Sv: Omröntgade hundar
Så har det kommit ett svar från SKK....
"" Hej
> Det står idag på röntgencertet om hunden har slappa leder eller
> pålagringar.
> Enligt FCI metoden som vi
> använder anges bara A,B,C,D och E
>
> Hälsningar XXX""
Frågan de fick var:
""> Hej
>
> Finns det någon chans att det i framtiden kommer att framgå på hunddata
> varför en hund får C-D-E på höfterna?
>
> Exempelvis att det kommer att stå C - slappa leder/ C - Pga norbergs
> vinkel/ C- pålagringar etc. ?
>
> Med tanke på att det omröntgen av höftleder blir allt vanligare, så
> skulle det underlätta väldigt mycket om vi som valpköpare/uppfödare
> skulle kunna se varför en hund först fått (exempelvis) C på höfterna
> och sedan vid omröntgen A eller B på höfterna.""
Tycker inte att svaret var mycket att hänga upp i julgranen, så jag svarade så här:
Hej
Tack för svar, men det var inte inte riktigt det jag efterlyste, utan möjligheten att kunna läsa på hunddata om C-D-E-F beror på slappa leder, pålagringar eller dysplasi.
Det blir ju vanligare med omröntgningar och jag vet personligen om minst 1 hund som fått C pga pålagringar (enligt ägaren själv) och som efter drygt 6 månader rötgades om och fick B, på höfterna..
Detta gör ju att jag som uppfödare blir bekymrad och fundersam över hur många hundar som haft pålagringar, blivit omröntgade med B och som sedan går i avel. Det är ju absolut inte till gagn för någon ras att dessa hundar går i avel.
Om det skulle framgå på hunddata, där vi uppfödare kollar upp eventuella hundar för avel, varför en hund fått C (eller sämre) vid första röntgentillfället, så kan vi ju lättare eliminera dessa hundar ur aveln, för ingen seriös uppfödare skulle väl använda en hund som haft pålagringar i avel hoppas jag.
Sedan kan man ju fundera på hur den/dessa hundar överhuvudatget kan få B på sina höfter, men det är en annan fråga.
Just nu går det höga vågor kring jämthunden Petter Sxxxxx/xxxx (censurerade reg.nrt här på buke), som fått C pga av pålagringar och där ägaren, med stöd av älghundsklubben (men inte av jämthundklubben) vill att hunden ska få A på höfterna, eftersom pålagringarna eventuellt kan bero på tidigare skada..Går det igenom, så kommer många att hävda samma sak om sina C-höftade älghundar, då det inte är ovanligt att älghundar får sig någon smäll av en ilsken älg under jakten..
Den hunden verkar ska få dispens för att para 5 tikar och jag antar att dispensen innebär att valparna inte kommer att åläggas med avelsförbud, då det annars inte är förbjudet att använda en hund med C i avel.
Jag personligen ställer mig mycket tveksam till vad det ska kunna tillföra rasen.
Mvh