Omhändertagna hästar??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lille_sofi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 796
L

Lille_sofi

Hej!
Vet inte om detta är på rätt plats om inte kan mod flytta till rätt.

Jag undrar vad som händer med omhändertagna hästar?
Vart tar dem vägen och vem står som ansvarig för dem?
Kan man hjälpa dem som tar hand om hästarna med foder/stallplats eller liknande under rehab tiden?

Detta slog mig när jag läste här på buke om de 6 hästar som smittit.

Sv: Omhändertagna hästar??

Föreningen Svenska Hästars Värn får ofta ta han om omhändertagna hästar. De är i behov av akutstall och engagerade medlemmar. Kolla in deras hemsida.

Enligt min distriktare som då och då hjälper till vid omhändertaganden kommer hästarna till jourhem. Ta, som Lizzi skrev, kontakt med Svenska hästars värn eller din distriktsveterinär om du vill hjälpa dessa hästar som verkligen behöver fler som kan hjälpa till.

När hästar omhändertas så är det polisen som gör det och som också har ansvaret för var de hamnar under tiden som ärendet handläggs.
Men i slutändan är det ägaren som får stå för kostnaderna för hästarna. Ofta slutar ett omhändertagande med att hästarna säljs och då går de pengar som försäljningen ger först till kostnaderna och blir något över går det till ägaren.

Svenska hästars värn har inget med omhändertagande att göra utan är en förening som jobbar för hjälpa hästar som far illa med att ge dem bra fodervärdar.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 789
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 031
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka