Omplacering

happyrider

Trådstartare
Har fått en fråga om att ta mig an en liten chihuahuatik som är 6 år.
Problemet hos nuvarande ägare är att efter hon haft valpar för flera år sen inte är rumsren längre.
Detta har resulterat i att hon mestadels fått bo ute och att de väljer avlivning om jag inte vill ta mig an henne.
Spontant vill jag givetvis hjälpa lilla tjejen men försöker också tänka objektivt och realistiskt.
Har själv bara erfarenhet av att träna valpar rumsrena och är därför tveksam...

Har inte haft något seriöst samtal med ägaren än utan bara fått frågan genom min dotter.
Känner att jag skulle behöva någon annans perspektiv på frågan innan jag tar ordentlig kontakt.
Jag förutsätter att hon är vetkollad efter sina valpar men vet som sagt inte till 100 %

Någon som har erfarenhet av något liknande?
Att rumsrenhetsträna vuxna hundra?
Att ta hand om omplacering med liknande problem?
Generella råd?
Frågor jag behöver ställa/ fundera över själv?
Tack på förhand.

Problemet hos nuvarande ägare är att efter hon haft valpar för flera år sen inte är rumsren längre.
Detta har resulterat i att hon mestadels fått bo ute och att de väljer avlivning om jag inte vill ta mig an henne.
Spontant vill jag givetvis hjälpa lilla tjejen men försöker också tänka objektivt och realistiskt.

Har inte haft något seriöst samtal med ägaren än utan bara fått frågan genom min dotter.
Känner att jag skulle behöva någon annans perspektiv på frågan innan jag tar ordentlig kontakt.
Jag förutsätter att hon är vetkollad efter sina valpar men vet som sagt inte till 100 %

Generella råd?
Tack på förhand.
Absolut veterinärkollas innan du tar över! Jag hade INTE tagit emot en hund jag visste inte var rumsren. Jag har haft en sådan och det var inget roligt.

Jag hade inte tagit in en icke rumsren hund. Hur liten den än var. Minns hur sjukt jobbigt det var med sambons gamla honkatta som kissade inne. Soffa, sängar, trägolv.... Nä, det finns så många hundar utan omständiga problem som också behöver ett hem.

Generella råd?
Tack på förhand.
Jag tror inte det handlar om att hunden "glömt bort" rumsrenheten. Det är snarare så att hunden inte har förmågan. Då kan man träna i evighet men det händer ju inget.

Generella råd?
Tack på förhand.

Frågan är väl - är det ett beteendeproblem eller ett sjukdomstillstånd?
Det är skillnad på en hund som inte är rumsren och en hund som är inkontinent eller inte kan hålla sig pga sjukdomar - urinsten, polyper eller tumörer i blåsan, inkontiens pga skada av muskeln som kniper igen urinröret för att nämna något.
Du ska aldrig någonsin köpa en hund, valp som vuxen, som ej genomgått en veterinärbesiktning.

Tack för era svar!

Att göra en ordentlig veterinärkontroll är för mig en självklarhet. Just för att få det bekräftat vad det beror på. Att iaf kunna utesluta att det är något medicinskt.

Men som sagt, jag är tacksam för era olika perspektiv och tänker inte göra något förhastat. Jag ska verkligen fundera igenom det hela och ta reda på mer innan jag bestämmer mig.

Tack för era svar!

Att göra en ordentlig veterinärkontroll är för mig en självklarhet. Just för att få det bekräftat vad det beror på. Att iaf kunna utesluta att det är något medicinskt.

Men som sagt, jag är tacksam för era olika perspektiv och tänker inte göra något förhastat. Jag ska verkligen fundera igenom det hela och ta reda på mer innan jag bestämmer mig.

Bra!

Vår förra hund blev inkontinent, det var ett helsike. Större än en chihuahua, men kiss är inte kul oavsett.
Jag skulle aldrig ta en ej rumsren hund. Både jag och hunden led av det, och när medicinen slutade verka fick hon somna in.

Jag skulle heller inte ta en rumsren hund och har omplacerat en pga det - en tik som när hon blev vuxen började markera inne. Hon gjorde det aldrig borta, men alltid hemma hos mig så nåt knas mellan henne och den andra tiken jag då hade verkade det vara. Hon flyttade och kissade aldrig inne mer. Jag hade henne en vecka på semester ett år senare och det tog 3 dagar så pinkade hon inne här :crazy::confused: Urgo tik, som jag trivdes med i övrigt och hon verkade trivas med min dåvarande tik. Men innepinkande vuxna hundar gör en galet till slut, så allting blir blött, luktar, evigt tvättande osv.

Bra!

Vår förra hund blev inkontinent, det var ett helsike. Större än en chihuahua, men kiss är inte kul oavsett.
Jag skulle aldrig ta en ej rumsren hund. Både jag och hunden led av det, och när medicinen slutade verka fick hon somna in.

Ja, inkontinens kan de ju mycket väl lida väldigt av själva också :( En bekant fick ta bort sin tik efter ett års helvete med inkontinens efter kastration. Tiken mådde extremt dåligt av att kissa på sig så mycket och så ofta, plus det merarbete det innebar att bo med en sån hund...

Stackars hund. :(
Jag tror inte det handlar om att hon inte är rumsren, om det började efter en födsel är hunden högst troligen inkontinent och du kan aldrig träna bort det. Ta upp med en duktig veterinär om det finns något att göra för att lindra besvären.

Du är en god människa om du räddar henne men du kommer ju få ha blöja på hunden inomhus eller enbart ha den i rum där golvet tål att kissas på.

Det lutar faktiskt mot att jag tackar nej.
Hjärtat säger ja men förnuftet säger nej.
Har en del andra djur att ta hänsyn till också.
Känner starkt för lilla tjejen men måste ju också kunna erbjuda en riktigt bra och anpassad lösning för henne och känner i dagsläget att jag inte kan ge henne allt det hon behöver..
Tack för kloka tankar och reflektioner :heart

Jag går emot strömmen lite. Förutsatt att det inte är något fysiskt hade jag försökt.

Jag har en lika liten hemma (pk) som var jäkligt långt ifrån rumsren när vi tog över henne. Hon bodde med flera andra små, som inte heller var rumsrena. Det var meckigt i början, men det tog i runda slängar 6 mån innan hon var rumsren. Vi fick ett bakslag första vintern när hon var kall och inte ville gå ut, men efter det har det inte hänt en enda olycka inne.

Vi behandlade henne som en valp, helt enkelt. Ut efter varje måltid, tupplur, lekstund etc. Vi tog också bort mattorna inomhus ett tag,vet inte hur mkt det påverkade.

Små hundar är enl min erfarenhet svårare. Särskilt om dom kommer i flock. :D
Vet flera med hundar från samma ställe och miljö som inte heller haft mer problem än med en "vanlig valp".

(Men har du bestämt dig så har du, såklart)

Generella råd?
Tack på förhand.

Om hunden är frisk (och inomhuskisset alltså inte beror på inkontinens) så hade jag definitivt övervägt att ta hunden. Kan du avsätta en period av sammanhängande tid ser jag inga större svårigheter att lära om och hjälpa hunden att förstå att den ska kissa ute och att den ska säga till om den blir kissnödig och behöver gå ut.

[QUOTE="happyrider, post: 17770715, member: 50588"
[/QUOTE]
Födde hon valparna eller är hon snittad?

Jag vet en tik som blev inkontinent efter att den snittats eftersom veterinären lyckats sy in urinblåsan när den stängde magen. Med en korrigering blev tiken bra igen.

[QUOTE="happyrider, post: 17770715, member: 50588"
Födde hon valparna eller är hon snittad?

Jag vet en tik som blev inkontinent efter att den snittats eftersom veterinären lyckats sy in urinblåsan när den stängde magen. Med en korrigering blev tiken bra igen.[/QUOTE]
Jag vet faktiskt inte.
Jag ville fundera igenom det hela själv först innan jag tog seriös kontakt med ägaren.

Har bestämt mig för att tacka nej då jag inte kan erbjuda lilla hunden det jag tror hon behöver.

Det har ju inte varit något aktivt val för mig att ta hand om en omplacering utan jag fick frågan genom dottern. Just nu finns tyvärr inte tiden, engagemanget eller riktig möjlighet....... tyvärr!

Jag hoppas dom frågar någon annan......

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Som jag skrivit tidigare går jag i hundköpartankar. Mitt liv kommer att ändras framöver, då jag flyttar från lägenhet till egen gård där...
Svar
14
· Visningar
1 773
Senast: Bapelsin
·
Hundavel & Ras Jag har haft skaffa-ny-hund-funderingar en period nu. Är en ganska van hundmänniska, men mest ur perspektivet "hund som (aktiv)...
2
Svar
30
· Visningar
4 419
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V