Omplacering eller inte....

finskorpan

Trådstartare
Hoppas jag kan få lite kloka råd här!

Är sedan ett par månader tillbaka ensamstående mamma. Har också två små hundar. På dagarna är det inga problem, är en så länge föräldraledig och hundarna får mycket motion. Men på kvällarna är det svårt för jag vill ju lägga bebisen i god tid men kan ju inte gå ut med hundarna redan klockan sju och begära att de ska hålla sig i tolv timmar. Bor mitt i stan så jag har ingen uteplats/trädgård.

Än så länge funkar det att lägga bebis i vagnen men när hon blir äldre kommer det ju bli svårare och svårare... Har dåligt samvete för huruvida hundarna får tillräckligt med uppmärksamhet. Samtidigt är de ju också mina "bebisar" och att omplacera dom känns som en omöjlighet. Den äldste blir sju år i vinter och behöver ha det lugnt omkring sig (det har däremot gått jättebra med bebisen, tror han förstår att det är en del av flocken). Den yngste är 3 år och otroligt livlig. Är också väldigt rädd för omplacering för man vet inte var hundarna hamnar, har en vän som haft en hemsk erfarenhet av detta så blocket är ju definitivt inte ett alternativ!

Är det någon som har några tips/råd? Jag vill ju göra det som är bäst för hundarna och den äldste tror jag är svår att flytta på (men jag kan ha fel). Men att de är två försvårar ju saken också för när man skiljer dom åt så blir den äldre väldigt orolig och deppad ett tag....:(

Sv: Omplacering eller inte....

Går du en långrunda innan du lägger barnet så räcker det ju med en kort kissrunda innan du själv går och lägger dig. Ta med en babyvakt om du är orolig. Du behöver ju inte gå längre bort än att det tar dig någon minut att gå hem om du skulle höra att barnet vaknar.

Vill du, så går det alldeles utmärkt att gå ut med hundarna vid 18-19 snåret och sedan bara gå ner för en 2 minuters snabbkiss innan du ska sova. Så har jag gjort med senaste hundarna och dom har ändå inte velat göra mer än så sent på kvällen :)

Jag har inga småbarn (förutom mina barnbarn som är här ibland), men jag går ändå sista rundan vid halv 7. Efter det blir det endast nattpink före vi ska sova. Nu har jag visserligen trädgård, men förra hunden kissade ändå inte där så vi gick ut - hon kissade - och vi gick in igen. Får hunden det den behöver på dagen, så behöver den inte promenera/motionera sent på kvällen:) Det brukar sällan vara problem med sovande barn den superkorta stund det tar. Hundarna brukar även snabbt lära sig att tömma blåsan ordentligt när dom väl vet att det bara blir ut och pinka och in direkt igen.

Det händer jätteofta hos oss att hundarna bara släpps ut på snabbkiss i trädgården på kvällen. Och att de har gått ordentlig promenad tidigare på dagen/kvällen.

Men om du har barnet i vagn och går en lite längre promenad runt sextiden kan du inte då ha med dig babylarmet och bara springa ner för snabbkiss senare på kvällen?

Tack för era svar!

Just nu är hon väldigt skrikig på kvällen och vill helst inte vara ensam en enda minut och det känns lite tufft att gå ut då även om det bara är ett par minuter. Men det blir väl förhoppningsvis bättre!

Hur funkar det för er som har lite större barn? Än så länge kan hon ju inte ta sig någonstans själv, alltså inte hitta på något "hyss". Men om ett år är det ju annorlunda.

Vill verkligen att det ska funka för hundarna är ju en del av familjen och blotta tanken att omplacera gör att jag bara gråter och gråterl.

Ta med baby i bæresele/baby bjørn og ta siste kiss runden,går kjappere enn med barnevogn.

Just nu antar jag att du tar med barnet ut i barnvagnen, och att det handlar om tiden längre fram när hon går på dagis och inte är så lätt att bära med sig. En granne som tar sista rundan med hund kanske kan vara ett alternativ. Eller håller ett öga på barnet medan du springer ut en runda.

Det går ju också fint att låta barnet byta till pyjamas och somna i en åkpåse i sittvagnen och flytta över henne till sängen när ni kommer in igen.

Det är en sån kort tid i det stora hela, om du i övrigt kommer få det att funka som ensam mamma med hund under dagistiden.

Men du, om du bor i stan måste det ju gå att få hjälp och avlastning med hundarna. Det finns ju massor av människor som älskar hundar men som inte vill köpa en egen på grund av att de jobbar på dagarna eller reser mycket. Det kan inte vara omöjligt att få tag på en bra extra matte eller extrahusse.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 147
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 134
Övr. Hund Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 601
Senast: Sofie.S
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar