Omtumlande pirrigt häftigt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Omtumlande pirrigt häftigt

Varför inte? Det har jag, annars hade jag sålt min unghäst för länge sedan. Jag tycker att det är ganska ointressant att sitta och utbilda en häst som jag inte tror på.

Min häst har en utmärkt skritt, han visar tydligt att förutsättningarna för piaff och passage finns där, och byter redan rent om man får honom i bra balans i galoppen. Dessutom har han mycket energi. Jag kan alltså inte se några hinder för att han ska lära sig alla GP-rörelser så att han kan visa dem utan att skämmas.

Sen kanske domarna får lite hicka om man dyker upp med ett russ, men det är ju en annan sak.

Jag menar också allvar. Du skriver i ovanst citat om att visa upp utan att skämmas. Men i vilken konkurrens då? Ts pratade om att tävla GP som mål för en egenuppfödd häst som ridits in mkt sent samt endast ridits ett år. (Med en ryttare som aldrig ens tänkt tanken som det lät).

Det är inte riktigt samma sak som du skriver. OCh ställer andra krav.
Visst, det är säkert möjligt om sådär ett antal år, med mycket tur och skicklighet. Men jag tror inte en seriös tränare lägger upp planerna på det sättet, riktigt

Alltså är jag tveksam till hela tråden vilket väl har framgått nu....

Jättekul att det går bra för er! Men jag ställer mig lite undrande till varför man trampar en sent tagen häst som bara varit riden i ett år :confused:

Det har jag också funderat på.

Även om hästen är 6 år vid inridningen ska den ju ridas som en 3 åring, den behöver ju lika mycket uppbyggnad.

Jag menar också allvar. Du skriver i ovanst citat om att visa upp utan att skämmas. Men i vilken konkurrens då? Ts pratade om att tävla GP som mål för en egenuppfödd häst som ridits in mkt sent samt endast ridits ett år. (Med en ryttare som aldrig ens tänkt tanken som det lät).

Det är inte riktigt samma sak som du skriver. OCh ställer andra krav.
Visst, det är säkert möjligt om sådär ett antal år, med mycket tur och skicklighet. Men jag tror inte en seriös tränare lägger upp planerna på det sättet, riktigt

Alltså är jag tveksam till hela tråden vilket väl har framgått nu....

Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att acceptera att det faktiskt kan vara så, att det faktiskt finns talang både hos häst och ryttare! Att glädjas med andra i stället för att se konkurrens. Flashlight måste ju ha ridit dessa klasser själv eftersom du vet att det är omöjligt eller...?
Vad beträffar min tränare så är det en mycket seriös, kunnig och etablerad tränare med öga för talanger. En ärlig person som peppar och berömmer och ger konstruktiv kritik.

Den bästa moroten för mig det är när någon säger till mig "det går aldrig". Då j**lar :devil: kommer envisheten fram för att bevisa att det faktiskt går. ;)
Och ja, det är bra stam på honom och han har lätt för sig, och ja, han rör sig BRA.
Varför kan man inte trampa en häst som bara är riden i ett år? Det är ju inte så att man sitter och nöter utan tar ett par steg ett par tre ggr vid träning då och då. Bara för att prova så att rörelserna tränas in tidigt i hästens medvetande. Att den får provsmaka lite på vad som komma skall, för att hålla den nyfiken och alert på ryttaren. Inte tvinga utan erbjuda och berömma.
Och Svea, jag ser verkligen fram emot att få se ditt russ på tävlingsbanorna framöver, det behöver ruskas om lite i den strikta dressyrvärlden!! :D

Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att acceptera att det faktiskt kan vara så, att det faktiskt finns talang både hos häst och ryttare! Att glädjas med andra i stället för att se konkurrens. Flashlight måste ju ha ridit dessa klasser själv eftersom du vet att det är omöjligt eller...?
Vad beträffar min tränare så är det en mycket seriös, kunnig och etablerad tränare med öga för talanger. En ärlig person som peppar och berömmer och ger konstruktiv kritik.

Den bästa moroten för mig det är när någon säger till mig "det går aldrig". Då j**lar :devil: kommer envisheten fram för att bevisa att det faktiskt går. ;)
Och ja, det är bra stam på honom och han har lätt för sig, och ja, han rör sig BRA.
Varför kan man inte trampa en häst som bara är riden i ett år? Det är ju inte så att man sitter och nöter utan tar ett par steg ett par tre ggr vid träning då och då. Bara för att prova så att rörelserna tränas in tidigt i hästens medvetande. Att den får provsmaka lite på vad som komma skall, för att hålla den nyfiken och alert på ryttaren. Inte tvinga utan erbjuda och berömma.
Och Svea, jag ser verkligen fram emot att få se ditt russ på tävlingsbanorna framöver, det behöver ruskas om lite i den strikta dressyrvärlden!! :D

Det låter i all fall som en märklig ände att börja i, även om du är en stor talang så lät det inte i ditt ursprungsinlägg som om du var inne på de klasserna:smirk:
Tramp kräver en del styrka och samling som en 3-4-åring inte har enligt mej, men alla ställer ju olika krav på hästarna:crazy: Om den är inriden för ett år sen är den ridmässigt 3-4 år nämligen.

Mycket låter märkligt men det kanske bara är jag som tycker andra hejar ju på dej, så!

Visst vi har börjat att trampa så smått och han är verkligen jätteduktig på allt men det känns lite overkligt.

männska, sitter du och trampar en häst som varit riden ett år... 1 år!!!

det är inte ett korrekt sätt att utbilda häst på.

rätta mig snällla om jag missförstått.

*kl*

Det är ju som att rida på en 4åring. När min pålla var ung och tyckte att livet lekte och bjöd till ex piaff/passage ute i skogen klappade jag henne men försökte ta mig ur det så fort som möjligt. Det var också en väldigt talangfull och arbetsvillig häst (såld nu pga att jag inte tyckte att jag kunde ta tillvara på det), sådana ska man vara väldigt rädd om. Har den inte styrka till svårare rörelser men gör det bara för att den är så ambitiös och har lätt för sig så finns det risk för skador och även stress.

Självklart är det kul att det går bra för dig, och jag tror säkert att du har en duktig tränare! Men var rädd om din fina häst!

Jag tycker åxå att det verkar en aning märkligt minst sagt :crazy:
Vad jag har iakttagit på diverse dressyrtävlingar, mestadels msv b, verkar tramp för tidigt i utbildningen dessutom snarare vara till nackdel....

Men det kan ju vara en häst som har väldigt talang för just detta. Och en tränare som vet vad den gör.
Och en duktig ryttare.
Det vet vi inget om.;)

Men det kan ju vara en häst som har väldigt talang för just detta. Och en tränare som vet vad den gör.
Och en duktig ryttare.
Det vet vi inget om.;)

men eftersom det är så vanligt med duktiga ryttare som vet vad de gör här på forumet så önskar jag de lycka till och utgår ur denna disskution innan det bli pajkastning!

Varför skulle det bli pajkastning?

Jag tycker åxå att det verkar en aning märkligt minst sagt :crazy:
Vad jag har iakttagit på diverse dressyrtävlingar, mestadels msv b, verkar tramp för tidigt i utbildningen dessutom snarare vara till nackdel....

Nackdel, varför då? :confused: Är det för att hästen kanske blandar ihop hjälperna och börjar trampa istället för samlad skritt eller...? Eller som remmis skriver att man absolut inte kan trampa efter bara ett års ridning. Varför då? Som jag skrev förut, det är inget jag sitter och nöter! Det är en krallig pålle jag har med mycket rygg och rumpmuskler. Upplys mig!:idea: Kom med konstruktiv kritik, det andra kan jag vara utan!:mad: Jag återkommer i vår med hur det går! ;)

Eller som remmis skriver att man absolut inte kan trampa efter bara ett års ridning. Varför då? Som jag skrev förut, det är inget jag sitter och nöter! Det är en krallig pålle jag har med mycket rygg och rumpmuskler. Upplys mig!:idea: Kom med konstruktiv kritik, det andra kan jag vara utan!:mad: Jag återkommer i vår med hur det går! ;)

"Krallig" av vad? Den är bara riden ett år, skrev du? Det är väl viktigt att stärka och bygga upp hästen från grunden, eller vad tycker du?

Varför så sent inriden? Har den haft skador?

Upplysning::idea:
En hästs kropp behöver byggas upp för att klara det arbete man begär - över tid. Det är inte bara muskler den behöver, senor, leder ligament behöver också anpassas efter de ökade kraven och det går inte lika fort som det går att muskla en häst. Det tar tid.

En sent tagen häst är en nackdel, vet man ju numera, just pga att kroppen under sin utveckling inte anpassats till arbete. Alltså är det ännu viktigare att en äldre häst, som inte är riden så länge, får tid på sej att anpassa sin kropp. Annars riskerar den förslitningsskador.

Vet inte om det räcker som upplysning?

Det jag är rädd för är att börja för tidigt med rörelser hästen inte är stark nog för att utföra, mest på grund av att de då lär in rörelserna fel och det är svårt att ändra på i efterhand. Och efter bara ett års ridning kan hästen omöjligt vara stark nog att utföra tramp på rätt sätt, vilket kan innebära problem för dig längre fram. Var rädd om din häst är mitt råd.

Men det kan ju vara en häst som har väldigt talang för just detta.

Vilket ger nästan en ännu större anledning att inte ha någon brådska med det...?

Jag undrar fortfarande varför tränaren sa just Int.II? :p Men DET är det iallafall bara jag som undrar!

"Krallig" av vad? Den är bara riden ett år, skrev du? Det är väl viktigt att stärka och bygga upp hästen från grunden, eller vad tycker du?

Varför så sent inriden? Har den haft skador?

Upplysning::idea:
En hästs kropp behöver byggas upp för att klara det arbete man begär - över tid. Det är inte bara muskler den behöver, senor, leder ligament behöver också anpassas efter de ökade kraven och det går inte lika fort som det går att muskla en häst. Det tar tid.

En sent tagen häst är en nackdel, vet man ju numera, just pga att kroppen under sin utveckling inte anpassats till arbete. Alltså är det ännu viktigare att en äldre häst, som inte är riden så länge, får tid på sej att anpassa sin kropp. Annars riskerar den förslitningsskador.

Vet inte om det räcker som upplysning?

Krallig av muskler, fett kan man inte träna upp vad jag vet ;) (är av kort och kompakt modell och i normalhull) och nej hästen har aldrig varit skadad utan det är jag som varit i "avelsboxen" under några år och haft ordentliga problem med foglossningar :( under och efter graviditerterna. Jag är väl medveten om att man ska ta det lugnt med unghästar och i synnerhet de som är sent tagna. Vi jobbar på sakta men säkert.
När är lämplig ålder och utbildningsnivå att börja trampa enligt Flashlight?

Det jag är rädd för är att börja för tidigt med rörelser hästen inte är stark nog för att utföra, mest på grund av att de då lär in rörelserna fel och det är svårt att ändra på i efterhand. Och efter bara ett års ridning kan hästen omöjligt vara stark nog att utföra tramp på rätt sätt, vilket kan innebära problem för dig längre fram. Var rädd om din häst är mitt råd.

Visst, man ska vara försiktig med trampet, särskilt om man inte har vägledning från skickligt håll, men en talangfull och ordentligt lösgjord häst kan man faktiskt börja leka lite med trampet med redan efter ett års utbildning.

Jag har ridit min unghäst i tio månader, och har börjat trampa honom från marken nu. Tillräcklig talang och styrka finns -nu behöver han bara förstå vad det går ut på, men med hjälp av tydlig vägledning och mycket beröm är han på mycket god väg.

Det här är den femte hästen som jag plockar fram piaff från, så jag har mycket god koll på vad jag vill åstadkomma och vilka fällor jag måste undvika.

Om man inte har erfarenhet, och saknar tillgång till kvalificerad hjälp, så tycker jag att man bör vänta med piaffen tills hästen själv börjar bjussa, för det kommer den att göra förr eller senare om man tränar den väl.

Har man erfarenhet så kan man däremot få piaffen tidigare genom att visa hästen i rätt riktning, och då kan man få tillgång till rörelsen som verktyg i träningen.

När är lämplig ålder och utbildningsnivå att börja trampa enligt Flashlight?

Jag har svårt att förstå tjatet om tramp på en häst som är riden 1 år och vad det skulle ha med hela diskussionen om GP-planer för din häst att göra? Du kan lika gärna fråga när hästen är klar för piruetter i galopp? Eller byten i vartannat eller varje steg, osv.
När hästen har den styrka som krävs för att successivt kunna klara av att börja lära in en rörelse korrekt. Oavsett vilken rörelse vi pratar om.

I ursprungsinlägget frågade du vilka rörelser som ingår i INT II:cool:

På en häst som ridits ett år har du gott om tid att ta reda på det skulle jag vilja säga:crazy:

Jag ska inte göda denna diskussion mer, eftersom jag tror du skojar lite med oss:smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka