Ömfotad som 17

linzan

Trådstartare
Min häst är sjukt ömfotad, tillomed i ridhuset ömmar han och vågar inte ta ut steget. Ser ut som om han är halt på alla fyra, självklart ska han skos så fort han kommer hem (är på inridning) dvs nästa vecka men är detta normalt? Att dom har så pass ont även på mjukare underlag, är visserligen inget jättemjukt underlag i ridhuset men ändå. Behöver bara få höra om jag är nojjig i onödan :angel:

Sv: Ömfotad som 17

Hur? Han har inte så mkt att ta av just nu, tydligen slitit ner hovarna rätt bra därnere. Hade väl tyckt det var smidigt om de sa nåt så han blev skodd tidigare men nu är det som det är så vi får lösa det nu när han kommer hem igen. Men han är absolut inte strasserverkad eller nåt annat sånt trams.

Det är bra att han inte är Strasserverkad. :) Har sett hästar som inte kunnat gå efter den behandlingen.

Men troligen är han hovöm för att han slitit ner ordentligt. Inte så konstigt egentligen. Det är stor vikt hovarna ska bära.

Om hästen är hovöm även inomhus behöver den få skor snarast.

Norrland

Jag har en tråring som alltid varit rejält öm och med kass hovkvalite.
Har skott fram i omgångar men det funkade dåligt.

Även den är lite tassig i ridhus, de få gånger den varit där.

Ska sko igen om några månader.

Är det stenhårt och knöligt i hagarna också? Det har vi här nu, och båda mina hästar (en skodd och en oskodd) visar tydligt att det inte är skönt att gå på detta!

Tyvärr tror jag nojan är befogad.

Är den bara öm, bör det gå över när den kommer in i ridhuset:crazy:

Som sagt, han ska skos så fort han kommer hem. Hämtar honom i helgen. Kan tyvärr inte göra så mkt mer, hade jag sett detta tidigare så hade jag gjort nåt åt det innan men nu är ju som sagt läget som det är.

Han är inte så öm som han är utomhus men han vågar liksom inte ta ut steget riktigt, underlaget är nån hårdare grusblandning därinne. Det kan inte vara så att han är öm efter att ha gått i dessa knöliga och hårda hagar tror ni? Hovarna finns det som sagt inte så mkt o ta på så det kanske är en anledning också. Går det inte över när han fått skor och vant in sig på det så blir det naturligtvis klinik. Tänkte bara om nån annan hade haft nåt liknande med sina ömfotade hästar!

En kompis tog på easy boots (stavning?) på sin häst när den var öm o hovslagaren inte kunde komma direkt o det funkade på den hästen... Min är skodd men är lite stel o motvillig ändå nu när det är så sabla hårt o ojämnt i hagarna :crazy:

Min systers häst är ganska öm fotad och går gärna ut i kanterna när vi rider ut trots att han är skodd. Men nu har vi läst på en sida där dom rekomenderar Easyboot. Det är en tjej som är hovslagare o har haft några av sina hästar skodda, men har tagit av skorna o använt easyboots istället - vilket har fungerat utmärkt. ;)

Jag ska även testa det på min ponnys framhovar, då hon går barfota men på vissa underlag när man rider ut ömmar. :)

Antingen är din häst ömfotad, men det borde ge sig på ridhusunderlag. Annars tycker jag det låter mer som början till fång. Tassandet som på nålar låter som det mer än bara ömhet.

Har den slitit mkt på skorna så sulorna är jättetunna kan den nog känna isg lite mörbultad under tassarna efter några veckor på det här frysta och knögliga. Är det hårt, typ sånt där paddex de inte har harvat så kan den ju kanske visa lite där också. Men du kan ju be dem hålla koll tills du får hem den så det inte är fångkänning den har.. Men jag tror det helt enkelt är tunna sulor kom´binerat med frusen knöglig lera. :crazy:

om hästen är barfota och tvingas gå i en hårdfrusen och knölig hage så kan den få blåmärken i hoven. då reagerar den även på mjukt underlag.

Tack för alla svaren!
Skulle hämtat honom imorgon men det är alldeles för halt nu så som det har snöat hela dagen så han får stå kvar månaden ut men hovslagaren skulle komma ut snarast lovade hon. Han ser inte ut som om han går på eld precis men han stapplar lite eller hur man nu ska förklara det. Får hoppas han bara är öm iaf.

Ville bara tillägga till folks kommentarer att Easy Boots kan användas i hagen också, så om han är ömfotad som sjutton, kanske han borde ha dem på sig så mycket som möjligt, inte bara när han arbetas. Det låter som han har riktigt ont i sulorna, och då kan Easy Boots verkligen hjälpa.

Tack för alla svaren!
Skulle hämtat honom imorgon men det är alldeles för halt nu så som det har snöat hela dagen så han får stå kvar månaden ut men hovslagaren skulle komma ut snarast lovade hon. Han ser inte ut som om han går på eld precis men han stapplar lite eller hur man nu ska förklara det. Får hoppas han bara är öm iaf.

Hade också unghäst som mest såg ömfotad ut när jag jobbade henne sedan såg jag att hon blev halt på ett bakben, och åkte in med henne. Visade sig vara halt på tre ben, därför bara sett ömfotad ut :crazy:

/Camilla

Liknande trådar

Övr. Hund Gaaah!!!! Blir galen (inombords) på min unghund (hane, 7 mån) ibland. Bor mitt i stan så måste alltid koppla och gå promenad när han ska...
Svar
10
· Visningar
7 252
Senast: cewe
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg, men ska försöka göra det så kort som möjligt. Jag har blivit fodervärd åt en äldre varmblodig travare...
Svar
3
· Visningar
1 295
Senast: Karre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur