omöjliga julönskningar - vad gör man

Sv: omöjliga julönskningar - vad gör man

Håller med övriga att det är en önskelista inte en inköpslista.Jag kommer ihåg att jag önskade mig ett eget rum i flera år ,inte fick jag det eller blev speciellt besviken . Sen var det häst som stog på önskelistan under många år ,inte fick jag det heller. Hon blir säkert jätteglad för det hon får. Det är ju lite värre med att mormor inte kommer ,men ibland måste man bara lära sig att det är så.
Leta begagnat är ju jättebra . Ebay är en guldgruva ,tänk på att försöka bevaka auktionerna de sista minuterna, det lätt att någon bjuder över med en liten summa sista minuterna.
Mina barn önskade sig ofta allt som fanns i katalogerna när de var små ,trots att de hade mängder av saker de aldrig lekte med .Vi brukade få pengar från deras släktingar och sen köpte vi en större sak som de behövde t.ex. cykel eller la undan pengarna till fickpengar på semestern. Några billiga småpaket typ block ,pennor ,klistermärken och hårspännen .Böcker/filmer från Sverige var poppis då vi bodde utomlands.

Vi har inga önskelistor :idea:

Varför då liksom?

Jag minns så väl när jag år efter år skrev

HÄST
HUND
KATT
MARSVIN
KANIN
HAMSTER

etc på min och kände mig tvingad att skriva något i stil med tuschpennor också.

Varför knäcka eller skämma bort barn?

Om man inte vill ställa upp på den kommersiella julhysterin är det enklast att aldrig införa önskelistorna.
Jag skriver under på din önskelista för nästan exakt så såg min också ut! :o

Jag har inte önskelistor, jag frågar lite om vad de önskar sig och så köper jag något..... ibland är det inte ens vad de önskar sig utan något de lekt mycket med på dagis eller på andra sätt visat att det var intressant just den prylen.

Jag ska köpa duplo till Elin och lego till Eric, han bygger mycket nu och behöver lite mer saker att bygga. Vad Isaac ska få vet jag faktiskt inte....... På honom funkar allt!Han är väldigt förtjust i allt som har med Bilarfilmen att göra så det kanske blir nåt sånt. Såg en klocka med Bilar på, han är bara 5 så det är kanske för tidigt med klocka, men han skulle bli mycket stolt över den i alla fall:angel:

Så adventskalender i affären, sånna med choklad, med motiv av spindelmannen och med bilar från den där filmen... köpte en var till pojkarna och visade och förklarade att snart ska de få öppna första luckan och de är eld och lågor över sina kalendrar. Inte för att de innehåller choklad tror jag utan för att motivet är något de älskar.

Det här med julklappar är rätt svårt, men jag har sån tur att mina barn blir glada över allt de får, även om Eric önskar sig en leguan.....:eek:

...jamen, det är väl en jättebra och enkel klapp?;)
Finns kanske något billigt föl på Blocket:D:rofl:

...tyckte det var lite roligt, men jag kanske bara är trött:p

Jag önskade mig som sagt en häst i alla år.... och jag fick en...GUNGHÄST! Gissa om jag blev besviken! Då hade det varit bättre att inte köpt någon alls!:rofl:

Det är hon själv som hört från andra att man ska skriva önskelista till tomten och skicka iväg. Jag har dragit på det och hoppats att det ska rinna ut i sanden.

*kl* måste ju berätta vad min lilla snart 3 år gamla tös önskar sig....
"mamma jag vill ha ett rött.... ett rött armband av jultomten, då blir jag vacker som en prinsessa" :rofl: :love:

En 6-åring kanske vill ha lite pyssel? Pärlor att göra smycken?

Om man inte vill ställa upp på den kommersiella julhysterin är det enklast att aldrig införa önskelistorna.[/QUOTE]

Det är väl ingen som inför önskelistor? Det blir de matade med från alla håll även skolor/förskolor att de ska skriva till tomten. Jag själv avskyr den kommersiella julhysterin och hade helst sluppit hela skiten men har inte helt lyckats ännu.

Jag kommer jäätte väl ihäg när jag var sex år typ och önskade mig typ allt i hela leksakskatalogen, mamma bara satte sig ner med mig och helt enkelt förklarade att jag skulle bli vääldigt besviken på julafton om jag önskade mig allt det där, och att om jag riktigt tänkte efter så kanske jag inte behövde alla de där sakerna. Det var nog det bästa hon kunde gjort.

Kan dessutom dra ett exempl med sambons lillasyster som är 5 år, hon hade önskat sig en elbil i födelsedags present, ett stort schabrak som kostade över 2000:-. Eftersom hon är bortskämdast i världen så fick hon ju givetvis en sån, den var väl kul i en halvtimme sem var det blaha blaha! DÅ ÄR DETTA NÅTT SOM UNGEN TJATAT OM I ETT HALVÅR! Så att man önskar sig nått länge behöver inte betyda att man tycker det är särskilt roligt när man väl får det. Dessutom gick bilen sönder efter två dagar (när hennes killkompisar lekt med den) så den lämndes tillbaka och ersattes aldrig. Inte en enda protest!

Barn måste inte få allt de önskar sig bara fö att de önskar sig det. Har du inte råd så har du inte råd, säg som det är till henne.

Det är väl ingen som inför önskelistor? Det blir de matade med från alla håll även skolor/förskolor att de ska skriva till tomten. Jag själv avskyr den kommersiella julhysterin och hade helst sluppit hela skiten men har inte helt lyckats ännu.

Då säger man krasst att tomten inte finns utan är en sagofigur.

Sanningen räcker hur långt som helst med barn :idea:

De gillar ju sagor så det kan vara precis lika mysigt ändå, om man nu vill ha något slags jul-mys.

(jag är inte mycket för det heller, tycker inte man behöver fira så mkt jul om man inte är religiös)

Håller med, önskelistor skrev man ju för att det gav julkänsla när man var liten. Och föräldrarna frågade vad man ville ha för att få en vägledning. Tror nästan aldrig jag fått vad jag önskat mig (utom om jag önskat ritpennor ;)), de gånger jag faktiskt fått det var nästan en besvikelse.

Om hon vill ha ngt vuxet, varför inte ta fasta på det och kom på ngt "vuxet" som hon inte önskat sig men som hon troligen blir glad över. Min finaste och mest minnesvärda present i den åldern var en flaska bubbelbad :p (bara för att det var så extremt oväntat och ngt jag inte visste fanns).

Matte och läsa och lära spel till pc tror jag är extremt billiga, begagnade, typ 50-90 kr. Du kanske kan köpa ett sådant också, om det är så att det är spelen i den bärbara leksaksdatorn hon var ute efter.

Tack:) Har aldrig sett någon sådan i våra affärer.

Men det känns klart onödigt med en sån pryl, hon går ju i skolan redan och lär sig bokstäver och att räkna. PC spel har vi några som också går igenom bokstäver och siffror så jag tror helt enkelt att det inte skulle uppskattas om hon fick en sån dator.

Det är bara för att kompisen har en sån som hon också önskar sig det.

Det så klart....

Men hur mcyket rider hon då? Kanske en säkerhetsväst, hjälm, skor eller byxor tex. Nytta och nöje samtidigt.

Eller en sådan där tamagotchi elelr vad de heter?

Jag vet inte hur det är för er, men det jag kommer ihåg från mina barndoms jular är inte presenterna. Det jag kommer ihåg är den mysiga stämningen med ljus, godis och gemenskap. Det enda jag verkligen minns i presentväg är att vår jämthund alltid fick ett inslaget grisöra, som hon själv fick öppna. :)

Så försök att inte oroa dig inte så mycket över presenterna (jag vet att det är svårt, men de betyder faktiskt inte så mycket).

**kl och delvis trådkap**

Jag har fått in sonens önskelista nu, han fyller 12 i början av december:

Nintendo Wii
Pengar
Elgitarr
Pantflaskor....:love:

osv. Alltså antingen 2000:- eller mer eller gratis!!

Jag håller med många här att det handlar om en ÖNSKElista där man ska kunna få drömma och glida iväg. Själv har jag en Ferrari på min :angel:

Kolla runt i bekantskapskretsen- folk brukar ju ha alla möjliga gamla datorprylar liggande hemma.

Kanske någon har en riktig men gammal laptop som fungerar! Men som de inte anväder pga av att de skaffat en ny och sedan inte nänts slänga den.

Jag fick själv en extra laptop ( som jag ska ha till ett särskilt linuxprojekt) för ett par veckor sedan. Gratis kostade den.

/KT

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Övr. Barn Vi har nyligen fått besked om att vår dotters (2,5 år) farmor har en aggressiv och långt gången cancer. Hon har några få månader kvar...
2
Svar
27
· Visningar
3 547
Senast: cherie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 272
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka