shlubberdubb
Trådstartare
Min vallack är fullständigt skogstokig. Hemma på banan eller inne i ridhus på ridskolan, eller deras utebana är han super. Ute i skogen med annan häst är han super och går fram överallt. Ute i skogen ensam är han fullständigt omöjlig. Det går ett tag och sedan börjar han spinna runt, backa ner i diken, ut i terrängen, bryr sig inte om stockar, stenar, gropar, stubbar, rotvältar. Så länge han inte går framåt, vill säga. Backa går alldeles utmärkt! Hotar med att resa sig, hotar med att bocka, o.s.v. Hoppar jag av och fortsätter gå rundan så följar han med hur snällt som helst. Sitter jag upp efter en stund kan jag rida några hundra meter och så sätter han igpng igen.
Detta pågår ENBART om jag rider ut själv. Aldrig med sällskap. Sadel och tänder kollade. Det handlar heller inte om att han är rädd för saker i skogen utan helt enkelt att han inte vill lämna stallet ensam.
Hästen är fet som en gris och jag måste få honom i vettig form så jag måste ut med honom. Kan inte hålla på och nöta på ridbanan hela tiden (Som dessutom håller på och renoveras så den går inte att rida på alls just nu.
Jag planerar att tömköra honom imorgon. Ta en annan skogsrunda (jag lär få massa motion av detta) bara för att han ska gå före mig och inte följa och få tuffa på i täten. Kan det vara en vettig grej?
Funderar också på om jag skall ta honom som handhäst. kan ju ha longergjord på och inspänning. Syrrans ponny kan behöva få röra på sig han med och han är lätt att rida med en handhäst vid sidan. Kan det vara vettigt?
Tar tacksamt emot tips på andra varianter för en lösninga av detta.
Har liksom ingen att rida ut med nu.
Detta pågår ENBART om jag rider ut själv. Aldrig med sällskap. Sadel och tänder kollade. Det handlar heller inte om att han är rädd för saker i skogen utan helt enkelt att han inte vill lämna stallet ensam.
Hästen är fet som en gris och jag måste få honom i vettig form så jag måste ut med honom. Kan inte hålla på och nöta på ridbanan hela tiden (Som dessutom håller på och renoveras så den går inte att rida på alls just nu.
Jag planerar att tömköra honom imorgon. Ta en annan skogsrunda (jag lär få massa motion av detta) bara för att han ska gå före mig och inte följa och få tuffa på i täten. Kan det vara en vettig grej?
Funderar också på om jag skall ta honom som handhäst. kan ju ha longergjord på och inspänning. Syrrans ponny kan behöva få röra på sig han med och han är lätt att rida med en handhäst vid sidan. Kan det vara vettigt?
Tar tacksamt emot tips på andra varianter för en lösninga av detta.
Har liksom ingen att rida ut med nu.