Omkullridning

S

silverblom

Rider ni ofta omkull?? Eller har ni gjort det någon gång?
Har vart med om en hel del omkullridningar men jag hör aldrig nån annan som råkar ut för det:p

Sv: Omkullridning

har ridit omkull fast inte så många gånger... ponnyn jag hade för några år sen hade inte alltid full koll på fötterna när han blev lite för pigg så vi halkade väl omkull 4-5 gånger under dom 6år jag hade han... fast vi klarade oss utan skador iallafall.... dom båda älsklingarna jag har nu har då än så länge lyckats hålla sig på alla fyra...

har gjort det två gånger, ena gången var det en islänning i galopp, som trampade ner i ett hål som inte syntes. hon klarade sig bra som tur var, jag flög fram och landade i rullning flera meter framför och var rejält blåslagen. andra gången hlkade en travare i skogen pga av mitt klant. som tur var utan skador, men jag skämdes som en hund.:cry:

Jag har aldrig ridit omkull men däremot har jag sett en hel del läskiga omkullridningar. Bland annat min kompis som skulle hoppa med sin häst över ett stockhinder, när hästen snubblar precis innan hindret, går ner med huvudet och liksom välter framåt över huvudet, min kompis flyger av och får hästen över sig, så hon pressades mellan hindret och hästen.

jag har ridit omkull 2 gånger under de 20åren som jag har ridit.
fösta gången på ridskolan när en ponny skenade med mig och kunde inte hålla ordning på alla benen.
2 gången var på mitt halvblod som jag har nu på en hoppträning, hon hade lite för mycket spring i benen och ville inte alls lyssna på mig..

Jag har ridit omkull en gång. På en ridskoleponny inne i ridhuset!!:crazy:

Tror inte vi hoppade den gången. Vi galopperade på fyrkantspåret och sen skulle vi dela upp oss på volterna. Galoppen var helt ok, lugn och fin, kanske inte fullt så rund som jag ville. Red in på volten och känner "Wow, nu går han bra!! Han blev liksom mycket mer taktfast och sprången perfekta!!:love: Sen plötsligt kände jag att han snubblade lite eller kom i otakt och hann tänka den tanken. Sen slog vi en kullerbytta båda två!!:eek: Helt oförberett!! Allt hade ju känts helt klockrent innan!! Så att det hände är fortfarande en gåta för mig!!

Men vi slog oss inte nån av oss och kunde fortsätta passet!! Fast lite lugnare dock!!

Jag har varit med om en omkull ridning. hästen blev lite het, började galoppera på stallet (vi skulle uppför en backe). under mossan så var det is (i våras) och hästen halkade bak och rammlade. Jag rammlade av, satt kvar på backen och såg hästen ställa sig och ta galopp uppför backen där hon senare ställde sig och vänta på mig :D

Ingen skadade sig :)

Första gången vi "gick omkull" var pga av att hästen inte ville gå fram och envis ryttare som man är så gav man sej ju inte och hästen ställer sej och faller bakåt. Den gången gick det inte så bra med mej. Jag hamna på sjukhus. Koma, spräckt skallben och lite små sår. Hästen klarade sej helt utan en skråma, men hon landade ju mjukt på mej :)
Andra gången var med samma häst nåt år senare. Det var vinter och vi kom på en isfläck och benen försvann under hästen. Jag klarade mej med ett rejält stort blåmärke på ena smalbenet och hästen utan en skråma. Jag tackar mina läderridstävlar för att det inte blev värre med mitt ben.

Red omkull med min pålla för 2 veckor sen...
Vi gjorde en bakåtvolt och hon landade över mig viket resulterade i hjärnskakning, knäskada med gipsat ben. Sadeln är bara att slänga, bommen är helt av...:(
Hästen klarade sig undan med ett par skrapsår.:)

Det värsta är att jag är mer eller mindre sängliggandes- SKIT TRÅKIGT!!

Har ridit omkull en gång, det va med min förra foderjäst, en fjordvallak, som bockade vääldigt mycket & fick riktitg rådamp en dag och bockade utan att sluta i nästan 2 min. i gallop (fick int stopp på honom då, red ju barbacka så.) & tillsist så snubblade han å vi gick omkull i et dike, klarade mig med ett tramp på revbena & blåmärken. Ponnyn utan ett skrubbmärke, det enda som va var att hans självförtroende fick sig en törn & han itne bockae mer den uteritten.

Min kompis gjorde en läskig omkullridning på hoppträningen i torsdags. Hon hoppade ett vanligt räcke på kanske 80 cm ponnyn rev och fick bommen mellanframbenen, landade på nacken. Min kompis flög av och som tur var rullade inte hästen över henne. Ponnyn markerar ngt bak, min kompis gjorde inte illa sig.

Själv har jag ridit omkull två gånger, en gång när jag hoppade o ponnyn landade på knäna... och en gång på en vanligt ridlektion när jag var liten

Jag har varit med om EXAKT samma sak, fast på min egen ponny för en massa år sedan.
Red dressyr i ridhuset, galoppjobbade och red lite volter när ponnyn plötsligt snubblar till och vi slår en kullerbytta tillsammans! :eek:
Som tur var blev det mest en massa blåmärken och ridhustorv i munnen... men jag har nog aldrig blivit så chockad någonsin! :crazy:

Jag har gått omkull 2ggr...
först en gång med min egen storpojk, vi hade just hoppat ett hinder i paddocken, galloperar en bit och försöker få ner han i trav, i övergången lägger han benen i kors och ramlar framåt/åt sidan, vi var helskinnade bådatvå görutom massa envist grus/sand som fastnade i läderet!
och en gång på en ridskolehäst i ridhuset, vi hade prisutdelning och vi skulle ha ärevarv, pållen kändes pigg och höll på å springa in i hästen framför, jag styr ut lite från "gruppen" men då gasar hon bara ännu mer och tappar fotfästet och ramlar omkull, det gick bra för mig men dagen efter var hon halt/öm men det gick över nästa dag

Jag har trillat av 2 gånger i hela mitt liv.
Men dom gick bra bägge gångerna, tack och lov!

Med förra hästen var det omkullridningar var och varannan dag, det är ju ett under att både hästen och jag överlevde.
Med f.d. foderhästen hade jag en rejäl vurpa över ett stockhinder :crazy:
Nu var det som tur är ett tag sen sist :smirk:

har hänt ett par gånger. senast var det i ridhuset. det var som lillan glömde att sätta ner benen och vips var båda på backen. men inget hände. förutom att både blev chockade. men nu har vi lärt oss att använda benen;)

Har gått omkull ett antal gånger, på olika sätt och med olika hästar. Jobbade flera år i handelsstall och red då alla möjliga olika, mer eller mindre stirriga hästar...då dunsades det omkull ibland :crazy:
Konstigt nog blev det inte så många eller stora skador vare sig på ryttare eller häst...tur som en tokig får man väl anta.
Undantaget var när jag kom under en märr som reste sig o slängde sig bakåt...då blev det hjärnskakning och frakturer i en arm. Utan hjälm hade det nog gått riktigt illa den gången :eek:

jag har aldrig riktigt ridit omkull om det inte räcknas när hästen faller ner på knäna men lyckas komma upp för det gjorde jag ett antal gånger på en lite snybblig gammal arab pojke....sen en gång så blev de värre för då va det i galopp och då flög jag av och där jag låg på backen såg jag han hovar vifta förbi mitt huvud sån tur va lyxckades han undvika att trampa på mej.

sen har ja vatt dära flera gånger att gå omkull med olika hästar...nu på min egen islandshäst men han lyckas alltid i sista sekund komma tillbaka igen utan att ramla mkt säker på foten..

senast va i lördags då en kompis som va bakom ramlade av hon skrek att hon ramlade av så jag tog i ena tygeln och skulle stanna min galopperande häst men drog lite för mkt i ena tygeln och de va rätt grusigt så han va nära, väldigt väldigt nära att ramla omkull men i sista sekund släppte jag tygeln och rätade upp honom så han klarade sej...shit där tackar ja mina snabba reflexer för annars hade de vatt mitt fel.

sen stannade han snällt fast den andra lösa hästen galopeprade hemmåt *älskar min pålle*

Jag har vält över med en unghäst en gång om det räknas som en omkullridning..

Travade runt på fyrkanten utan speciella krav när hästen helt plötsligt blir rädd för något och försöker hoppa undan och snabb som man är så försökte jag parera för att ha kvar hästen på fyrkanten vilket resulterar i att han blev lite överrumplad, ställer sig upp, tappar balansen och tippar över.. Jag hann snabbt som tusan kravla undan, då jag landar nån sekund innan hästen, innan hästen dunkar i backen.. Men båda klarade oss helt utan skador och vi fortsatte passet som inget hänt..

Ibland ska man ju helt enkelt ha tur..=):bump:

Muddson

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
757
Senast: Red_Chili
·
Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 881
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar