Omtumlande pirrigt häftigt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Omtumlande pirrigt häftigt

"Krallig" av vad? Den är bara riden ett år, skrev du? Det är väl viktigt att stärka och bygga upp hästen från grunden, eller vad tycker du?

Varför så sent inriden? Har den haft skador?

Upplysning::idea:
En hästs kropp behöver byggas upp för att klara det arbete man begär - över tid. Det är inte bara muskler den behöver, senor, leder ligament behöver också anpassas efter de ökade kraven och det går inte lika fort som det går att muskla en häst. Det tar tid.

En sent tagen häst är en nackdel, vet man ju numera, just pga att kroppen under sin utveckling inte anpassats till arbete. Alltså är det ännu viktigare att en äldre häst, som inte är riden så länge, får tid på sej att anpassa sin kropp. Annars riskerar den förslitningsskador.

Vet inte om det räcker som upplysning?

Precis vad jag tänkte skriva.

Undrar oxå varför hästen är så väldigt sent inriden:confused:

sen måste ryttaren vara i trim oxå.

O den där timingen kommer inte med posten:rofl:

Visst, man ska vara försiktig med trampet, särskilt om man inte har vägledning från skickligt håll, men en talangfull och ordentligt lösgjord häst kan man faktiskt börja leka lite med trampet med redan efter ett års utbildning.

Jag har ridit min unghäst i tio månader, och har börjat trampa honom från marken nu. Tillräcklig talang och styrka finns -nu behöver han bara förstå vad det går ut på, men med hjälp av tydlig vägledning och mycket beröm är han på mycket god väg.

Det här är den femte hästen som jag plockar fram piaff från, så jag har mycket god koll på vad jag vill åstadkomma och vilka fällor jag måste undvika.

Om man inte har erfarenhet, och saknar tillgång till kvalificerad hjälp, så tycker jag att man bör vänta med piaffen tills hästen själv börjar bjussa, för det kommer den att göra förr eller senare om man tränar den väl.

Har man erfarenhet så kan man däremot få piaffen tidigare genom att visa hästen i rätt riktning, och då kan man få tillgång till rörelsen som verktyg i träningen.

Roligt för dig, men jag förstår fortfarande inte varför.

Om man nu ska ha ngn nytta av piaffen så ska det inte bara vara benlyft- skritt på stället eller hysteriskt trampande
Det ska ju vara samlad trav på stället o sen lätt kunna komma ur den till samlad trav/ passage.

KL

Jag tycker såhär: När man börjar trampa en häst så ska den kunna utföra rörelsen korrekt, dvs sätta under sig ordentligt och lyfta lagom. Detta kan inte en häst göra om den inte är tillräckligt stark. Går hästen att samla såpass att man kan rida samlad trav, skolor, byten osv kanske det är dags att börja fundera på tramp. Innan dess tycker jag att det bara är dumt. Du riskerar att förstöra rörelsen om du får häsen att "tro" att det bara är att trampa lite på stället, för ja, det kan alla hästar göra.

Efter ett års ridning har jag svårt att tro att man kommit så långt i sin utbildning. På en fyraåring tränar jag fortfarande tempoväxlingar, övergångar, fattningar, skänkelvikningar och halter. Eventuellt byten över bommar i form av "hoppbyten". Inget mer avancerat än så. Istället satsar jag på att träna kondis i skogen, stärka hästen och bygga muskler för att förbereda vad som komma skall. En fyraåring ska ha roligt, söka motivation och träna på "lek".

Allt annat tycker jag är att gå händelserna i förväg och slita på hästen i onödan. Att göra en rörelse som hästen ändå inte har förutsättningarna för att utföra korrekt är slöseri med både tid, hästmaterial, tåldamod och glädje.

Men detta är ju bara min högst personliga åsikt.

Kul att du har en fin häst dock och hoppas att vi får se er på tävlingsbanorna framöver :)

För att det så fort hästen inte orkar/inte är riktigt framme/blir spänd/laddad har blivit en himla massa tramp hit och dit istället för att hästen går framåt....

Detta känner jag igen och håller med....har man dessutom kommit till en träningsmässig passage så kan hästen försvara sig med passagesteg vid halvhalt :eek:

kl
Det är många frågeställningar denna tråd väcker.

Kan man av okunskap blanda ihop "krallig" och fet ? Hur kan man avgöra generellt vad som är muskler och fett....

Vart har de hästar man såg på kvaliten som både var "trampade" uppsuttet och med satta byten ? Har dom hållt och tävlas idag ?
Bytet skall senare fungera i en samlad galopp och inte i arbetsgalopp. Hur kan man bygga upp styrkan utan att överanstränga ?

Om man läser Kyras böcker börjar hon med tramp från backen på unghästar....är det något för oss amatörer ?
Fungerar det att "leka" in en rörelse i skritt som senare skall kunna göras från samlad trav och med klanderfria övergångar ?
Kanske ska tillägga att jag själv gjort som Kyra...

Gud va negativt det var här inne:(
Varför hacka på henne för, låt hon göra som hon vill., Vill hon trampa sin häst, ja men låt henne göra det! Varför även så ifrågasatt varför hästen är inriden sent? Visst det finns nackdelar med det men ni låter så hemskt skeptiska..
Visst.. Det är ett forum där diskussionen/åsikten är fri men stackars TS som bara trycks längre å längre ner..
OM nu hästmaterialet är så fint som hon säger och även hon har kunskapen så kan de säkert nå INT II även om det inte sker detta år.
Sen bara en liten sak, i Sverige är vi alldeles för "fjossiga" med våra hästar. Visst, de ska inte ridas sönder men alldeles för många väntar alldeles för länge innan de gör nåt vettigt med sina djur.
Lycka till TS med din häst och hoppas du inom några år kan nosa på dessa klasser!

Om man skriver någonting på ett diskussionsforum så får man räkna med att det blir diskussioner.

Tycker inte alls att TS blir nedtryckt, det diskuteras bara om trampets vara eller icke vara när en häst är riden i 1 år.

Tack Java!! Det värmer! Och jag lovar att höra av mig om hur det går. ;) Har för avsikt att komma en bra bit på vägen med en GLAD och samarbetsvillig häst :D
Kan väl bara konstatera att det verkar finnas många världsmästare här som gärna rackar ner på andra.

Vilket ger nästan en ännu större anledning att inte ha någon brådska med det...?

Jag undrar fortfarande varför tränaren sa just Int.II? :p Men DET är det iallafall bara jag som undrar!

Jag tycker också det låter skumt...men i Int II ingår väl några piaffsteg, det gör det inte i Ettan om jag inte minns helt fel.
Kan det vara därför tränaren sa just II?;)
Jag vill ju inte gärna tro att folk sitter här och jiddrar:devil:

Om man nu ska ha ngn nytta av piaffen så ska det inte bara vara benlyft- skritt på stället eller hysteriskt trampande
Det ska ju vara samlad trav på stället o sen lätt kunna komma ur den till samlad trav/ passage.

Säger du det, så har jag aldrig tänkt på saken. Jag brukar bara dra gramanen genom pessoabettets nedre ring, och sen håller jag emot och piskar på. Om de travar på stället och böjer på nacken samtidigt så är det ju piaff. Det är ganska lätt.

Säger du det, så har jag aldrig tänkt på saken. Jag brukar bara dra gramanen genom pessoabettets nedre ring, och sen håller jag emot och piskar på. Om de travar på stället och böjer på nacken samtidigt så är det ju piaff. Det är ganska lätt.

:rofl::rofl:

Tack Java!! Det värmer! Och jag lovar att höra av mig om hur det går. ;) Har för avsikt att komma en bra bit på vägen med en GLAD och samarbetsvillig häst :D
Kan väl bara konstatera att det verkar finnas många världsmästare här som gärna rackar ner på andra.

Världsmästare...jo- jag tackar :D oavsett om det är menat till mig eller inte så "rackar" (va det nu betyder)... ingen ner på dig !
Det du inte verkar förstå är att det finns både troll och andra som gör just det som Svea skriver om.

Det är ingen här som känner eller vet vem du och din häst är.

Om det är så att du inte känner dig trodd så är du välkommen med en film :idea:

kl
Var det inte nån som ville haka på det jag skrev i mitt förra inlägg ?
Det hör till vad TS påbörjade....vore kul att höra andras syn på hur man nu lägger upp träning av en unghäst eller som TS i fall en häst som är sent inriden.

Men snälla rara du...hoppas verkligen att du skämtar :eek:
Det lilla jag läst av dig så är jag ganska säker på det men det kanske inte andra vet.

Det värsta är att jag faktist har sett IRL just det du beskriver :devil:
En gång på just pessoa och två gånger på kandar... alla med graman...och pisk och sporrar....

Men snälla rara du...hoppas verkligen att du skämtar :eek:
Det lilla jag läst av dig så är jag ganska säker på det men det kanske inte andra vet.

Det värsta är att jag faktist har sett IRL just det du beskriver :devil:
En gång på just pessoa och två gånger på kandar... alla med graman...och pisk och sporrar....

Jag är tämligen säker på att hon skämtar. ;)

*skratt*..det är jag med men man vet inte vilka som kan läsa här...eftersom jag redan sett vad hon beskriver IRL så vore det hemskt om andra skulle tro att detta skulle vara rätt !!

Självklart skämtade jag. Axels ganska grova insinuationer drev mig dithän. Att försöka få det att verka som att jag tror att piaff är "benlyft - skritt på stället eller hysteriskt trampande" tycker jag är en extremt grov förolämpning, av samma kaliber som att anklaga en nunna för prostitution.

*kl*
Då diskussionen har kommit in på andra saker så stänger jag tråden. Förhoppningsvis så uppdaterar TS senare vad som händer med hennes häst utbildningsmässigt.

/B_A_L, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka