Sv: Ompalcering - hur länge "testar" ni dom?
För mej handlar det lite om hur "rå" hunden är hur länge jag vill ha den på prov alt. hur länge jag anser mej behöva lämna ut den på prov.
När jag tittar på hundar så anser jag att två veckor räcker för att se "det mesta", men om hunden är helt "rå" så kan det vara lite kort tid för att hinna se utvecklingen av ex. stor miljöovana.
Exempelvis om hunden endast stått i hundgård på landet och aldrig gått i trappor, bland tyngre trafik, upplevt mycket människor osv. Då kan det vara skönt att ha fyra veckor på sej för att hinna testa av hunden och se hur snabbt den lär sej generalisera ex. trappor.
Att en hund är miljöovan är ju inte ett problem alls, det är ju bara om den är svag i miljö trots upprepad exponering som det riskerar bli ett problem.
Sedan är kör jag alltid efter tänket "Testa hårt och besöm snällt".
Dvs jag kör på och testar ALLT jag vill se under kort tid, men bedömmer hundens agerande/reaktioner med detta i åtanke.
Jag kan tex på endast någon/några dagar testa av hundens reaktioner på/intresse för andra hundar, mycket folk, bilåkning, kollektiva resor, intensiv stadsmiljö, tyngre industri-miljö,höjd/buller/hot/jakt/näring mm + var hundens gränser går vid ex jakt och hundar dvs vad måste jag göra för att bryta hundens intresse för det ena eller andra.
När jag sedan sammanfattar allt jag sett så måste jag beakta att hunden utsatts för mycket "intryck" under kort tid.
Att ta en hund efter en fem minuters pinkrunda i parken skulle bara hända mej om det handlade om ett tänkt avelsdjur där stammen var mer intressant än själva individens agerande.
Lite detsamma är tänket när någon köper en vuxen hund härifrån. Dvs se till att testa allt ni vill se under prövotiden!
Nu säljer jag ju sällan några råa hundar och informerar dessutom om vilka hundens brister är, men det är - som jag ser det - alltid viktigt att köparen själv får se dessa och värdera hur "grava" han/hon anser att de är.
/Swat