Omskolade westernhästar

M

momeli86

Ni som "skolat om" era hästar till western. Vilka skillnader märkte ni på existören/fysiken??
Vilka nya muskler fick den??
Fick den några fysiska förbättringar eller försämringar??
Blev några muskler ansträngda då de inte blivit använda innan??
Berätta gärna minsta lilla obetydliga förändring;)
*nyfiken*

Sv: Omskolade westernhästar

Min tant fick tydligare nackmuskler, breddade sig både bak och fram, fick en ordentlig rumpa och var allmänt mkt gladare.. ^^ Samt att hon helt plötsligt började äta och gick från underhull till något mullig över magen ganska fort innan musklerna kom.. :bump: :bump:

Bättre ryggmuskler pga. höjd rygg, djupare baksteg, muskler i rumpan och bakben, underhals blev borta, glad, lugn, förnöjd häst...

Jag har inte skolat om själv men jag sett ett par av bekanstas hästar som skolats om från dressyr (ena) och skogsmulleridning )den andra) till western.
Resultatet på dessa två är mycket sämre ryggmuskulatur. Överlinjen är klart försämrad.
Jag antar att det är resultat av att de nuförtiden rids i undertempo utan att få upp ryggen och få med sig bakdelen. Bakdelen är en bra bit bakom hästarna och ryggen blir således som en hängmatta. Däremot är hästarna lugnare och verkar trivas väldigt bra mentalt sett.

men då har de ju ridit sina hästar fel? jag har inte sett/hört någon "tränare"/förespråkare som säger att man ska rida i pleasure tempo hela tiden? tycker snarare att de ökar/minskar tempot hela tiden.. allt från "ökat" till långsamt..
western går ju ut på att hästen ska bära sigsjälv och trampa under, å det gäller ju all ridning.

min häst har jag inte märkt så mycket på, lite bredare rumpa bara, och en stor fet lårmuskel(på bakbenet)...
håller på å omskola min andra häst nu, om ett halvår kan du få före och efterbilder :idea:

Ett tillägg till vad jag skrev ovan. Jag hade för ont om tid när jag skrev.
Vad jag menar är att det egentligen inte spelar någon roll vilken inriktning man har på träningen (dressyr, western, AR, distans, centrerad ridning etc) så länge träningen utförs rätt och med hästens mentalitet och exteriöra förutsättningar i fokus. Om träningen utförs fel blir det lika illa vilken träningsmetod eller disciplin man än har valt.
(Det innebär ju också att de som plötslig fått en häst med mycket mera muskelmassa på rätt ställen tidigare inte lyckats träna sin häst bra.)

Ett tillägg till vad jag skrev ovan. Jag hade för ont om tid när jag skrev.
Vad jag menar är att det egentligen inte spelar någon roll vilken inriktning man har på träningen (dressyr, western, AR, distans, centrerad ridning etc) så länge träningen utförs rätt och med hästens mentalitet och exteriöra förutsättningar i fokus. Om träningen utförs fel blir det lika illa vilken träningsmetod eller disciplin man än har valt.
(Det innebär ju också att de som plötslig fått en häst med mycket mera muskelmassa på rätt ställen tidigare inte lyckats träna sin häst bra.)

Så otroligt rätt! :)

Stämmer ju helt klart det du säger!
Men ändå så är det ju lite olika muskler som tränas mer eller mindre vid olika dicipliner.
Det känner man ju tex själv när man gör något man inte brukar så blir man lätt lite öm i musklerna.

Tack allihopa för bra svar:bow:

Ja visst tränas muskelgrupperna olika mycket beroende på träning. Men jag tycker det i så fall skiljer mera mellan olika grenar inom western (jämföra tex Pleasure med Ko-grenarna eller Barrel race) än om man jämför vanlig dressyr och western pleasure.

Jo det är ju klart.
Man arbetar ju med formen i både western och dressyr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 463
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
2 159
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar