Omskola till western

Z

zillax89

Hej.

Jag har nu en 9 månader gammal fölunge här hemma och tanken är att han ska följa med mig på hästgymnasium hösten 2008 och då kan dom där hjälpa mig att rida in honom. Men eftersom dom inte har någon inriktning western så blir det engelskt. Jag själv är nog inte kunnig nog att rida in honom som westernhäst då jag bara nosat på det. Kan man rida in honom som engelsk ridhäst först och sen skola om honom om det skulle vara så att jag vill fortsätta med western istället? Det var väl det som var första tanken från början men men..
Kan han och jag då lära oss tillsammans så jag slipper skicka iväg honom? han är ju min ögonsten och jag är lite sån där....göra allt tillsammans med hästen tjej...*

Sv: Omskola till western

Det borde ju gå, jag är inte alls kunnig på sånt men eftersom att många omskolar sina äldre hästar från engelsk till western så borde det gå med dig oxå, kanske inte går att komma upp till toppen i klasserna... eller jag vet inte, bara en tanke!

ja självklart kan du det bara du ser till att de inte sätter in så "hårda" hjälper som många engelskryttare ofta gör.
dvs hårda skänklar och strama tyglar. du kan ju även skicka iväg hästen till en western tränare på inridning om du vill ha den western riden.
men visst går det att skola om till western sen.
eftersom det är en så ung häst är han fortfarande kännslig för lätta hjälper så lägg tygeln mot halsen när du ska gå åt nått håll så kallad neckreining. med såna små saker kan man ofta "förbereda" dem på western ridning.
vad ska du använda den till för western gren?
MvH
Annie

Jo jag tänkte man kanske kunde tänka på de ;) Rida engelskt fast inte lika ihoptryckt och hårt om man säger....utan försöker rida så avslappnat och mjukt som möjligt och ta stor hjälp av vikthjälper.
Jag har funderat över det där...alltså först får jag väl se vad han gillar att göra, om de visar sig att han älskar att hoppa när vi är där då ska han självklart få göra det men helst vill jag ju ha honom till western och isånafall horsemanship - trail.
Helst vill jag slippa skicka honom på inridning, jag vill utvecklas tillsammans med honom, även om någon annan rider in honom åt mig känns det inte som om jag kommer kunna rida honom klokt direkt iallafall, jag tror det är bättre att han och jag kommer på vad vi ska göra tillsammans, utvecklas tillsammans...
Kanske är helt fel, vad vet jag... men känns som om det borde vara lättast så, det är ju trots allt ja som ska rida honom i framtiden och då vill jag att han och jag ska skapa ett språk tillsammans så vi förstår varandra...
Men jag kan ha helt fel, är bara väldigt fundersam...

Jag har funderat över det där...alltså först får jag väl se vad han gillar att göra, om de visar sig att han älskar att hoppa när vi är där då ska han självklart få göra det men helst vill jag ju ha honom till western och isånafall horsemanship - trail.

Hupphupphupp!

Vad säger att man inte kan hoppa en westernriden häst? *S* Så länge du ser till att han inte hoppar markliggande bommar så är det väl inget prob. att både träna horsemanship/trail och hoppning? Hoppa kan ju hästen ändå - vilken sadel/outfitt du än har på den ;)

Lycka till med lill prinsen!

Man drar inte ihop unghästarna under "engelsk" ridning. Ren grundridning skiljer sig inte så mycket mellan de olika grenarna så visst kan du lugnt rida in din häst med hälp av tränare från andra grenar. Viktigt är att man lägger en bra grund som stärker muskulatur och balans inför kommande högre krav.:cool:

Hej igen!

det finns ju faktiskt en western gren där man hoppar också som heter hunter.
du hoppar hinder mella 60-90cm och har vanlig engelsk utrustning fast hästen går lite lösare än vanlig ridning.

MvH Annie

Hej på dig Annie, jag är mycket väl medveten om dessa klasser och undrar om det var till mig du vände dig?

Hej! det är klart att det går att omskola hästen senare. jag omskolade mitt sto när hon var 12 (nu är hon 14) och då har hon gått som ridskolehäst i dressyr och hoppning hela sitt liv. hon har blivit riktigt duktig. så det är klart att det går att skola om senare, det är ju bra att du får en bra grund att stå på genom att få hjälp med grundträningen på skolan. lite nyfiken.. vilken skola ska du gå på?

Hej! det är klart att det går att omskola hästen senare. jag omskolade mitt sto när hon var 12 (nu är hon 14) och då har hon gått som ridskolehäst i dressyr och hoppning hela sitt liv. hon har blivit riktigt duktig. så det är klart att det går att skola om senare, det är ju bra att du får en bra grund att stå på genom att få hjälp med grundträningen på skolan. lite nyfiken.. vilken skola ska du gå på?

MM, nu kanske det hela skiter sej, min pappa och farfar är i luven på varann...farfar vill att ja ska kunna gå där medan pappa - nja, int elika hepp på idéen. Jo ja ville isånafall gå på plönninge, tycker det verkar vara en bra skola, men vet inte om de blir så... annars får jag ha praktik nånstans i ett år och ta med mig honom när han e runt 2,5 år gammal...tänker iallafall inte försöka rida in honom helt på egen hand.... Men ska försöka lösa de där me hästgymnasiet för det är ju verkligen drömmen och det hade varit bäst för både mej och honom.

Håller tummarna för er. Är jättekul och lärorikt att gå på naturbruksskola. Man utvecklas jättemycket genom att varva praktiska och teoretiska lektioner. :)
Vad är det för häst du har?

Håller tummarna för er. Är jättekul och lärorikt att gå på naturbruksskola. Man utvecklas jättemycket genom att varva praktiska och teoretiska lektioner. :)
Vad är det för häst du har?

jo, jag vill ju så gärna...annars ska jag praktisera och gå hippologen på strömsholm...

korsning mellan paint och dansk import. Han heter Ringo Bar.

ja det går ju också. men att gå häst på ett natyrbruksgymnasium är en jättebra grund att stå på. det är otroligt hur mycket man får lära sig och mycket erfarenhet med nya hästar

vad söt han är!!:love: :love: ska han vara hingst eller valack?

Jag tycker verkligen att du ska läsa på plönninge.. (gjorde själv det så.. ;) )
Och det finns tränare i närheten, bla Eamon hickey, som tränar sina hästar efter NH. Dessutom finns det oftast en eller fler tjej/-er som håller på med western där. :)
Lycka till!
Johanna

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 144
Senast: Bison
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 428
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar