Omplacera hund som har bitit...?

lady_vip

Trådstartare
Ska försöka återge så objektivt som möjligt och vill gärna att ni ger er syn på saken.

På klubben har nu i ca ett år en tjej med en jaktlabbe hane gått, Z. Han är en otroligt snygg hund, lätt att ha att göra med, trevlig, kan lätt umgås med andra hundar, lättränad och har egentligen alla förutsättningar för att bli en bra hund. Z är starx över året.

Han bor i en familj med 2 små barn, tjejen och hennes sambo. Hela huset är fullt av burfåglar av alla de slag. Barnen har aldrig fått lära sig att respektera hunden, dvs springer på honom när han sover, tar hans saker och fyar osv... Hunden har inte heller fått lära sig att respektera barnen, springer omkull dem bland annat.

Regler finns i stort sett inte, men han ska ändå inte röra något.. Han aktiveras inte särskilt mycket, en gång i veckan på klubben och lite cykelträning. Tjejen är inte särskilt konsekvent, rätt så osäker egentligen, även i sitt "ledarskap".

Så för några månader sedan tog han en sko (apportör). Tjejen blev rasande och jagade efter honom, han sprang in under trappan och hon flög bannande efter. Han bet då henne... Sen fick han "självklart" stryk...

Någon vecka efter hoppar ett av barnen på honom när han sover, han biter då pojken i armen, pojken får sys och tjejen är nu halvt förtvivlad.
Vi förklarar att hon måste ändra hundens livssituation och hon lovar att fixa det...

I söndags så bet han en vuxen människa som han känner väl. Ingen vet riktigt hur det gick till, men han vra uppbunden, dock inte trängd. Människan hade hälsat och gosat med hunden och när han vänder sig om och ska gå så blir han biten i armen och får sys.

De har nu bestämt sig för att antingen avliva hunden eller omplacera. Jag har hört mig för i mina jägarkretsar och det finns de som är intresserade.

MEN, tror ni att ha kan ha befäst detta bitbeteende?? "En hund som börjat bita slutar inte" har man ju hört ett antal gånger.

Dock tror jag att denna hunden är så fruktansvärt understimulerad och missförstådd så hade de kommit till ett hem med regler, aktivering och lugn och ro så tror jag att han kan bli bra.

Självklart är alla skeptiska jag pratar med, eftersom han har bitit, sista gången till synes oprovocerat...

Vad kan ni utläsa av detta jag har komponerat ihop, kan en erfaren hundägare få nytta av honom och komma överrens med honom...?

//E

Sv: Omplacera hund som har bitit...?

Det dära kallar jag för ett omriktat beteende. Alltså, det är en reaktion på en konflikt för hunden. Tex: en hund som hotas eller attakeras av en annan hund hamnar mellan rädsla för och aggrisivitet mot denna, aggrissionen kan då riktas mot något mindre hotande just för stunden...tex en annan hund eller tom ägaren som hunden uppfattar som ett mindre hot. Ett beteende utlöses ju av en retning, och vi människor när vi kommunicerar med hundar använder vi oftast fler retningar än vad vi är medvetna om...men hunden är medveten. Sedan undrar vi varför hunden gör så ?!!

Den hund du beskriver verkar alls inte ha något större fel i huvudet mer än att den fått en idiot till ägare helt enkelt. Omplacera hundstackaren fortast möjligast tycker jag. Att avliva är väl att ge hunden noll chans. Den verkar ju inte haft det alltför hoppsan i sitt korta liv.

Senast ändrad:

Personligen så vet jag att det inte är hunden det är fel på och jag hade tagit honom själv om det inte hade varit för mina tikar, de hade nog inte uppskattat en hane.

Han var ju trängd i båda första situationerna och mår inte särskilt bra. En understimulerad jaktlabbe är ingen rolig sak...

Vad jag funderar över är om folk vågar ta honom, han har ju bitit barn... Och vad händer om personen som tar honom skulle bli arg någon gång?? Hunden är ju strykrädd, och har bittendenser...

//E

Ser ingen anledning till att inte ge hunden en chans. Han är mycket ung och uppenbarligen mycket missförstådd - understimulerad och inte ens förbi alla könsmognadsperioder. Om en erfaren ägare med lugn och fast hand UTAN snorungar som hoppar på hunden bara ger honom tid, tålamod och ett nytt liv i bättre miljö tror jag absolut att det kan lösa sig.

Jag skulle inte omplacera en hund som beter sig på det viset. Har själv haft en hund, som iofs inte hann bita någon, men som visade tydliga tendeser till låg bittröskel.(nafsade i luften efter barn och vuxna som kom på besök bla) Hon avlivades tämligen omgående, eftersom det blev mer och mer på kort tid. En släkting hade en hund, som betedde sig likadant som min och den bet till slut helt oprovocerat en lekkamrat till hennes barn, mitt i ansiktet :eek:

Hade en hund bitit lite "utan" anledning, då kan jag hålla med dig.
Men inte i detta fallet. Hunden mår dåligt och har fått helt fel start i livet. Jag tycker den är värd en chans. Visar det sig att bitandet inte går bort, så får man avliva hunden, men inte förr tycker jag.

Grana som vaknade och var pigg som en mört :-)

Stackars hund, oavsett vilket av de två lösningarna det blir kan han inte få det sämre än nu. Dåligt att skaffa hund och sedan inte ta hand om den ordentligt!!

Men bara genom att läsa detta kan du väl inte påstå att denna hund har låg bittröskel, det verkar vara en otroligt understimulerad labbe ( som så många andra ) som inte ens kan vara trygg och sova lugnt i sitt egen hem = otroligt tragiskt..

Jag skulle absolut försökt få hunden omplacerad, helt underbart om den kan få komma till ett rätt hem med jaktintresserade

/ C som hoppas dom räddar hunden.

Omplacera hunden till någon som har mkt TLC tender-love-care. Hunden testar bara det han nyss "lärt" sig. Lika fort som han kommit underfund med att hans bett ger reaktion, utdelning, uppmärksamhet, lika fort kommer han hos förstående person som visar för honom vad han faktist får göra samt sätter upp en gräns för sig och honom, att sluta bita på människor. Man måste tro på hunden, jag är övertygad om att han inte bits hos rätt person.

Varför ensvisas vissa med att skaffa hund!!!???

Sen när det blir pannkaka, som i det här fallet, så får hunden sota för att matte är ett pucko. SUCK!

Jag tycker absolut att hunden ska få en omplaceringschans, bara den som tar över vet alla förutsättningar.

Jag tror att bitande blir befäst om hunden finner att det är lösningen på något som är besvärligt. Min JR löser till exempel situationer när främmande kommer fram och skall klappa med att morra och markera. Han klarar inte när folk tränger sig på och markering, naffsande är en så ypperlig lösning för honom. Han är inte direkt rädd för folk men vill inte, brister i tillgänglighet helt enkelt.

Däremot tror jag inte att bett som kommer från rädsla är något som är befäst. I det aktuella fallet så kan man ju misstänka att rädslan kommer från att hunden under ganska kort period fått en hel del stryk (?) och nu tappat sin förtroende för omgivningen. Att bita någon som går sin väg är ju ingen lösning för hunden utan troligen bara en rädsloreaktion.

Jag skulle nog inte ha något större problem med att omplacera hunden till en jägare. Dels för att om den inte är sund så lär den nog få sig ett skott i pannan och dels för att om den har potential som jakthund så lär en jägare lägga ned den tid som behövs för att få ordning på hunden.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle inte vilja ha på mitt samvete om hunden biter sönder någon rejält. Med tanke på att den redan bitit folk, så är ju risken tämligen stor att den biter igen... Och min åsikt om sådana hundar är att dom inte ska omplaceras...

Så du menar att: bara för hunden haft en taskig uppväxt och numera har dåligt självförtroende så ska den inte få hjälp ? Nog finns det folk därute som är duktiga på hundpsykologi och kan läsa av hunden bättre än vad gjorts hittills. Dessutom tror jag ju knappast den omplaceras till en barnfamilj eller en ren och skär nybörjare. Förövrigt har min syrra också en jaktlabbe som haft en taskig uppväxt. Den hoppade på det mesta som rörde sig, var strykrädd och helt nedkörd i botten. Detta pga förra ägaren som hade fått för sig han ville ha en vakthund. Hunden hetsades när det kom folk, för det var ju tufft med en hund som visade vakt, men det var bara ok när husse tyckte det skulle vaktas..när hunden visade vakt utan husses kommando så fick den stryk, för då var den bråkig !! hunden fick ENBART när den var inomhus ligga i sin korg i hallen, aldrig vara med familjen, nåde hunden om den så mycket som gick en sväng i huset...då fick den stryk, när dom skulle gå ut med hunden och den råkade bli lite glad och uppspelt..ja då fick den stryk för den vart glad. Denna hund var så osäker mot allt och alla för den visste inte hur den skulle bete sig....ena stunden var det ok att vara vaktig, andra stunden inte...Nu har syrran haft den i några år och det är stor skillnad på beteendet. Hunden är trygg och lugn, den har bättre självförtroende och det är numera en jättefin familjehund.

Jag skulle inte med gott samvete omplacera en hund som bitit, som ovanstående hund har gjort. Se´n om man "vet" att det kommer att "gå över", fine omplacera hunden då.....

Då har du och jag vilt skilda åsikter om den saken... Jag tycker inte man kan belasta hunden för att den har bitit i dessa lägen...

Har själv liknande erfarenhet av en laika,(Inte min egen) som hade en bra uppväxt, men sedan började bita i oträngda lägen bla bet den mig i ansiktet, när jag hade klappat den och skulle gå därifrån...Ägaren ansåg att det var "inget" och att det skulle "gå över".. Det slutade med att hunden högg henne rejält i armen när hon skulle koppla den! och då först avlivades hunden..

Men det kan du väl ändå inte jämföra denna händesle med den trådskaparen berättade ?

Så du menar i princip att alla hundar som en gång biter skall avlivas ?

Hur kan du kalla det för liknande erfarenheter? Den här hunden har haft en otrygg uppväxt och lever uppenbarligen i en mycket stressad miljö - han har fått stryk, får inte sova ifred och har med endast ett undantag - vilket vi vet alldeles för lite om för att kunna döma utifrån - varit kraftigt trängd/provocerad då han bitit.

"Med tanke på att den redan bitit folk, så är ju risken tämligen stor att den biter igen..."

Nej, så enkelt är det inte. Och man kan verkligen inte likställa en hund med allmänt låg bittröskel som frekvent och allt oftare försöker bita folk med den hund som är aktuell här.

För att svara alla:

Han går hos hundpsykolog, som anser att det är i ledarskapet det brister. Han hade kanske klarat av att inte göra särskilt mycket, bara de hade haft en god relation, vilket de uppenbarligen inte har.

Han får aldrig kel, har aldrig lärt sig rätt och fel, men förväntas kunna det ändå. Kort sagt, de trodde att en labbe bara blev sådär snäll och lugn som alla tror att de är...

De som jag har tänkt mig kan ta honom är 2 olika män, 60-årsåldern båda två. De har alltid haft hanhundar, båda har hållt på mycket med stående fågelhundar och även haft lite vhorste wachtel och labbar. Den ena har nu bara en pointer kvar och den andra har 2 labradorhanar. Förvisso lever dessa hundar lite i hundgård, men de får kärlek, respekt och träning. Han slipper då träffa mycket barn och dessa män vet precis hur en hund fungerar och skulle ALDRIG bli rädda för honom.

De är dessutom allsidiga, så duger ha inte till apportör så kan han bli eftersökshund. De är trygga människor, gör aldrig en höna av en fjäder och det är precis så jag tror att han behöver ha det.

Jag själv tänker mig enbart jägare till denna hund. Av den enkla anledningen att hans beteende stör inte dem, så länge han inte är "dum i huvudet", dvs beteendet är befäst, för då blir det ett skott i pannan och han kan då inte skada någon.

//E

Det går inte att jämföra Z med en laika. Laikor är mycket speciella hundar och vet faktiskt inte många i jaktkretsar som kan ha sina laikor inomhus... De är inte alls så domesticerade som många andra hundar, de måste helt enkelt i mina ögon ha en i stort sett perfekt uppväxt för att fungera i alla sammanhang. Lite som terriers som geezer beskrev, men det blir mycket värre med en stor laika.

Z är vänlig mot det mesta, men missförstådd och osäker. Han har varit som alla andra labbar "svansen går hela tiden och ska prata med allt och alla", men nu har han gjort fel 3 gånger.

//E

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 045
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30