Jag håller med! Fick hoppa över en årskurs på mellanstadiet och tyckte det var skittufft när mina kompisar började fylla 18 och jag fortfarande var 16.
Läkarprogrammet har, i alla fall för mig, inneburit så mycket mer än "bara" teoretisk kunskap. I alla fall jag har vidgat min comfort zone så mycket att det som brukade vara zonen är nu bara en grå dutt i mitten. Personligen är jag jätteglad att jag jobbade och gjorde annat i flera år innan jag började utbildningen. Jag tror inte den hade gett lika mycket om jag inte haft massa andra erfarenheter i bagaget.
Jag påbörjade utbildningen 5 år efter jag tog studenten. För min egen del kan jag bara se fördelar. Men alla är ju olika och vet man vad man vill göra direkt efter gymnasiet finns det ju ingen poäng i att slösa tid och pengar på att göra annat. Erfarenheter kommer ju med tiden oavsett. Dock tycker jag att jag har större fördelar än mina kurskamrater när det kommer till klinik-biten. Vara på en arbetsplats (vissa har aldrig arbetet tex), hitta sin roll i laget, skilja på sak och person, ta "smällar" etc.