Omplacera gammal hund?

Mia_R

Trådstartare
Ex ska omplacera vår gamling.

Hundarna flyttade med honom även om jag är hundvakt i helgen medan han är hos sin nya dit de inte får följa med. Jag vet inte om han ska omplacera alla även om jag misstänker det, de begränsar honom och jag kan eg inte ha hund då jag är borta för mkt pga jobbet, men jag gråter blod att "min" hund ska bort.

Nu är det inte fullt så illa som man först kan tro då hon ska flytta till hans syrra som hon känner väl, men hon är 12 år och halvblind och jag får aldrig se henne mer. :cry:

Jag ska ha henne hos mig tills på onsdag då jag börjar jobba igen och på fredag försvinner hon ur mitt liv för gott. :( Jag vet att jag är egoistisk, men jag vill inte förlora henne. Jag vill hon ska få tillbringa sin sista tid hemma med de andra och hos mig. Tänker jag helt fel som vill att hon ska få stanna och då vara hos mig när jag är hemma och med "flocken" när jag jobbar? Ex kommer isf ha två hundar boende hemma på heltid och en på halvtid.

Sv: Omplacera gammal hund?

Nej jag tycker inte att du är ego. Jag tycker att du bryr dig om hunden. Jag kan ju bara känna att min gamling hade inte mått bra av att flytta på ålderns höst även om det var till någon han hade träffat en del.
Vad säger exet om den lösningen då?

Vi har inte pratat om det och jag misstänker det är för sent nu, men jag ska skriva ett mail till honom och plantera idén och sen försöka prata med honom om det.

Det skär i hjärtat på mig att hon ska flytta och jag började gråta när han berättade det för mig. Jag vet att hon får det bra men det känns ändå jobbigt med tanke på åldern och vi tog hand om henne som väldigt ängslig omplacering vid 1.5 års ålder, strykrädd, ouppfostrad och inte rumsren.

Jag vill hennes bästa, att lämna bort henne nu känns som att överge henne och en stor omställning när hon är gammal. :(

Det är väl lite olika från individ till individ, men jag skulle inte omplacera en så gammal hund. Då fick det liksom vara bra.

Nej inte en chans att jag hade omplacerat min gamling, som är i samma ålder som din. Det är ju nu han behöver mig som bäst, det är jag som kan se de där små förändringarna och har lättast att lista ut om något inte är som det ska. Det är jag som vet vad han tycker extra mycket om. Och det är mig han litar allra mest på, så det är jag som ska vara med honom den sista stunden.

Jag hade absolut försökt hålla kvar i hunden om det går! Förutsatt att den inte behöver vara ensam själv när du jobbar då. Ingen möjlighet att ta med hunden till jobbet?

Nej, jag kan inte ta med henne in då jag antingen sitter i ett kontorslandskap eller går skift och kan inte slussa in henne då slussarna är så små att det är problem att ta sig igenom med vinterjacka eller väska. Tanken var att om hon bor kvar hos mig istället så får hon vara med de andra hundarna när jag jobbar så hon har sällskap. Hon har bott här i huset i många år och jag är ju fortfarande matte så omställningen är mindre än att hon flyttar 60 mil till några som hon träffat några gånger om året.

Jag tog över en 10-åring, jag blev matte direkt för honom.
Vi hade 8 underbara månader innan han gick bort pga sjukdom.

Men i ert fall vore det inte bättre med avlivning än omplacering? Låter ändå som om hunden hade en jobbig start och då vore det nog schystare att avsluta livet än att låta någon okänd för hunden ta över

Hon är inte sjuk och det är inte okända som ska ta över utan min ex:s syster med familj, jag tycker det är jobbigt att hon ska omplaceras vid hennes åldern trots att det är till människor hon känt i många år om än bara träffat några gånger/år.

Jag vet helt enkelt inte om jag är objektiv eller bara självisk som tycker hon ska slippa byta familj och omgivningar utan få bo hos mig den tid hon har kvar. Avlivning känns inte som ett alternativ, då får hon hellre flytta. :cry:

Tycker du ska ta det lugnt. Förmodligen kommer det fungera helt OK. Hunden vet inte skillnaden mellan att bli permanent omplacerad och att vara en tid hos någon annan. Min gamle man var två månader hos sin uppfödare vid 13 års ålder för att hon ville prova att betäcka för att bevara vissa linjer där han var sista chansen. Han var döv och nästan blind men han hade det jättebra och även om det inte blev valpar var det inget jag skulle vilja ha ogjort.

Tack, behöver ha lite olika vinklar på det hela, är bara så hemskt orolig och samtidigt inte säker på om jag är enbart partisk.

Jag tycker ju hon blivit gammal och ser det som en stor omställning att flytta från de andra hundarna, mig och husse även om vi inte längre bor ihop. Som du säger kan det ju gå bra, men 60 mil är långt att åka om det inte fungerar och de har inte haft hund tidigare. :crazy:

Nej inte en chans att jag hade omplacerat min gamling, som är i samma ålder som din. Det är ju nu han behöver mig som bäst, det är jag som kan se de där små förändringarna och har lättast att lista ut om något inte är som det ska. Det är jag som vet vad han tycker extra mycket om. Och det är mig han litar allra mest på, så det är jag som ska vara med honom den sista stunden.

Jag hade absolut försökt hålla kvar i hunden om det går! Förutsatt att den inte behöver vara ensam själv när du jobbar då. Ingen möjlighet att ta med hunden till jobbet?

Samt Blandis. :bow:

TS:
Jag skulle aldrig omplacera en gammal hund, bland annat av orsaker som nämns ovan. Jag skulle heller aldrig sälja en gammal häst, eller omplacera en gammal katt. Äldre djur som jag haft länge har rätt få ett tryggt och säkert avslut på sitt liv, och inte riskera att skickas iväg någonstans.

Dock hoppas jag att det blir bra för hunden oavsett vad du nu gör.

Jag fick skäll av folk som blev upprörda av att jag ville omplacera min gamla, 7 åriga!! hund.

Nu blev det som så att hunden blev lyckligare, jag blev gladare, och de som köpte henne är överförtjusta. Så jag ogillar skarpt de kategoriska svar som en del levererar. Och att avliva en frisk hund tycker jag är helt otroligt onödigt.

Men jag förstår dig Mia att du vill ha hunden kvar i närheten.

Sju år tycker jag inte är så gammalt, då har den förhoppningsvis många år kvar, men hon är 12, en omplacering som haft det tufft och är halvblind. Jag oroar mig trots att jag vet att ex:s syrra är snäll. Jag tycker voffan har tacklat av bara i höst och ex håller med om att hon tappat vikt.

Jag ska prata mer med honom även om det är sent och planer redan gjorda. Jag har inget att säga till om, men jag hoppas han förstår hur jag ser på det. :(

7 år är ingen ålder. Då kan de ju ha lika lång tid kvar att leva! 12 år och lite skruttig är något helt annat. Personligen skulle jag aldrig ta hand om en så gammal hund heller, det blir fler turer till veterinären, de kräver mer omvårdnad och sen dör de lagom när man fäst sig riktigt vid dem.

Nu har jag mailat ex och vi ska prata mer om det när han kommer hem, han tycker idén är god men han måste även prata med syster och familj eftersom de redan gjort upp om det hela. Han skrev även att han vet att hon får det bättre hos mig än hos honom, så vi får se hur det hela slutar. :crazy:

Jag hoppas han lugnar sig med att placera ut de andra hundarna tills han har hem åt båda så ingen blir ensammen kvar, hur mycket jag än älskar dem så kan jag inte ha tre hundar även om det går jättebra nu när jag är ledig. :(

Jag har nyss kramat min gamla hund för sista gången och sett henne åka ut ur mitt liv. Hon vände och gick till mig när husse kom för att hämta dem, jag fick skicka iväg henne för att hon skulle gå och hon tittade efter mig när de åkte.

Fy fan vilken jul det här blir. :cry:

Tack, det var fruktansvärt vidrigt att se henne åka och veta att hon aldrig kommer tillbaka utan får tillbringa sin sista tid utan sin flock och utan någon av oss. :(

:cry: :cry:

Du får ringa dem ofta och hålla dig uppdaterad om Vovvas liv och leverne.

Håller alla tummar för att hon anpassar sig till sin nya situation och mår bra.

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 855
Senast: lilstar
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka