Omval - rådvill

Sv: Omval - rådvill

Vi blir bara - med rätta, tycker jag - upprörda när hon kör sitt eget lopp och inte brukar allvar.
Men det är hennes eget lopp.
Hennes lopp - hennes liv.

Släpp taget!
Hon är Gymnasist nu, så det här är inte ert problem längre.

men hon måste också lära sig att man inte kommer någonstans om man inte jobbar för det.

Det gör livet åt henne.
Så det är inte er uppgift.
Er uppgift är att vara ett stöd i livet för henne och hennes vänner.

Och så tror jag fortfarande att hon lider av stress-syndrom.
 
Sv: Omval - rådvill

Er uppgift är att vara ett stöd i livet för henne och hennes vänner.

Men vi ÄR det!!!! Hundraprocentigt. Som vänner och stöd i livet måste man också vara tuff och tydlig ibland. Vi har en nära, varm och mycket kramig och kärleksfull relation med henne. Dock kommer jag att häva till livs ände att oacceptabla beteenden hos tonåringar aldrig får försvaras eller tas emot med en axelryckning för att de bara är tonåringar.

K är en mycket verbal, charmig, glad utåtriktad och social typ som det lite väl ofta växt ut två horn i pannan på de senaste månaderna... Vi har satt ner foten en, två, tre och flera gånger utan att så mycket förändrats.
Det här blev droppen.
Vi har pratat framtid i dag. Lugnt och sansat. Vi skall prata med syokonsulent och gemensamt träffa rektorn i veckan och göra det allra bästa möjliga som läget nu är.
Vi har aldrig krävt det omöjliga av henne - men tycker att skolan och läxor är en del av livet, ett jobb som skall göras. Hur pisstrist det än kan vara ibland.
 
Sv: Omval - rådvill

För vad det är värt, jag tycker att ni verkar vara väldigt bra föräldrar.

Jag känner igen mig själv i K och jag hade behövt att mina päron slog näven i bordet och slutat ge efter för mina hyss och ideér. Nog för att det ordnade sig för mig ändå till slut, men vi hade nog sluppit mycket gråt och tandagnisslan om de varit aningens hårdare mot mig..
 
Sv: Omval - rådvill

Tonåringar - kör sitt eget race. Jag känner igen det mycket väl. Tonåringar äger världen, de kan allt, vet allt och har full koll på läget. Föräldrar är mest till för .... mat och husrum ? (Obs - detta är skrivet med viss ironi!)

Tonårstiden är förvirrande och ibland MÅR de dåligt. Utan att kunna sätta fingrarna på det. Utan anledning. Och konsekvensen kan bli ett totalmissat prov. Och att man plötsligt måste änra inriktning.

Jag tror att man måste diskutera konstruktivt när problemen väl kommit upp till ytan.

Ett alternativ är väl ett sabbatsår om hon är skoltrött ?
 
Sv: Omval - rådvill

I eftermiddags kom dottern, 17 i augusti, hem och berättade att hon vantrivs i sin skola, med klassen och med programmet. Hon går på ett program som i höst innebär att man pluggar fyra månader på svenska skolans gymnasium i utlandet.

Hon har tidigare klagat över stränga lärare, men inte kommenterat sin klass eller nämnt något om vantrivsel - säger själv att detta beror på att hon haft ångest över kostnaderna en resa hon och hennes pappa gjorde till den stad där hon skall läsa.
Hon grät, men var välformulerad samt meddelade att hennes bästa kompis i klassen, som uppenbarligen också vantrivs, bestämt möte med skolans rektor på måndag för att prata om sin framtid.
Hon verkar oerhört bestämd, men har som sagt inte dryftat detta med någon av oss i detalj.
Till saken hör att hon just nu är i onåd efter en incident tidigare i veckan.

Jag tycker personligen inte att vi skall tvinga iväg henne på något som hon själv inte vill, medan min man blev mycket upprörd och menar att det val man en gång gjort måste man fullfölja.
Det som gör mig betänksam är bara hennes tystnad kring detta och att hon berättar detta fem dagar efter alla papper skickats iväg till utlandsgymnasiet.
Utlandsvistelsen kommer att kosta oss uppåt 40 000 kronor (böcker, uppehälle, skola) och jag tycker det är vettigare att avbryta detta nu än i höst när allt ändå är betalt.
Känner samtidigt att detta kanske får ingå i livet - problem kommer alltid att dyka upp och man kan inte fly från dem för att det känns motigt.
Hon är ingen hoppjerka annars, men känner att hon inte klarar grupperingarna i klassen samt attityden från lärarna.

Råd?????

Stötta henne i hennes val att sluta!
Det sista ni vill lära er dotter är att man ska stå ut med saker till varje pris som man gett sig in på.
Vad händer om hon tar det till sig i allt hon gör?

Jag kan tala om det.
Jag stod ut i ett förhållande med en kille i 7 år som våldtog mig och behandlade mig som skit.
Jag stod ut med ett jobb som jag hatade och som tillsist gav mig en så djup depression att jag bara vill dö för att slippa gå dit.
Allt för att det är fel och fult att ge upp!

Lär er dotter att det är okej att ge upp och ändra sig.
Det är inte fel och man behöver inte skämmas.
Det är starka människor som klarar av att ändra sig och stå för det!
 
Sv: Omval - rådvill

Det är ingen som kommer att tvinga henne alls. Det mår varken hon eller vi bra av. Rektor och syo är inkopplade, rektorn på den skola dit hon vill söka skall jag ringa idag för att se vad vi kan göra.

Det har varit några turbulenta dagar - tror vi är rätt så matta alla tre... Men - nu får vi blicka framåt och gå vidare och hoppas att allt kommer att lösa sig till det bästa.
 
Sv: Omval - rådvill

Förstår att ni är upprörda och så för att hon körde eget race och sedan vill hoppa av MEN hon är ju beredd att börja om från början helt lr?! då måste man väl få den chansen!?

Jag gick naturlinjen bara för att mamma och moster och hela mitt jäkla släkt är forskare och värsta superhjärnor och det har liksom alltid vart en självklarhet för alla att jag skulle gå natur, men jag klarade inte det! i 2an började jag sacka efter speciellt i matte,kemi och fysik vilket är kärnämnen i natur och upptäckte mitt intresse för bilar och ville byta till fordon...var beredd att göra allt bara jag fick byta till fordon för jag klarade inte natur men nej jag fick inte det!!!
Fanns ingen plats till mig och mamma höll på att svimma och flyga i luften när jag berettä det med att jag vantrivdes och så...hon ville att jag istället skulle byta till naturbruks men det ville inte jag..
summan av kardemumman blev att jag tvingades slutföra natur med 50poäng för lite då jag fick välja bort fysik B, gick ut med 3 IG för jag var så nere och inte alls med i 3an så plugga hemma hade jag inte ork med,gjorde allt annat än plugg för jag ville spy på skolan!

Nu ett år senare sitter jag här utan nån egentlig utbildning med fortfarande mina funderingar och bilintresset och ska förhoppningsvist börja antingen ta lastbilskort vilket jag vill helst eller gå kurs på bilmek i ett år...mamma tycker fortfarande att jag är en idiot som har det som intresse(precis som hon tyckte när jag skulle börja 2an) och hon vill att jag ska vara nåt fint i framtiden och ha ett kvinnoyrke medans jag hatar kontorsjobb och vill jobba praktiskt och inte bara sortera papper!

man kan inte alltid bestämma sig för hela sitt framtid när man är 15!
vill man byta och hatar sin klass och vantrivs med allt så SKA man ha rätt att göra det utan att ens föräldrar försöker styra och ställa och kalla en för idiot och egoist och allt vad jag fick och får höra fortfarande, föräldrar ska vara där till stöd och INTE till för att bestämma över ungens framtid för sjutton!
Hjälp henne och stötta henne istället för att försöka styra och ställa...
se det som så att nu slipper ni väl betala alla dessa enorma pengar för att hon inte åker utomlands och plugga hemma istället!
 
Sv: Omval - rådvill

Ber bara att få hänvisa till svaret som står i rutan ovanför ditt inlägg.
 
Sv: Omval - rådvill

En 17 åring är faktiskt inte vuxen, så visst måste man vara med och styra till en viss del. Självklart så måste de själva få säja sitt, och som förälder får man väl bedömma om deras vilja är realistisk eller ej. JAg tycker att ni verkar sköta detta på ett vettigt och bra sätt. Vi hade nog gjort likadant. Det är ju inte speciellt ovanligt att man kommer på efter ett år i gymnasiet att detta var inte rätt för mig. Och hon har ju ett alternativ som hon känner att hon vill göra.
 
Sv: Omval - rådvill

Precis! Jag märker redan hur lättad hon är över att steget är taget. Har i dag pratat med mamman till hennes bästa kompis i klassen - även den flickan känner stora tvivel inför att fortsätta.

I slutänden vill ju alla föräldrar ha glada och lyckliga barn och den roll man har som förälder är ju att hjälpa dem fatta så här pass viktiga beslut när de väl dyker upp - om än med chockartat kort varsel...
Man får tänka både en och två gånger och agera både bromskloss och gaspedal. I K:s ålder är de så väldigt vuxna på utsidan och samtidigt så väldigt små innanför.
När nu normalpulsen börjar återkomma får vi väl konstatera att just det här avsnittet i livets bok blev rätt dramatiskt. Nu vänder vi blad och hoppas på en väldigt lugn - för att inte säga nästintill pastoral - fortsättning... ;)
 
Sv: Omval - rådvill

Och den välskrivna förklaringen får jag tacka för.
Det var sådant som jag tänkte på, men ville liksom inte "måla fan på väggen".
 
Sv: Omval - rådvill

Just det som du råkade ut för, är något som jag till varje pris vill undvika att mina barn råkar ut för.

Jag jobbar på det.
Vilka råd skulle du vilja ge mig?
 
Sv: Omval - rådvill

Vi är vår dotters största supportrar, men känner med detta - efter en lång räcka händelser där hon i handling blåst vårt förtroende gång på gång - att vi nog tycker det är slutpjållrat.

Jag tycker att det är märkligt att ens tala om att barnet blåser ert förtroende. Centralt i föräldraskapet är väl barnens förtroende för sina föräldrar. Som föräldrarna måste se till att förtjäna.
 
Sv: Omval - rådvill

Jag tycker att det är märkligt att ens tala om att barnet blåser ert förtroende. Centralt i föräldraskapet är väl barnens förtroende för sina föräldrar. Som föräldrarna måste se till att förtjäna.

I vår familj är vi väldigt förtroliga med varandra. Med förtroende menar jag i detta fall ”lovar en sak - gör tvärtom”. Gånger flera.
 
Sv: Omval - rådvill

Försök att komma på varför det har blivit så.
Och gör detta utan att skylla på dottern.

Be the bigger person.
 
Sv: Omval - rådvill

jag blir så förvirrad av dig....
Häromsistens så skrev du hur du tvingade din dotter att öva på sitt instrument - för annars så skulle hon gå miste om det hon verkligen ville - bli musiker.
Nu anklagar du Mimsan för att vara för hård...
 
Sv: Omval - rådvill

Nä lite törnar i livet får man tåla!

Min erfarenhet (många tårar till trots) är att det mycket väl kan vara värt att hålla fast vid en utbildning som just då känns som pest och kolera samtidigt...

Jag hänger upp mig på "i onåd efter en incident tidigare i veckan", jag är en bestämd tjej och jag kan bara tala för mig själv. Hade jag hamnat i "onåd" hos lärarna så hade jag också hoppat av gymnasiet helt och hållet om jag hade fått för mina föräldrar. Jag har aldrig varit populär bland kompisarna så det där med "grupperingar i klassen" tror jag kan vara huvud anledningen till att hon vill hoppa av. Men desto bättre verkar det vara att skicka iväg henne så hon har chans att hitta nya kompisar utomlands. Jag hade nog mått bra av ett år eller två i tex USA i den åldern (där kaxighet bland ungdomar accepteras i högre grad och tom uppmuntras...). "Attityden bland lärarna", tja that´s life baby! Lär dig acceptera auktoriteter och lyda order och ju förr desto bättre!

En bestämd tjej som hemifrån uppmuntras att ta plats kommer ofrånkomligen att gå på ganska hårda törnar förr eller senare när resten av samhället inte är riktigt lika beredda på att ge en tjej plats. Hur hårda törnarna är beror förstås på yrkesvalet, jag har valt ett yrke som traditionellt sett är mansdominerat och ligger nära militära yrken socialt sett och har oerhört låg toleransnivå. Förmodligen hade jag kommit lindrigare undan (men mognat mindre) om jag valt att bli tex säljare istället.

Jag har aldrig blivit slagen av en karl, sexuellt utnyttjad eller något liknande och jag fyller 30 år senare i år.

Jag tror att Mimsans dotter är kaxig på gränsen till odräglig och en tonårsrebell av den hårda typen. Hon behöver "tuktas" en aning och det är just det som lärarna och kompisarna håller på med just nu. Alternativt är hon den "superduktiga" typen som för första gången upptäckt att det finns något som hon inte är bäst på. Å det är inte idrott eller något annat hon lätt kan avfärda.

Oavsett vilket tror jag att hon mår bra av att komma bort och uppfostras av några andra än sina föräldrar. Hon verkar inte ha så bra förtroende för er eftersom hon inte berättar allt för er, har ni funderat på att en del av det andra hon berättar för er kanske inte är helt sant??
 
Sv: Omval - rådvill

Häromsistens så skrev du hur du tvingade din dotter att öva på sitt instrument - för annars så skulle hon gå miste om det hon verkligen ville - bli musiker.

Det kunde jag göra för att dottern efter varje övningstillfälle mådde bra utav det.

Verkar Mimsans dotter må bra av sin skola?

Jag kunde också göra det för att hon vid den tiden bara var 12-13år och inte gymnasist.
Nu så är hon 15 och sedan flera år så sköter hon detta helt själv.
Jag lägger mig inte längre i.
Utan jag bara erbjuder min hjälp om den behövs.

Skjutsa - betala eller vad det kan vara.
Mimsans dotter fyller snart 17 år.....
 

Liknande trådar

Övr. Barn Lite kortfattat : I slutet på 2012 fick jag veta av en lärare på äldsta sonens skola att de skulle göra en orosanmälan till...
Svar
7
· Visningar
2 093
Senast: Meibla
·
Övr. Barn Jag sitter med jätteont i magen just nu. Det har under ett tag varit en viss tjej i klassen som inte är så snäll till min dotter, men...
2
Svar
23
· Visningar
4 102
Senast: angelwings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp