Omhändertagna hundar

Vilken tråkig attityd :(

"– Det har varit ett stort intresse men många tror att de kan överlåtas utan kostnad. Vi försöker snarare få ut så mycket som möjligt för dem, säger hon."

Huvudprioritet borde vara att hitta vettiga hem, inte ha ut så mycket pengar som möjligt.

Budgivning och att hellre avliva låter ju dumt, men jag förstår vitsen med att inte ge bort djur som råkat illa ut tidigare (eller öht), varför kan man inte betala om man är så intresserad? Men som sagt, om alternativet är avlivning och det finns intressenter...

Känner mig kluven i frågan. Å ena sidan känns det fel att avliva friska djur som någon faktiskt vill ta hand om. Å andra sidan måste man som hundägare ha en bra buffert för veterinärkostnader etc. Om man inte har råd att lägga ex 3000:- när man köper sin hund, hur ska man då kunna betala för allt senare?

Lite märklig attityd kan jag tycka. Köper man en omplacering på vanligt vis så kostar de ofta väldigt väldigt lite, jämfört med en valp. Och då vet man vad hunden har varit med om, kan ofta prata en hel del med den gamla ägaren och vet hundens hälsostatus.

Vad vet man om dessa? Att de har haft det dåligt hos förra ägaren, och vad mer?? Förutom stamtavlan då... Nä, då köper jag hellre en omplacering som har haft det bra i livet till mindre peng.

Märkligt - här har alltid polisen ett fast pris på omhändertagna hundar som söker nya hem och det är heller aldrig några fantasipriser. Alltså, det kan skilja lite i pris mellan olika hundar - men ändå vettiga summor.
Det verkar vara väldigt olika i olika län hur detta sköts.

Att inte betala myckete för dom i pris tycker jag är ganska förståeligt då det trots allt är hundar som kommer från mindre trevliga hem, det är ett litet svårare jobb ofta väl än tex en "vanlig" omplacering.

Är det inte så att på "vanliga" omplaceringshem eller vad det heter, fram tills dom omplaceras helt enkelt. Har dom inte en viss kontakt med köparen då, alltså att det blir lite som att dom har den på foder hunden. Kan inte hundarna isåfall få gå via ett sådant hem istället för att polisen säljer dom själva..äsch jag vet inte..bara tankar. Kan inte mycket om sådant där.

Problemet är väl att polisen vill ha så mycket som möjligt för att täcka omkostnaderna för omhändertagandet. Det är även ett krav på detta eftersom resten faktureras djurägaren.

De kan väl åtminstone sätta ett pris på säg 3000 då. Det är inte gratis, men inga överväldigande summor heller. Är ändå renraser med stamtavla.

Jag kan också förstå att man inte sätter ut dom hos alla som ropar "jag kan ta dom". Känns inte särskilt seriöst.

Vill man enbart ha en hund för att den "kostar gratis" så ska man ingen hund ha. Hundar kostar, att köpa, att äga, att ta hand om och har man inte pangar till inköpet som ändå är kraftigt reducerat mot vad en uppfödare säljer för, så...

Hur krasst det än låter så lider en hund inte av att inte leva längre.

Vill man enbart ha en hund för att den "kostar gratis" så ska man ingen hund ha. Hundar kostar, att köpa, att äga, att ta hand om och har man inte pangar till inköpet som ändå är kraftigt reducerat mot vad en uppfödare säljer för, så...

Hur krasst det än låter så lider en hund inte av att inte leva längre.
Det som är otroligt tragiskt och tråkigt är att det verkar som att det enbart ligger vinstintresse bakom försäljningen och inte att hundarna kommer till bra hem. Det är det som är lite tråkigt. Det vet man ju också om att bara för att personen som köper djuret har pengar betyder ju inte att den tar hand om det bra. Dom har ju trots allt omhändetagit hundarna från sådana som köpt dom..antar jag.

Kan vara mer en symbolisk summa tycker jag, inte att dom ska säljas för så mycket pengar det går. Det är ju trots allt även en god gärning att ta hand om en äldre hund.

Det är ju inga stora summor de ligger ute för.
Kan man inte betala så har man nog inte råd med hund enligt mig.

Alla som vill ha hund som kostar gratis/kostar billigt är inte per automatik bra hem, det är för mig folk som "spontanvillha" för att det är så synd om den, den är så söt, de ska rädda den från döden osv och det är enligt min erfarenhet, i min värld sällan den bästa grunden för ett bra hundägande faktiskt. Välvilja, javisst, men det krävs oftast lite mer än så när det kommer till hundar som farit illa.

Lite eftertanke, lite planerande, lite sätta sig in i vad det är för hund, vad den har för bakgrund, vad den behöver och sen klart tänka igenom "kan jag ge den här hunden vad den verkligen behöver, är jag det bästa hemmet"? Det är vad som ger ett bra hundägande.

Kan dra som parallell till att jag nu pga mina skadeproblem valt att sälja min väldigt lovande unghund. Bra stam, bra egenskaper, väluppfostrad, snäll, social, allmänt en go hund, men k r ä v a n d e när det kommer till att få till inkallning under drev.

Har avrått många och betonat för nya husse att hon kommer ge honom gråa hår och tillfällen av "slita av sig håret i frustration" likaväl som många roliga stunder, med tiden en kanonhund som kommer ge honom framgångsrika dagar i skogen i många år framöver och efter många timmars pratande så är jag helt övertygad om att där är det bästa hemmet för henne och han har verkligen tänkt till, satt sig in i hur hon jagar, vad som kommer att krävas av honom och inte förrän efter många samtal, flera dagars funderande över vad han kunde ge just henne som individ och inte förrän han var 100% säker på att han skulle ha henne, att de är rätt för varandra frågade han efter priset..

Hunden är det viktiga för honom, vad han kan ge henne, vad hon kan tillföra i hans liv. Priset var och är en bisak i sammanhanget och det gillar jag, just att hunden, individen är viktigast.

Jag ställer mig inte emot att en hund bör kosta att köpa. Men att avliva en hund för att man inte hittar en köpare i rätt tid känns galet. Kärleksfulla hem som har råd att betala finns, så att slänga ut en annons på en FB-sida för att sen avsluta ett djurs liv när man inte får så mycket pengar som man vill, inom det tidsspannet som man själv satt upp känns.. fucked up. Enligt mig är djurs liv värda mer än så.

Jag tycker helt klart att det är ok att hundarna kostar. De organisationer som tar hand om denna typen av hundar har kostnader för foder, försäkringar, lokaler och veterinärkostnader. De måste kunna få in oengar på något sätt för att slippa plocka tusentals kronor ur egen ficka. Sen kan jag kanske hålla med om att 3-4000 är mer rätt pris än 8000. Men HEMMET är det allra viktigaste, kommer det någon man känner till sedan tidigare och vill ta hand om en och de inte har möjlighet att betala mer än 3000 så borde de gå före okända som kan betala 4-5000 kan jag tycka. Sen funderar jag även lite på uppfödarna till hundarna med stamtavla, de borde kunna ta tillbaks de som kommer från deras uppfödning och hjälpa till på så sätt.

Det som är otroligt tragiskt och tråkigt är att det verkar som att det enbart ligger vinstintresse bakom försäljningen och inte att hundarna kommer till bra hem. Det är det som är lite tråkigt. Det vet man ju också om att bara för att personen som köper djuret har pengar betyder ju inte att den tar hand om det bra. Dom har ju trots allt omhändetagit hundarna från sådana som köpt dom..antar jag.

Kan vara mer en symbolisk summa tycker jag, inte att dom ska säljas för så mycket pengar det går. Det är ju trots allt även en god gärning att ta hand om en äldre hund.

Tror inte det handlar om så mycket vinstintresse utan snarare att man vill täcka så mycket av omkostnaderna som möjligt. Det är inte gratis att omhänderta djur, att hålla dem, se till att dem får eventuell veterinärvård om dem behöver det, specialfoder och det tredje med det fjärde. Någonstans måste pengarna komma in, och rent krasst är det så att om det inte kommer in några pengar, så kommer dem inte kunna omhänderta några hundar ö.h.t.

Sen kan jag hålla med om att resonemanget känns lite märkligt, att man väljer att avliva en frisk hund som någon vill ha, och därmed få in 0 pengar för den, istället för att låta Sven Svensson köpa sagd hund för 3000 kr.

Jag förstår att polisen vill ha in lite pengar, men det tycker jag man kan fakturera människan som vanvårdat djuren. Ett standardpris på 3-4000 känns mer rimligt eftersom man med största sannolikhet får arbeta ganska mycket med hundarna.

Även om hundarna är reggade så får man ju knappast en uppfödare att kontakta och ha som bollplank. Har detta pågått länge kan det vara inavel, falska stamtavlor och allt möjligt.
Det går ju inte att jämföra med när en seriös uppfödare omplacerar hundar.

Tror inte det handlar om så mycket vinstintresse utan snarare att man vill täcka så mycket av omkostnaderna som möjligt. Det är inte gratis att omhänderta djur, att hålla dem, se till att dem får eventuell veterinärvård om dem behöver det, specialfoder och det tredje med det fjärde. Någonstans måste pengarna komma in, och rent krasst är det så att om det inte kommer in några pengar, så kommer dem inte kunna omhänderta några hundar ö.h.t.

Sen kan jag hålla med om att resonemanget känns lite märkligt, att man väljer att avliva en frisk hund som någon vill ha, och därmed få in 0 pengar för den, istället för att låta Sven Svensson köpa sagd hund för 3000 kr.
Jag förstår att dom vill täcka omkostnarderna men samtidigt så måste ju även hundarnas väl gå före pengarna. Hellre att sälja billigare till ett bra hem som är beredd att lägga mycket tid och som vet vad det innebär med en omplacering än någon som kan betala dyrt som kanske inte har den kollen.

Sånna där djurhem eller vad det heter, det är väl ideela organisationer som lever på bidrag från allmänheten? Vad jag vet så tar inte dom och säljer djuren? Varför kan inte polisen hellre isåfall ha hundarna där, fast det kanske är platsbrister och så, vet inte vilka det är som kommer dit. Dom kan säkert inte ta emot alla.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 145
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 551
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 731
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 274
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar