Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hade ni invägning på ridskolan?
Fast då enkelt är det inte att uppskatta vikt, eller jag tycker inte det.Tänker att ridläraren har ögon att se medoch då kan anpassa häst efter ryttarens storlek.
Fast då enkelt är det inte att uppskatta vikt, eller jag tycker inte det.
Pratade med en på jobbet i förrgår som har gått ner massor sen jag träffade hen sist, innan viktnedgången så hade jag gissat att hen vägde 85-90 kilo men vikten var tydligen 113,5 kilo innan.
Ögon att se med säger inget om hur lätt eller svårt det är att uppskatta vikt.
Sen sägs det att t ex. muskler väger mer än fett också, ytterligare en aspekt att ta med i beräkningarna.Fast då enkelt är det inte att uppskatta vikt, eller jag tycker inte det.
Pratade med en på jobbet i förrgår som har gått ner massor sen jag träffade hen sist, innan viktnedgången så hade jag gissat att hen vägde 85-90 kilo men vikten var tydligen 113,5 kilo innan.
Håller också med. Det verkar som att många tror att man automatiskt är "stor" vid 80-90 och har därför svårt att greppa att nån som drar medium i kläder också kan väga närmare 80kg....Fast då enkelt är det inte att uppskatta vikt, eller jag tycker inte det.
Håller också med. Det verkar som att många tror att man automatiskt är "stor" vid 80-90 och har därför svårt att greppa att nån som drar medium i kläder också kan väga närmare 80kg....
Jag tänker dock att det i ridlärarens bedömning av kombinationen häst-ryttare ingår mer eller snarare något annat än att bedöma hur många kg ryttaren väger? Som många påpekat är det ju mer än vikten som avgör hur jobbigt det är för hästen, t.ex. balans, ridskicklighet och kroppskontroll. Samt, som någon nämnde, hur väl ryttaren passar i hästens sadel. Så egentligen känns det ju viktigare att bedöma hur hästen reagerar på ryttarens vikt, än exakt vad vikten är, tycker jag.Fast då enkelt är det inte att uppskatta vikt, eller jag tycker inte det.
Fast vikten bör vara en vägvisare ändå och något man kan utgå från. Sen bör ridläraren kunna avgöra om det kan vara okej med mer eller mindre vikt. Vikten är ju inte helt oviktig trots allt.Jag tänker dock att det i ridlärarens bedömning av kombinationen häst-ryttare ingår mer eller snarare något annat än att bedöma hur många kg ryttaren väger? Som många påpekat är det ju mer än vikten som avgör hur jobbigt det är för hästen, t.ex. balans, ridskicklighet och kroppskontroll. Samt, som någon nämnde, hur väl ryttaren passar i hästens sadel. Så egentligen känns det ju viktigare att bedöma hur hästen reagerar på ryttarens vikt, än exakt vad vikten är, tycker jag.
Visst är det mer som avgör. Säg att grunden är 20% av hästens vikt är okej om hästen är byggt bra, hyfsad ryttare, sadel som passar häst och ryttare och bra underlag för jobbet.Jag tänker dock att det i ridlärarens bedömning av kombinationen häst-ryttare ingår mer eller snarare något annat än att bedöma hur många kg ryttaren väger? Som många påpekat är det ju mer än vikten som avgör hur jobbigt det är för hästen, t.ex. balans, ridskicklighet och kroppskontroll. Samt, som någon nämnde, hur väl ryttaren passar i hästens sadel. Så egentligen känns det ju viktigare att bedöma hur hästen reagerar på ryttarens vikt, än exakt vad vikten är, tycker jag.
Jag tänker att det inte nödvändigtvis är siffran på vågen som behövs.
En erfaren hästmänniska, som en instruktör bör vara, borde kunna avgöra om ryttarens storlek är rimlig för hästen som ska ridas utan att man nödvändigtvis måste titta på vågen.
Fast oavsett hur duktig en ryttare är och hur bra den än rider så kan inte alla rida alla hästar även om dom inte ser ut att väga särskilt mycket. Det är ändå hästar som bär på många olika ryttare och går ofta och dom bör sparas på.Jag tänker att det inte nödvändigtvis är siffran på vågen som behövs.
En erfaren hästmänniska, som en instruktör bör vara, borde kunna avgöra om ryttarens storlek är rimlig för hästen som ska ridas utan att man nödvändigtvis måste titta på vågen.