Ömfotad 2 1/2 åring

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare samuel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 192
S

samuel

Hej min nya häst har blivit otroligt ömfotad nu när det blivit knöligt och stenhårt,hon stapplar fram,tycker så synd om henne.Det är min första unghäst,har bara haft äldre skodda hästar,är det vanligt att unghästar är så ömfotade (hon är ganska nyverkad)Blir lite orolig att det är ngt fel på fötterna. Mvh Maria :(

Sv: Ömfotad 2 1/2 åring

Stapplar hon alltid eller bara på det hårda och knöliga??

Min 1 1/2 gör likadant, ser ut som blandning av fång och korsförlamning när hon stapplar omkring i hagen, men så fort hon kommit ner en bit där marken är jämnare går hon bättre, om än med stor försiktighet. Tack och lov.
Och det är med stor övertalning som jag lyckas få ut henne, likadant vid ingång.
Hon var oxå nyverkad precis innan det frös och blev urknögligt.

Håll noga koll på hela hästen så det inte döljer något annat, och känn på hovarna för ev värme.

Annars är det tyvärr bara att vänta ut vädret.

Bara på det knöliga,det här vädret är pest,hoppas det blir snö snartl Mvh Maria

Min 2,5 åring kunde en dag här i veckan inte röra sig en meter, men det var pga stenhård frusen mark, inte halka.
Han har alltid varit lite ömfotad till och från men nu fanns det ingen återvändo, bara att "akutsko" hästen dagen efter. Döm om hans förvåning när han äntligen kunde röra sig normalt igen. :banana: Oskott i all ära men ibland har man inget val.
Kan nämna att han alltid varit barfota fram till nu!

En häst i den åldern behöver inte vara öm i fötterna för att vara knackig i gången. De växer och växtverken påverkar dem att ta korta försiktiga steg. Det är ngt att ta med i beräkningen. :idea:

Mina barfotahästar som har hovar av stål (nåja, inte riktigt men superhovar) går också illa på det hårda och knöliga och sen helt problemfritt där marken är slät.

Det är inte så lätt att gå ordentligt när marken är hård och knölig och man bara har hårda små hovar att gå med. Inte ens vi människor går felfritt på sånt underlag.

att du anmärker att hästen var nyverkad får mig att fundera på vad ni har för nån som verkar hästen.
Men visst kan det helt enkelt bero på att det är knöligt och obekvämt också...

Har den trampat på ngt å fått hovböld?Är den varm i hovarna oxå?
Det brukar inte vara så vanligt att hästar som gått oskodda blir ömma om de är vana vid att inte ha skor men det är klart att stenar å hårda knölar på marken inte är så bra att gå på.
Det finns ju tex easyboots man kan sätta på så man slipper sko hästen om den är öm.

Jag är helt säker på att det var den hårda marken, lite hästvana har jag ;) . Att han dessutom kunde gå helt normalt efter skoningen säger väl också en hel del! ;)

Min häst har fått problem med hovbölder och kan troligen inte skos på länge. dessutom har hon fruktansvärt dåliga hovar och är därmed mycket öm. Finns det någon slags hjälpmedel man kan sätta på hoven utan sömmar? Vad är easyboats? och var köper man dem?
Tacksam för svar

Bettan

Easyboots är väl inget man kan sätta på åringar? Min kille har fått problem med sina hovar han med. Hatar detta vädret.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 897
Senast: Edla
·
Hästvård Hej alla nu behöver jag lite nya ideer, tips och trix. Min unghäst nu 4 men mer som 3 tappar otroligt snabbt orken/energin Vi har...
Svar
3
· Visningar
1 036
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 420
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 702
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka