Ompalcering - hur länge "testar" ni dom?

Disen

Trådstartare
Visste inte riktigt hur jag skulle formulera mig i rubriken, det blev flera frågor, så jag får förklara det lite tydligare här:

När ni tagit hem en omplaceringshund, hur lång prövotid har ni valt/kommit överens om att ha då innan ni bestämmer er för att behålla eller inte?

Vad tittar ni på under tiden?

Hur har ni introducerat era tidigare hundar med den nya?

:)

Sv: Ompalcering - hur länge "testar" ni dom?

Jag siktar in mig på en månads prövotid. Hunden måste ju få en chans att bli "hemma" och visa upp sina goda eller mindre goda sidor.
Jag brukar kolla på hur hunden är mot andra hundar och människor. Och hur hörsam och intresserad den är av att vara med och lyssna på mig. Jag bor så att jag har hundarna okopplade i vardagen.
Att introducera den med de tidigare hundarna tycker jag är enklast genom att gå en promenad med alla kopplade. När man gått i nån timme brukar inget hända när de sen får hälsa, innan man går tillbaka in på "hem-området".

Jag har just nu en 7 månader gammal schäfertik på prov. Introducerade dom genom att dom fick hälsa en snabbis på parkeringen sen kastade vi in dom i bilen ;)
Jag har sån tur så jag får ha henne rätt länge, till mitten av augusti. Hon är aldrig jobbad med på något sätt, ens lekt med, så jag måste ju som prova få igång henne och så för att se vad som är i henne. Annars tror jag man märker rätt snabbt, bara på någon dag (eller redan när man är och hälsar på den), om hunden är nåt man vill ha.

Jag promenerar henne och ser hur hon reagerar på nya saker och miljöer, låter henne träffa folk och se hur socialt självsäker hon är, leker med henne (kamp/jakt/socialt) och ser om hon vaktar mat och grejer mot hundar/människor, om hon naturligt kommer med saker eller är snål osv..

"Gör som jag säger, inte som jag gör"

Jag lever inte som jag lär.

Dobertiken pinkade jag fem minuter innan jag bestämde att jag skulle ha henne. Väl hemma slängde jag bara in henne med valpen. Det var som hon alltid bott hos mig. Där tror jag det fanns en formell prövotid på två veckor.
Tibben var inte omplacering, men 6 månader gammal. Jag mer eller mindre överlät kennelägren att välja hund. Plockade in hunden i bilen och gick en kissrunda med bägge hundarna där de hälsade i koppel innan de släpptes ihop inne. Ingen prövotid. Jag köpte hunden rätt av så att säga. Jag visste att hunden var helt rå, det enda jag visste var att hunden kunde vara ensam. Det visade sig dock vara enda stora problemet med hunden. Att han inte kunde vara ensam alltså. Allt annat från att lära sig gå i koppel till att se bussar var helt okomplicerat.

Senast ändrad:

Jag träffade hunden (4 år) en gång hemma hos uppfödaren och vi gillade varandra direkt:love:. Köpte henne någon månad senare och tog hem henne. Hon träffade mina andra hundar direkt, det var lite "stelt" några dagar sen har det funkat bra:).
Hade ingen prövotid men uppfödaren kryssade för återköp i kontraktet. Jag hade förlorat pengar på det men hon var inte dyr.

Har haft henne i ett år nu och det är "tills döden skiljer oss åt"...

Vi hade ingen prövotid. Vi tänkte inte ens tanken att det inte skulle fungera.

Ingen prövotid här.

Träffade tiken på 2 år 2 ggr på hundhemmet innan.

Hon hade sina små problem som vi med träning fixade (vanlig grundträning för valpar). Skulle aldrig ge upp lätt.

Vi fick underbara 7 år tillsammans :love:. Vila i frid älskade Vilda.

Ingen prövotid med varken första eller andra omplaceringen. Första omplaceringen hälsade jag på och fick med mej hem efter några minuter. Hade då hundarna på var sin sida om mej och släppte ihop dem inne när vi kom hem efter en promenad på typ 20 minuter. Inga problem.
Vi fick nästan 12 år ihop. Han var mitt allt och jag har aldrig ångrat att jag tog med mej honom hem. Han var en perfekt första hund (den andra var min dåvarande sambos hund) och han lärde mej massor. Han var mjuk men ändå alert och väldigt lättlärd.

Andra förälskade jag mej i redan på kortet i annonsen, det var kört på en gång när jag såg honom. Åkte 30 mil och hämtade ett förskrämt dygnsurt skakande knyte :( De hade väntat med honom ute av någon andledning och vi var sena pga av ett så fruktansvärt oväder att det gick i 30 vissa bitar på motorvägen.
Åkte hem och släppte ut min otroligt snälle gammelman (första omplaceringen) på gräsmattan och de hälsade på varandra, inga problem dem emellan.
Dock misströstade jag ett tag och trodde att jag tagit mej vatten över huvudet då han är så vass. Det i kombination med att han inte fått någon uppfostran alls och var enormt stressad när han kom till oss drygt sex månader gammal gjorde inte saken bättre. Numera är han perfekt. Så perfekt han någonsin kan bli. Men det tog nästan ett halvår av träning innan han lärde sig att slappna av och ta det lungt, bli rumsren och inte stressa upp sig för allt. Min gammelman var till enormt stor hjälp. Han är en perfekt vakthund som inte släpper in någon som är ovälkommen. Men framför allt så är han min allra bästa vän.

Senast ändrad:

För mej handlar det lite om hur "rå" hunden är hur länge jag vill ha den på prov alt. hur länge jag anser mej behöva lämna ut den på prov.

När jag tittar på hundar så anser jag att två veckor räcker för att se "det mesta", men om hunden är helt "rå" så kan det vara lite kort tid för att hinna se utvecklingen av ex. stor miljöovana.
Exempelvis om hunden endast stått i hundgård på landet och aldrig gått i trappor, bland tyngre trafik, upplevt mycket människor osv. Då kan det vara skönt att ha fyra veckor på sej för att hinna testa av hunden och se hur snabbt den lär sej generalisera ex. trappor.
Att en hund är miljöovan är ju inte ett problem alls, det är ju bara om den är svag i miljö trots upprepad exponering som det riskerar bli ett problem.

Sedan är kör jag alltid efter tänket "Testa hårt och besöm snällt".
Dvs jag kör på och testar ALLT jag vill se under kort tid, men bedömmer hundens agerande/reaktioner med detta i åtanke.
Jag kan tex på endast någon/några dagar testa av hundens reaktioner på/intresse för andra hundar, mycket folk, bilåkning, kollektiva resor, intensiv stadsmiljö, tyngre industri-miljö,höjd/buller/hot/jakt/näring mm + var hundens gränser går vid ex jakt och hundar dvs vad måste jag göra för att bryta hundens intresse för det ena eller andra.

När jag sedan sammanfattar allt jag sett så måste jag beakta att hunden utsatts för mycket "intryck" under kort tid.

Att ta en hund efter en fem minuters pinkrunda i parken skulle bara hända mej om det handlade om ett tänkt avelsdjur där stammen var mer intressant än själva individens agerande.

Lite detsamma är tänket när någon köper en vuxen hund härifrån. Dvs se till att testa allt ni vill se under prövotiden!
Nu säljer jag ju sällan några råa hundar och informerar dessutom om vilka hundens brister är, men det är - som jag ser det - alltid viktigt att köparen själv får se dessa och värdera hur "grava" han/hon anser att de är.

/Swat

Jag har aldrig haft prövotid när jag köpt en äldre omplacering och den har helt sonika "bara" flyttat in. Har ju vettiga jyckar så de har inget problem med att de kommer in ny hund i flocken och jag vet ju vad jag vill ha, så för mig personligen finns ingen anledning att ha prövotid.

KL

Tack allihopa för svar! Mycket intressant att läsa om era erfarenheter :bow:

Hoppas det trillar in flera inlägg :)

Ni får förresten gärna skriva ålder och ras på hundarna ni har plockat hem!

BC - 1 år
Finsk spets - 4 år
Jämthund - 1 år
Jämthund - 3 år
Fauve - 1 år
Fauve - 3 år
Aussie - 3 år
Aussie - 5 år
Finsk lapphund 2 år
Finsk lapphund - 3 år

Kan hända jag missat nån.. Har ju haft hund ganska många år numer ;)

Grima är ju en omplacering som jag fick hem när hon precis fyllt tre. Hon var precis som swat beskrev det, helt rå. Hon hade stått på hundgård i hela sitt liv mitt ute i skogarna i norrland och inte sett mycket av världen alls. Hon var dessutom helt outbildad och i väldigt dåligt skick (torr päls, öroninflammation och vägde endast 25 kg, idag väger hon 32 och är ändå väldigt slimmad).

Jag skulle få ha henne i en månad, men redan efter två veckor bestämde jag mig för att behålla henne. Hon hade en livsgnista som jag sällan skådat i en hund och hon var med på precis allt trots sina ovanor. Visst var hon omogen i början, men det är något som inte märks idag över huvud taget. Jag tittade helt enkelt på hur hunden var som individ, om vi "klickade" och om den skulle duga till det jag ville ha den till (IPO), det har hon gjort med råge. Så för mig var det alltid självklart att hon skulle bli kvar, jag älskar den hunden så förbannat mycket :love:

vi hade ingen annan hund när vi tog vår omplacering, så vi platsar väl inte riktigt i gänget, men känner ändå att jag vill berätta hur det fungerade för oss. hämtade den då 7åriga tiken och tog med henne hem, tog det lugnt i några dagar, hämtade valpen någon vecka senare (hos samma person som hade omplaceringen), och äldre tiken var med dit. hon nästan kastade sig ut genom dörren för att få följa med hem igen när vi gick därifrån :)
med tanke på att vi ofta var (och är) hundvakt åt släktens hundar, och vice versa, så behöver de små djuren ju komma överrens, men det var inga större bekymmer, släppte ihop dem hemma hos svärmor och allt funkade helt ok, utom att deras blinda hund tyckte att valpen var jobbig.
jag ser det som så här: är hundarna vettiga mentalt, och är av en ras som inte är kända för att "döda artfränder" ;) så ska det inte vara något bekymmer att släppa ihop dem. men, jag promenerar dem gärna först.

Ni får förresten gärna skriva ålder och ras på hundarna ni har plockat hem!

Jag har i olika omgångar "plockat hem" tre schäfrar (mellan 5 -7 månader). Det var aldrig tal om någon prövotid. Jag gillade vad jag såg (hade naturligtvis kollat stamtavlor och föräldrars HD-status innan jag åkte), betalade och åkte hem.

Jag hade inte en tanke på att det inte skulle fungera och alla 3 var lyckade köp även om det var en hel del jobb med den första( 7 månader) som inte haft det så bra under sin uppväxt och var tillbakaköpt av uppfödaren.

Har förresten tagit en schäfer tidigare också, då en 8 mån hund. Ingen prövotid den gången, såg i hundens stamtavla att jag ville ha den ;)

Båda dom här schäfrarna köpte jag av uppfödare som av olika anledningar tänkt behålla hundarna men ångrat sig och sålt.

Australian Shepherdhane 3år, omplacerad då han inte funkade i barnfamilj och hade bitit en svåger.

Vanligt köpeavtal gjordes med en ömsesidig prövotid på 1 månad.
Jag släpade med mig hunden till alla de ställen han "ändå skulle vara på", till kompisar, stallet och även en sväng på jobbet.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 721
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 901
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 070
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 383
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31