Ömma/såriga bröstvårtor - Jag döööör!

Swat

Trådstartare
Eller dör gör jag så klart inte! Men gråter och nästan kräks när det är ammning för att det gör så fruktansvärt ont!

Problemen har kommit de sista tre dagarna och bara blivit värre och värre...
Nu är det så illa att jag verkligen gruvar mej för varje amning...
Har till och med gett ersättning vid ett tillfälle för att "slippa" amma...

Har försökt läsa på och förstår det som att såriga/ömma bröstvårtor kommer av att bäbisen ligger fel vid ammningen. Men... Hittills så har ju allt fungerat perfekt, så jag förstår inte hur h*n kan ligga fel!?

Har försökt ändra ställning - på mej och bäbisen - men det är samma helvete ändå...

Har köpt skydd - typ "plastskålar" - som placeras över bröstvårtorna (+ salva för ömma bröstvårtor) när jag inte ammar och utan dem skulle jag inte kunna ha några kläder alls.
Har även köpt gummi-skydd som skulle kunna underlätta vid själva amningen...men det gör allt för ont att ens kunna "sätta på" dem på bröstvårtorna...

Skall försöka "överleva" natten och sedan köra och köpa en pump i morgon och se om jag kan pumpa ur och mata så bröstvårtorna får vila lite...

Någon som har några bra råd och tips som kan dela med sej?!

/Swat

Sv: Ömma/såriga bröstvårtor - Jag döööör!

Så mycket luft runt bröstvårtorna som möjligt, och så kontaktar du amningscentrum på måndag morgon.

Amningsnappen gjorde det bara värre för mig, eftersom jag hade för ont för att få dit den ordentligt, men för andra funkar det perfekt.

Nu är jag långt ifrån någon expert, men har haft min beskärda del av amningsproblem och har väl lärt mig något längs vägen.

Hur länge har du ammat, undrar jag först och främst? För mig kändes allt bra till en början, men blev värre och värre då greppet inte var riktigt optimalt. För precis som du skriver så är greppet superviktigt. Vet inte vad ni har för stödfunktion inom ert landsting för ammande, men här har vi BB-Hemvård som är jättejättejättebra att hjälpa till med allehanda amningsproblem. Så om jag var du hade jag kontaktat dem asap och fått kunniga ögon som tittade på det.

Jag tycker att det låter som en väldigt god idé att pumpa ur så att bröstvårtorna får läka lite, det är omöjligt att få till avslappnade och bra amningar när det gör så ont. Sen, som jag skrev i någon annan tråd, så hjälpte snäckor mig när jag hade sår. De funkar inte bara som platsskålarna som håller tyg/inlägg från att klistra fast, trycka, och hålla vårtorna mjuka utan ska även innehålla salter (?) som påskyndar läkningen. Var guld värt! Och varvas med rejäl luftning.

Det är inte så att bebisen fått torsk? Ser du någon vit beläggning på tungan?
Annars brukar de ha amningsrådgivning uppe på BB där du kan få råd om greppet. Smörj bröstvårtorna med bröstmjölk efter amning och försök att lufta så mkt som möjligt.

Jag funderar också på om det kan vara svamp. Hur gammal är bebisen? Gör det ont emellan amningarna också? Köp vichyvatten och pensla på, det är iaf inte farligt. Glöm inte att pensla i munnen på bebisen med en tops.

Köp xylocainsalva på apoteket om du inte redan har det. Du tar på den och låter den verka i 10-15 minuter har jag för mej att det är och tvättar bort den försiktigt med enbart vatten innan amningen. Den är bedövande så att du inte behöver ha så ont.

Sedan tycker jag att du ska kontakta bb och höra om de har någon som kan hjälpa dej direkt så du slipper vänta tills på måndag.

Ha varmt på dej så att mjölken rinner till lättare och vänta gärna tills du känner att den rinner till innan du ammar (det där stickande som känns i brösten när bebisen skriker är att mjölken rinner till).

Kolla i munnen, har bebisen vita beläggningar? Isåfall matar du med vichyvatten med tesked, inte ramlösa eller något sådant utan riktigt vichyvatten. Ta lite på fingret och smörj upp i gommen försiktigt också. Det brukar hjälpa mot torsk. Smörj också bröstvårtorna eftersom det förmodligen är därför du får ont om bebisen har vit beläggnng vill säga. Torsk är en svamp som lätt får fäste i bebismunnar och som där ger vit beläggning och på bröstvårtorna orsakar sår.

Till sist vill jag ge dej en stor portion tålamod så att du orkar härda ut tills du får hjälp och en jättestor tröstkram. Sök hjälp nu för du ska inte behöva ha det så här.

TACK alla!!

Natten avklarades tack vare ersättning och spruta...

Skall åka o köpa vichyvatten och xylocainsalva och en pump!

Kan inte se någon beläggning i bäbisens mun...men jag kommer behandla som flera av er beskrivit ändå!

Har pratat med BB nu på morgonen, men de hänvisar endast till Ammningsmottagningen - som öppnar först i morgon. Eller i akutfallet till Gyn - om jag tror att jag har en infektion...men det tror jag inte, är pigg för övrigt!

Jag har ammat i exakt en månad och det har gått jättebra. Allt fungerade från dag två och det har kännts bra för mej o bäbisen har varit nöjd och växt enligt kurvan.

Tack igen för alla tips och råd!!

/Swat

Vad skönt att du haft en bra natt iallafall!
Det som funkade bäst för mig var att lufta och smörja med bröstmjölk, och att liggamma, inte sitta upp!
Det tog mig nästan en månad att lära mig att amma sittandes..
Hoppas att det löser sig smidigt nu

Jag smörjer in man bröstvårtskräm från apoteket efter varje amning, det har jag gjort i förebyggande syfte sen dag 1. Hade ont och sår i några dagar i början men det gick snabbt över (om man jämför med förra gången).

Eftersom du har ammat i en månad utan problem så tror jag ännu mer på att det är torsk som är problemet. Hoppas för er skull att det är det eftersom det är så enkelt att behandla.

Lycka till nu!

KL

Är det verkligen ok att använda xylocainsalva?? Det hade jag aldrig vågat, det tränger ju in i vävnaderna (och rimligtvis in i bröstmjölken) och det hade jag inte velat att min bebis fick i sig.. har ju systemiska effekter. Men det kanske är ok, låter bara helt galet. Det innehåller lokalbedövningsmedel som i sin tur är vävnadstoxiskt, så kan inte tänka mig att det kan underlätta läkning mm. Men bedövar gör den.

Purelan salva som är en ren ullfettssalva var det enda som hjälpte mig, hade hemska sår med köttbitar som lossnade. Smörja med bröstmjölk+lufta gjorde bara att de blev torra, vassa och gjorde ännu ondare. Salvan finns att köpa på t ex barnens hus och liknande, är snordyr men värd varenda öre. Smörj på ofta och sätt amningsskydd av bra kvalite som skydd (de billiga fastnar och gör skitont). Sedan kan man amma med sådana där extratuttar i gummi ett tag och avlasta.

svarar mig själv: såg på Fass att såriga bröstvårtor var en av indikationerna för Lidocainsalva, men samtidigt att endast tillfällig användning är ok utan att tala med läkare. Jag hade varit försiktig iallafall..

Spinner vidare ang. amningskupor - Änglamark var det enda som fungerade för mig när det var som värst. Inte dyra alls och finns på Coop.
(jag hade också rejäla sår, infekterade och djupa. Antibiotika, korrigering av amningsläget och lite envishet från min sida löste det dock. Nu, 5 månader senare flyter amningen smärtfritt och jag älskar det :love: )

TS, ta hjälp av amningsmottagningen eller amningshjälpen. De är helt underbara!

Jag hade också grymma sår och för mig hjälpte det att pumpa i tio dagar för att såren skulle läka plus korrigering av amningstaget.

Jag fick också grymma sår på bröstvårtorna, så att jag grät vid varje amningstillfälle. Till slut blev det variga och jag fick en jätte infektion och blev inlagd på sjukhus. Jag pumpade då i ca en vecka och såren läkte. Jag fick råd att lägga kompresser med koksaltlösning på bröstvårtorna innan och efter amning för att mjuka upp såren.
Intressant att torsk kan orsaka problem. Min lilla tjej har torsk men min barnmorska har inte sagt att även jag kan då problem av detta.

Jag fick en tub Xylocainsalva för just det syftet av en läkare på BVC (hon jobbade vanligen på amningsmottagningen). Hon sa inte ens ngt om att torka av den innan amning. Men man kanske inte ska våga utan att fråga först i alla fall.

Använde den bara en coh en halv dag.

Stackare!
Nu hoppas jag att du redan varit iväg och fått lite hjälp men skriver ändå.

När jag ammat cirkus en månad började jag få ont i bröstvårtorna som senare spred sig till brösten. Hade ont hela tiden. Jag hade inga sår och när jag ringde amningsmottagningen så sa de att det säkert inte var något. Jag propsade ändå på att få komma dit och ville att de skulle göra en odling både på svamp och bakterier. Sköterskan sa att hon gärna gjorde det men att de antagligen inte skulle hitta något. Jag kände ändå att jag ville göra allt för att få slut på eländet eller så hade jag gett upp.
Odlingen visade att jag hade ganska elaka bakterier i brösten. De syntes inte men gick snabbt bort med antibiotika.

Purelan är en skön kräm och det finns några typ galler som man kan ha på brösten (lite som hockeyhjälmsgaller :D). Det viktigaste är nog ändå att du känner att du har rena saker på dig. Plastbehållarna (är det mjölkuppsamlare då?) bör du skicka ner i kokande vatten lite då och då för att undvika bakteriespridning.

Hoppas du får hjälp så du kan fortsätta amma så länge du känner för!

Mvh Miks

Exakt samma sak hände mig med en månad efter sonen föddes. Syntes ingenting, varken på mig eller sonen. Men det gjorde fruktansvärt ont. Kändes som någon stack knivar i brösten. Men botades snabbt med en antibiotikakur, sonens mun däremot skulle penslas fyra gånger om dagen i en månad...

KL och svar

Nu är jag på banan igen! ;)

Pratade med amningshjälpen direkt efter att ha fått länken här och fick en del intressanta tips. Kontaktade även amningsmottagningen - i måndags - men de var lite mer "så kan det vara, bit ihop"-aktiga...

Min BVC mottagning skrev dock snabbt ut en "svamp-salva" till mej och en flytande dito till bäbisen efter att jag ringt dem och efter 1,5 dygn så var problemen halverade!!

Nu tre dagar med behandling så är jag nästan besvärsfri och ammar utan att bli kallsvettig och yr! (Skall fortsätta behandla ytterligare 4 dagar!)

STORT Tack för alla tips och råd och uppmuntranden!

/Swat

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 366
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 087
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn När amningen funkar som den ska, hur känns det då? Är det normalt att ha så ömma bröstvårtor att det blir nästan ett projekt att torka...
2
Svar
39
· Visningar
10 168
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar