Ömfotat Föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lady
  • Startdatum Startdatum
L

Lady

Ett av våra föl har plötsligt slitit ner hovarna jätte mkt, och har blivit mkt ömfotad.

Har alldrig råkat ut för det här förut.

Hur har ni gjort som har räkat ut för det?
Har ni försökt sko dom?

Sv: Ömfotat Föl

Det ska väldigt mycket till för att jag skulle sätta skor på ett föl.
Jag hade faktiskt låtit fölet vara ömfotat och ta det lugnt ett tag, försöka låta det gå på mjukt underlag i den mån det är möjligt.

Kolla att den inte har sprickor fram i hoven. Ganska vanligt att hoven spricker tunt framme i undersidan (kanten där en sko skulle sitta). Om stenar tränger in där kan det göra ont. Sprickan kan vara liten och svår att upptäcka utan närmare granskning.

Hovarna är i bra skick, inga sprickor, bara mkt nerslitna.

Det finns plast som din hovslagare kan använda för att skydda hoven från ytterligare slitage.

min ett åring hade problem med hovar som liten han fick en silikon sula som sat fast runt tån. prata med din hslagare om det inte finns någon möjlighet till liknande?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 013
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 379
Senast: Bison
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 850
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025