste dom ju i stort sett ha kläder, eller någon smörja som skyddar mot solen..? Vilket land dom än är i?

Och en del raser som är avlade så att dom har andningsproblem tillexempel? För att vi gillar ett visst utseende..är inte det lite fel?

Sv: Onaturliga raser

Med tanke på att nakenhundarnas ursprungliga syfte var rollen som offerdjur till gudar (De göddes upp så fort det gick och offrades sedan) + det klimat som rådde, så fanns det väl heller inget behov av päls.

Gnist skrev:
Med tanke på att nakenhundarnas ursprungliga syfte var rollen som offerdjur till gudar (De göddes upp så fort det gick och offrades sedan) + det klimat som rådde, så fanns det väl heller inget behov av päls.

Ok då vet jag det:smirk:

Allt börjar ju som en liten (eller ibland stor) förändring i generna. I naturen uppstår en del nya arter på detta sätt, men oftast inte. Det vanliga är att djuret inte klarar sig, eller inte får tillfälle att föra sina gener vidare, för att det som är annorlunda är något negativt. Men bland tamdjur överlever i princip de individer som människan bestämmer att ska överleva, och man avlar för att förstärka det man gillar, vare sig det är något som skulle kunna klara sig i naturen eller inte. Sen om det är moraliskt försvarbart eller inte...det är en annan sak. Personligen tycker jag att hundar som har svårt att andas, eller i så stor omfattning som bulldoggen måste förlösas med kejsarsnitt, är såpass onaturliga att det känns fel. Hundar som behöver ha kläder ibland kanske inte är det mest naturliga, men man behöver ändå bara lägga till ett täcke så är de som vilken annan hund som helst. Jag skulle inte köpa en nakenhund, men det känns ändå lite vettigare. (Nu är just bulldogg och nakenhund bara två exempel, eftersom det varit diskussioner kring deras existens i andra trådar).

Ingen av dagens raser finns "i naturen". Alla är avlade olika långt bort från anfadern vargen.
Somliga raser så långt bort att dom är groteska och närmast är att betraktas som djurplågeri. Nakenhunden är ett sådant exempel.
Pälsen ska inte bara skydda mot solljus, den ingår fr a i hundens värmereglering.

Människan är ett konstigt djur som strävar efter abnormiteter och absurditeter och onaturligheter. Varför inte se till djurens bästa?

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Min Chihuahua är extremt frusen av sig. Han har jättemycket päls för att vara chihuahua men den verkar tyvärr inte vara så mycket till...
Svar
13
· Visningar
1 646
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
12 880
Senast: Exile
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 044
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 981
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.