aglaonema

Trådstartare
Min unghäst som är 1,5 år har börjat ömma nu när det är fruset och knöggligt i hagen. Hon haltar till på frambenen och kan inte gå så bra. Förra vintern hade hon också lite problem men då var det övergående. Funderar om jag borde slå på skor om hon inte vänjer sig. Hade annars tänkt att hon skulle klara sig till hösten det är ju snart vår men nu när det blivit kallare har det blivit problem. Hur tidigt har ni andra börjat sko era unghästar, har dom klarat sig bra dom första åren utan skor utan att halta?

Sv: ömmar

Min unghäst som är 1,5 år har börjat ömma nu när det är fruset och knöggligt i hagen. Hon haltar till på frambenen och kan inte gå så bra. Förra vintern hade hon också lite problem men då var det övergående. Funderar om jag borde slå på skor om hon inte vänjer sig. Hade annars tänkt att hon skulle klara sig till hösten det är ju snart vår men nu när det blivit kallare har det blivit problem. Hur tidigt har ni andra börjat sko era unghästar, har dom klarat sig bra dom första åren utan skor utan att halta?

Min unghäst som blir fyra i år har aldrig haft problem med ömhet. Hovslagaren är mkt nöjd med hans fina fötter. Han är inte inriden ännu, men verkar gå fint på grusvägarna när jag leder honom, så vi får se, han kanske klarar sig utan skor. Har även ridhus på gården att rida i så det underlättar. Jag skulle inte sko en så ung häst som din p.g.a att hovbenet fortfarande växer och fixeras med en sko. Min hovslagare är av den uppfattningen att hästskon är hämmande för hoven, så att man bara ska sko när det är alldeles nödvändigt. T.ex. så är min ena haflinger ruskigt ömfotad vid hårt underlag, troligtvis beroende på dålig skoning i Tyskland, så han är nu skodd runt om med broddar. Brukar normalt vara skodd endast fram, men jag såg en ömhet även bak vid ridning på grus, så då åkte skor på även där vid sista skoningen (även p.g.a. halkrisken).

Om du vill kan du köpa boots till hästen om den har stora problem. Det hade jag ett tag på min haflinger när han hade hovröta/strålröta och inte kunde gå skodd en period innan det var läkt.

köp boots till hästen om du inte har någon bättre hage. bättre än att sko (skyddar mer också), snart är det ju vår och det känns dumt att sko av och på hela tiden.

In i det längsta undviker jag att börja sko för tidigt men ibland måste man. Det är ju inte bra för hästen att gå och ha ont hela tiden. Ett alternativ som är bra för hoven är flapskor. Skon sitter bara i tån och sen är det en sula i bakkant. Hoven låses inte så mkt och många anser att det kan ha en bra effekt på tillväxt och cirkulation.

Min unghäst var ömfotad förra året,tack och lov så var det aldrig fryset så många dagar i sträck, jag var inne på att köpa boots till honom, men när ja väl mätt och ritat så kom våren.
I år visar han inga tecken på att ömma, vilket är jätte skönt då jag gärna vill ha honom oskodd så länge som möjligt.

Min shettis har det jättejobbigt nu när det har varit fruset och knöggligt så länge :(. Just nu kämpar jag med att försöka utveckla någon slags egentillverkade barfotaboots som sitter kvar mer än ett par timmar. Har klippt sulor av en gammal gummibilmatta och tejpar fast ordentligt på hoven med silvertejp, men det håller inte så bra ändå. Ska försöka limma fast sulorna på juteväv och silvertejpa hela paketet på hästen i stället. Shettisen har jättebra hovar i vanliga fall, och hon klarar sig hur bra som helst annars. Men nu har det väl varit fruset och hårt i marken lite väl länge, antar jag. TÖA eller SNÖA, säger jag bara :mad:!!!

Men nu har det väl varit fruset och hårt i marken lite väl länge, antar jag. TÖA eller SNÖA, säger jag bara :mad:!!!

Precis

Men jag kommer lägga skor fram på min 2,5 åring nu, vare sig hovslagaren tycker det eller inte. Hon stapplar nästan fram och är riktigt spänd i hela bogpartiet, lite svullen i frambenen också, svullnaden går ner när det blir milt och kommer tillbaka när det fryser. Det kan ju knappast vara bra för en växande häst att gå så spänd någon längre tid? Till våren/sommaren får hon gå barfota igen

In i det längsta undviker jag att börja sko för tidigt men ibland måste man. Det är ju inte bra för hästen att gå och ha ont hela tiden. Ett alternativ som är bra för hoven är flapskor. Skon sitter bara i tån och sen är det en sula i bakkant. Hoven låses inte så mkt och många anser att det kan ha en bra effekt på tillväxt och cirkulation.

Det är inte säkert att det hjälper att sko. Min vuxna häst går och har jobbigt mer än den unga. Han är mer känslig. Trots sina skor så med den knögglighet som finns så kommer den upp mellan skon.

Bäst är att planera i förväg och dela av hagen så att bara en del blir upptrampad vi det leriga vädret. Sedan öppnar man upp den andra delen när det fryser på.

Hälsning Maja

Jag har 2 som är födda 2008 hemma, båda blev lite lätt halta och stapplade nästan fram när det frös.
När det väl töade ute sprang de en halv förmiddag för de äntligen kunde röra sig.
(öppnar alltid upp sommarhagarna när det fryser så de får gå på plan yta)

Jag bör få shettisens barfotaboots i morgon :). Hoppas att de hjälper henne rejält för hon vill verkligen inte röra sig mer än hon måste här ute nu :(.

Kikar man på väderprognosen verkar det aldrig som om det kommer att töa igen... Det är ju så stenfruset i marken att ett par dagar tö inte hjälper alls. Då blir det bara isfläckar ovanpå i stället - väääääldigt kul!

Vad har du köpt för boots till din shettis?
Jag tillverkar egna till min när han blir öm. Klipper av gummimatta med flärpar på sidorna som kan vikas upp och tejpas med gaffatejp. Sätter först liggunderlag som tejpas under sulan, sen raggsocka över detta och utanpå det gummimattan. En sån sko kan hålla en vecka om man klipper upp den försiktigt bak. Tar bara sån tid att ta på vartje morgon... Sparar alltid raggsockor med hål på hälen till detta eller vid hovbölder.
Jag har en slät sommarhage att släppa i, men det hjälper inte om det är hårt i marken. När det tinade nu i helgen så sprang mina som galningar på ridbanan, jätteglada att kunna röra sig.
Jag har Cavalloboots med gelesula och frogs till min större ponny. Jättebra boots, synd att de inte finns i minder storlek.

Nu tänker jag i alla fall ringa hovslagaren. Han får komma och sätta på skor, nu har det snöat här och hästen går fortfarande och haltar. Jag orkar inte titta på den mer!:crazy:

Har köpt easyboots till min. Fungerar nog bra, men just nu är det ISGATA i rasthagen och inget biter väl på det. Som tur väl var har jag sparat en liten hagsnutt som var tänkt att användas till våren när leran slår till, men den fick jag ta till nu. Kan inte tro att jag säger det, men jag önskar faktiskt att vi hade lera nu i stället för is. Det är LIVSFARLIGT överallt :crazy:!

har oxå en 1½ som är så vida pass öm att hon knappt kan gå i hagen!! =( Så har köpt easy boots till henne! Dyrt men de får de va värt! Hon är ju fortfarande öm i sulan men hon kan gå relativt bra iaf!

Det går att brodda easybootsen. Då fungerar de bra på isen.

Jag längtar också efter mildväder och t om regn. Det är bättre än det här. Vi har stenfruset, isgata och i dag kom det tillråga på allt lite snö över isen så det är underhalt.

En av mina unghästar är också rejält ömfotad och har sista 2 veckorna trippat runt som en fånghäst. Jag gav till slut upp förhoppningen om bättre underlag, skodde och brodddade henne för första gången i dag. Det kändes skönt att se henne gå ut efter det. Avslappnad, rejäla kliv och säker på foten.:)

Jag ska aldrig mer klaga över milda vintrar...

Det är därför flapskor är bra. Det är ju en sula under hela hoven. Men skon sitter bara framme i tån. I bakkant är sulan extra tjock så det blir lika tjockt under hela hoven. Finns både med och utan brodd. Just nu kör jag med brodd samt broddar skon i tån oxå. För mig fungerar det kanon. Om hästen är öm fast den är skodd så kan man lägga en sula under skon en skoning så trycker inget upp.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 482
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 369
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur