ömfotad efter verkning, hur länge?

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

hippie

Min kompis shettis blev lite ömfotad efter senaste verkningen (förra veckan). Den ska ställas ut nästa helg så kompisen undrar nu om det är realistiskt att tro att ömheten hinner försvinna tills dess eller om han ska plåga hovslagaren :angel: med att behöva sätta dit skor? Det är alltså ca 2½ vecka mellan verkningen och utställningen.
Min häst blir aldrig ömfotad, så jag vet inte vad jag ska svara...
 
Sv: ömfotad efter verkning, hur länge?

hippie skrev:
Min kompis shettis blev lite ömfotad efter senaste verkningen (förra veckan). Den ska ställas ut nästa helg så kompisen undrar nu om det är realistiskt att tro att ömheten hinner försvinna tills dess eller om han ska plåga hovslagaren :angel: med att behöva sätta dit skor? Det är alltså ca 2½ vecka mellan verkningen och utställningen.
Min häst blir aldrig ömfotad, så jag vet inte vad jag ska svara...
Det beror väl på vad som gick fel under verkningen. En frisk, sund häst blir inte öm utan anledning.
Var det inget allvarligt fel kan den kanske bli oöm igen tills utställningen.
 
Sv: ömfotad efter verkning, hur länge?

emindy skrev:
Det beror väl på vad som gick fel under verkningen. En frisk, sund häst blir inte öm utan anledning.

bara-undrar om inte även en frisk sund häst kan bli öm om man verkar för mkt. Hovis tycker du skall fråga ngn av dina två huvudlärare om så inte är fallet, för hur kommer det sig annars att det börjar "poppa upp" både den ena och den andra tidigare bevisligen friska sunda hästen som efter deras verkningar blivit dokumenterat sjuka???

hippie: bara-undrar om din kompis häst blev barfotaverkad?? I så fall tror jag det kan vara bra att sätta på skor på den. Blev den proffisionellt verkad så kan din kompis vara lugn. Lycka till.
 
Sv: ömfotad efter verkning, hur länge?

bara-undrar skrev:
bara-undrar om inte även en frisk sund häst kan bli öm om man verkar för mkt. Hovis tycker du skall fråga ngn av dina två huvudlärare om så inte är fallet, för hur kommer det sig annars att det börjar "poppa upp" både den ena och den andra tidigare bevisligen friska sunda hästen som efter deras verkningar blivit dokumenterat sjuka???

Är det tillåtet att förtala personer på ett sådant här sätt på detta forum, dessutom utan att på något vis kunna styrka sina påhopp ???
 
Sv: ömfotad efter verkning, hur länge?

bara-undrar skrev:
bara-undrar om inte även en frisk sund häst kan bli öm om man verkar för mkt. Hovis tycker du skall fråga ngn av dina två huvudlärare om så inte är fallet, för hur kommer det sig annars att det börjar "poppa upp" både den ena och den andra tidigare bevisligen friska sunda hästen som efter deras verkningar blivit dokumenterat sjuka???

hippie: bara-undrar om din kompis häst blev barfotaverkad?? I så fall tror jag det kan vara bra att sätta på skor på den. Blev den proffisionellt verkad så kan din kompis vara lugn. Lycka till.

Om man verkar för mycket kan hästen bli öm, det är det jag menar med att något gått snett.
Sedan tycker jag att du har gått för långt, hovis.
 
Sv: ömfotad efter verkning, hur länge?

nephthys skrev:
Har sett på helt vanliga hovslagares prislistor:

Verkning för barfotagång 340 kr

http://www.hovslagarforeningen.nu/prislista2005b.html

Då måste man bums ringa till en annan skopåspikare och få skor ditsatta med en gång? Eller...? För hovslagare gör ju tydligen barfotaverkningar också.

:confused: :confused: :confused:

Min nuvarande traditionella hovslagare, har verkat och skott min häst sedan 23/12 2005

Han har skott om henne vanligt en gång och sedan tagit av skorna och verkat för barfotagång tre gånger. Varför ska man ha en traditonell hovslagare, som verkar för barfotagång och en traditionell hovslagare, som skor med skor?

Varför ska man inte kunna använda samma, om man nu trivs med den?

Senast igår, var hovslagaren ute hos min dam och sa likadant som sist han verkade. "Ring på direkten om hon ömmar när du rider, så får jag komma och slå på skor." Förra gången, ringde han både en vecka och fjorton dagar efter verkning, för att höra hur det gick och hur hästen mådde.
 
Senast ändrad:
Sv: ömfotad efter verkning, hur länge?

Nissan skrev:
Är det tillåtet att förtala personer på ett sådant här sätt på detta forum, dessutom utan att på något vis kunna styrka sina påhopp ???

bara-undrar om det kan kallas för förtal så länge det ligger under åklagarämbetets utredning. Påhopp kan det väl heller knappast kallas för då det även fins fällande dom utifrån Svensk lagstiftning.

Emidy skriver att hon anser att hovis? gått för långt.

bara-undrar om det inte bör riktas till vissa andra som ligger under prövning angående Svensk djurskyddslag. Allt från Tyska till massa bokstäver.

Hovis undrar varför vissa fortfarande är så aggresiva i stället för att vara lite mer smidig i avvaktan på djurskyddsmyndighetens svar utifrån deras utredning.

Anfall är inte alltid bästa försvar.
 
Sv: ömfotad efter verkning, hur länge?

IngelaH skrev:
:confused: :confused: :confused:

Min nuvarande traditionella hovslagare, har verkat och skott min häst sedan 23/12 2005

Han har skott om henne vanligt en gång och sedan tagit av skorna och verkat för barfotagång tre gånger. Varför ska man ha en traditonell hovslagare, som verkar för barfotagång och en traditionell hovslagare, som skor med skor?

Varför ska man inte kunna använda samma, om man nu trivs med den?

Senast igår, var hovslagaren ute hos min dam och sa likadant som sist han verkade. "Ring på direkten om hon ömmar när du rider, så får jag komma och slå på skor." Förra gången, ringde han både en vecka och fjorton dagar efter verkning, för att höra hur det gick och hur hästen mådde.

bara-undrar varför inte din traditionella hovis renskär sula och stråle ifrån gammalt dött sulhorn??

Hovis säger att det är grundläggande kunskap utifrån Traditionell Hovvård i utbildningen för att återge en opptimal fungerande hovmekanism samt minimal risk för bakterie angrepp och strål,bärrandsröta.
 
Sv: ömfotad efter verkning, hur länge?

bara-undrar skrev:
bara-undrar om det kan kallas för förtal så länge det ligger under åklagarämbetets utredning. Påhopp kan det väl heller knappast kallas för då det även fins fällande dom utifrån Svensk lagstiftning.

Emidy skriver att hon anser att hovis? gått för långt.

bara-undrar om det inte bör riktas till vissa andra som ligger under prövning angående Svensk djurskyddslag. Allt från Tyska till massa bokstäver.

Hovis undrar varför vissa fortfarande är så aggresiva i stället för att vara lite mer smidig i avvaktan på djurskyddsmyndighetens svar utifrån deras utredning.

Anfall är inte alltid bästa försvar.
Återigen, det finns inget sådant åtal.
Om det nu kommit ett senaste månaden kanske du kan delge mig detaljerna via PM så jag kan kolla upp detta, annars måste jag fortfarande tillåtas anse att du kommer med ogrundat förtal.

Utredningen behandlar ALLA barfotaverkningar, även hovslagarnas. (Det tål att sägas igen eftersom vissa inte verkar ha insett detta)
 
Sv: ömfotad efter verkning, hur länge?

Det är bra att Hovis påpekar saker.

Det har jag faktiskt inte tänkt på själv, eftersom jag inte gått utbildningen själv. :smirk:

Anledningen till att jag heller inte har reflekterat över det, är att ingen av mina tidigare utbildade hovslagare har gjort det VARJE gång. När jag tänkre efter, så är det så att den enda hovslagare som faktiskt gjorde det varje gång, *oops* han var outbildad... :o

Men jag ska fråga nästa gång! Tack för tipset.

No moore comments!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 325
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 148
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 362
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp