Sv: Omröntgade hundar
Jaha... man betalar veterinären för att få hunden röntgad, SKK för att få plåtarna avlästa och så ska man även betala SLU för att få kopior. Att komma ihåg att ta med sig kameran och fota direkt på plats känns enklare...
Åter till ämnet så tycker jag det är svårt det här med röntgenresultat, ibland vet man ju inte vad man ska tro, kan man lita på resultaten? Om en hund röntgas två gånger på kort tid och får helt olika resultat, vilket är egentligen det korrekta? Hörde precis om en hund som röntgats för någon månad sedan eller lite mer - resultat C. Nu är han omröntgad - HD grad A...
Spontant känner jag att NEJ, jag skulle inte vilja använda/köpa valp efter en hund som röntgats med anmärkning även om den omröntgats med A-B senare, men å andra sidan verkar det kunna finnas massor av anledningar till nedslag som inte har att göra med en egentlig dysplatisk höft. Frågan är om det är rätt att rakt av utesluta en hund om ett den får ett C pga. dålig muskelkondition (=korrekt konstruerad men slapp höftled), inkompetent röntgenpersonal (sned hund/dålig bild), för djup sedering osv. Som sagt, det är en svår fråga. Själv har jag röntgat alla mina hundar mellan 12-15 månaders ålders ålder. Av nio röntgade hundar hittils, 8 st A och 1 st B.
Jag tycker också det vore bra om alla hundar som får annat än A/B fick en motivering direkt på röntgenutlåtandet, en kort beskrivning av vad exakt som är fel. Omröntgen åsido så är det av allmänintresse för uppfödare mfl. att veta vad som bedömts vara fel hos de hundar inom den egna rasen som fått C-E tycker jag.