omskola travhäst till ridhäst?

Sv: omskola travhäst till ridhäst?

En liten reflektion bara - det verkar vara ovanligt många kombattanter här som väldigt nyligen reggat sig :angel: ?

Asa_S skrev:
En liten reflektion bara - det verkar vara ovanligt många kombattanter här som väldigt nyligen reggat sig :angel: ?
Ja, ankans undrade just det i "grinigares" hälsa-mig-välkommen-tråd på senior, om troll kunde gifta sig? Intressant fråga... ;) :p

jojo54 skrev:
Och jag är av den åikten att det inte går att göra en ordentlig ridhäst av travaren... Man köper en häst som är avlad för det den ska användas till.. allt annat är i det närmaste djurplågeri!
Fast jag har en märr som är 50% travare och 50% halvblod.... är jag fortfarande en djurplågare då om jag rider varannan dag och kör varannan dag? :confused: :crazy:

AnnaKarinA skrev:
Fast jag har en märr som är 50% travare och 50% halvblod.... är jag fortfarande en djurplågare då om jag rider varannan dag och kör varannan dag? :confused: :crazy:

Då är du ju "varannandags-djurplågare" :D .

sture skrev:
Då är du ju "varannandags-djurplågare" :D .
Fast jag tänkte att det skulle gå jämnt ut, halvblod=rida, travare=köra, varannan dag= inte djurplågare?? :cry: :( stackars min lilla älskling... vill ju inte plågas ju... ( :devil: )

ankans skrev:
jaaa, klart du vill, sök i lite trådar på buke så hittar du en del, ditt lilla troll!

ps, glöm inte att informera din griniga trollkompis med :angel:

?? Vad menar du? :confused:

Vill man ha en intelligent häst ska man skaffa en avdankad travare. :idea:
Har haft en i 15½ år (hon är 18år nu) Hon är tävlad hoppning upp till 1.20 (fick svårt i kombinationerna) med vinster och måååååånga placeringar upp till 1.10. Hon har även tävlat fälttävlan upp till 110klass (nutidens CNC*) hon har vunnit bygdetrav, varit lucia på verkstäder, reklamhäst i stan, blivit bjuden på mjukglass på McDonalds MccDrive, tränat Western (innan det var modernt, därför inte tävlad i det), bruksridning, jagat biltjuvar, simtränat, klassisk körning, vunnit DM i terränghoppning mm, mm :p Försök göra allt detta med ett hysteriskt halvblod :eek:
Som de med lite förnuft sagt i denna tråd, det är som vilken ridhäst som helst.
Misstaget många gör är tyvärr att de tror att bara för att hästen är inkörd så är den inriden. Lägg ned lika mycket jobb på inridningen som man gör på ett halvblod så har du en perfekt häst med mycket hjärna :D
Och du grinigare jag säger bara Japeloup (inte säker på stavningen) men denna underbara lilla hopphäst som var med på de internationella hopparenorna under många år kan väl inte undgått någon. :banana:
Att det kommit till en ridtravarförening är jättekul, varför kan inte vi få ha en förening likväl som alla andra rasföreningar? Du kanske vill avskaffa BreedersTrophy tävlingar oxå? Eftersom de bara är för halvblod eller? :devil:
Nä, det är jättekul att det finns många ridtravare, när jag skaffade min var jag ganska ensam med travhäst ute på tävlingar och blev tillockmed nekad att komma in på en hoppträning jag var anmäld till när tränaren såg att det var en travare. 3 veckor senare hade klubben tävling och vi tosg storslam och vann 100klassen, kunde inte låta bli att göra lång näsa till tränaren som stod som åskådare :rofl:
Lycka till alla ridtravarägare! Själv har min fått gått i pension nu och dottern 5 år tävlar 30cm hoppning i skritt+trav på henne. Själv rider jag fälttävlan på hennes son. Som är en icke planerad korsning travare haflinger men hoppar som en demon.... :D

jojo54 skrev:
Och jag är av den åikten att det inte går att göra en ordentlig ridhäst av travaren... Man köper en häst som är avlad för det den ska användas till.. allt annat är i det närmaste djurplågeri!

Så om man är avlad för att kunna springa fort innebär det automatiskt att man skulle må dåligt av att göra något annat, eller.....?????

Om travaren kan bli en "ordentlig" ridhäst är en fråga om tycke och smak, men något djurplågeri är det då rakt inte att rida en frisk häst (oavsett ras).

AnnaKarinA skrev:
Ekipaget heter Susanne Svensson på Super Surprise. Sök bland gamla ridtravartrådar så hittar du info om dem där.

Jag såg uppvisningen tisdags och kan säga att jag blev djupt imponerad :bow:

Tror inte många av er som sitter här och "klagar" ens skulle kunna komma i närheten av Susannes poäng även om ni red en fullfjädrad dressyrhäst av "rätt" ras :p

ha ha, tanken har slagit mig, men men här dömer vi inte på förhand tillskillnad från andra griniga jojo:sar här :angel:

sture skrev:
Sagt av erfarenhet eller oerfarenhet? :angel:

Är det av erfarenhet är det kanske dina kunskaper som är otillräckliga och är det av oerfarenhet, varför uttala sig?

Vi är ganska många här som rider fd travare. Även om de inte tävlas i några högre klasser är de trevliga hobbyhästar och duger till bra mycket mer än att "flängrida" i skogen. Jag har sett betydligt fler ryttare som flängrider på hästar av andra raser.

Har man tid, tålamod och en bra tränare kommer man långt med omskolning av en fd travare :love: .

Lovis: Lycka till! :)

Heléne - lycklig ägare till Alide, fd travare

Jag tror på dig, tusen tack!!

Jag har tid o tåladmod o trånare får jag väl fixa!! :idea:

Jag skiter i era fördommar! :devil: ;)

Liknande trådar

Träning Har hittat en super fin 4 åring som startat ett par gånger. Egentligen är jag inte förtjust i travhästar och har bara hållit på med...
Svar
7
· Visningar
2 863
Senast: fruxolisa
·
B
Avel Står i valet och kvalet med det ena stoet, hur hade ni gjort? Jag har ett flb sto på 6 år, mkt bra typ, korrekta ben, 160 cm, väldigt...
Svar
6
· Visningar
804
Senast: Molin
·
E
Trav * oj det blev visst nästen en roman, förlåt * Vår familj har sedan jag var liten pysslat med uppfödning och tävling av travhästar i...
2
Svar
20
· Visningar
1 801
Senast: Trygg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV