Omöjlig att jobba i galoppen!

Sv: Omöjlig att jobba i galoppen!

Vad har din ridlärare för förklaring till att hon rusar?
Som tränare borde man ju kunna läsa av varför ekipaget har ett problem och sen kunna ge tips utifrån det.
Som det är nu kan vi bara gissa lite och ge lite olika generella tips. Men beroende på varför hästen(eller du/ni) har problemet så varierar ju också lösningarna mycket.

Det kan vara svaghet. Att hon inte orkar bära sig och då ramlar framåt/rusar. Eller så kan det vara att hon är för stel i bakben/bakdel och inte kan vinkla nog för att få in benen och bära sig i galoppen och därför ramlar fram och rusar. Eller bara att hon aldrig lärt sig gå långsammare. Hon kanske blir stressad. Eller du kanske ramlar fram och får henne i obalans.
Beroende på vad det är för problem eller hur allvarligt det är kan en gång i v bli problematiskt att få till stånd en stor skillnad, eller så går det.

Hur fattar du galopp?
Var noga med att sitta så du inte ramlar fram. Var noga med att fatta galopp korrekt med ytter bakben och bärighet så att ni får en bra kvalitet i galoppen direkt. Fattningen avgör oftast hur galoppen blir sedan. Kan hästen fatta ur ryggning så är det en bra övning för att få med bakdelen mer och på så sätt balansera upp hästen mer.
Har hästen bra takt i galoppen kan du fatta galopp och galoppera tills den börjar flyta ut. Då bryter du av och ryggar och fattar igen, om den kan.
Att rida volter för att dra ner på farten kan leda till slitage i hästens ben. Man bör försöka rida i balans så mycket som möjligt. Och det är svårt på små volter. När man gör det för fort och för att få ner farten så är man sällan i balans. Det sliter på benen.

Är hästen stel eller skadad kan den behöva behandling. Och man kan själv hjälpa hästen genom att massera och stretcha den.
Är den stel eller skadad så kan den behöva tid på sig för att kunna galoppera. Har man problem i galoppen brukar en tränare kunna upptäcka det i de andra gångarterna med. Men i galoppen blir det ofta tydligare. Så man kan jobba med galoppens problem i andra gångarter med.
Sluta i de andra gångarterna stärker galopp-musklerna också. Så rider man sluta i andra gångarter stärker man också galoppen.
Att rygga är bra stretching för bakdel och bakben. Det kan hjälpa en stel häst att bli mer undersatt.

Lycka till!

Sv: Omöjlig att jobba i galoppen!

Men då är det nog därför hon springer? Försök slappna av i axlarna och se om du kan låta bli handbromsen. Hon kanske är känslig i munnen och det kan få den effekten att de springer om man inte är försiktig med tassarna. (händer inte helt sällan mig som gärna rider hästar med mycket stöd). När du går på volt kanske du har en definierad uppgift som gör att du slappnar av lite mer själv också?

Om det är en ny häst har ridläraren kanske aldrig ridit henne och inte har den blekaste om hur man får henne att sluta springa.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 681
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag hjälper en tjej med hennes hopponny. Han är jättefin i dressyren men är helt befäst i att byta galopp så fort man går in på en...
Svar
11
· Visningar
1 447
Senast: MimmiNO
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 628
Senast: Stergo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka