Om transvård utbruten ur - Försöker hitta en ny identitet.

Det är väl ändå ingen tävling om vad som är värst, typ i stil med "det finns de som har det värre" oavsett vad någon beklagar sig över.

Men oj, vilken piedestal? Inte kan du väl ändå mena att det skulle vara jämförbart att bli kallad TERF, om än felaktigt, i en diskussion medan transmänniskor världen över våldtas, mördas och får sina rättigheter indragna och ifrågasatta? Liten realitycheck på den, kan jag tycka.
 
Tänker att om det finns goda intentioner, så borde det väl ses som positivt att höra vad i resonemanget som kan uppfattas som nedsättande så man kan ändra åtminstone ordval - om nu intentionerna är välmenande. Så länge det inte är "bad faith"-argument så är åtminstone jag villig att se bortom ogenomtänkt språkbruk/dålig koll på kontexten OM det finns något intresse av att vara välmenade på riktigt.
 
Men oj, vilken piedestal? Inte kan du väl ändå mena att det skulle vara jämförbart att bli kallad TERF, om än felaktigt, i en diskussion medan transmänniskor världen över våldtas, mördas och får sina rättigheter indragna och ifrågasatta? Liten realitycheck på den, kan jag tycka.
Jaha så nu är det bara transpersoner som råkar illa ut...

https://www.theguardian.com/uk-news/2023/feb/28/trans-woman-isla-bryson-jailed-raping-two-women

https://www.bbc.com/news/uk-england-bristol-65549530
 
Senast ändrad av en moderator:
Men oj, vilken piedestal? Inte kan du väl ändå mena att det skulle vara jämförbart att bli kallad TERF, om än felaktigt, i en diskussion medan transmänniskor världen över våldtas, mördas och får sina rättigheter indragna och ifrågasatta? Liten realitycheck på den, kan jag tycka.


Varför ens värdera vad som är "värst" och använda det som ursäkt för att själv bete sig illa?
Jag vare sig jämför eller jämställer, jag tycker bara det är rätt tragiskt att folk inte kan bemöta och diskutera vettigt med de som har reservationer kring vissa delar, utan att (oftast) helt ogrundat lägga på folk sunkiga egenskaper och värderingar i syfte att trycka till och trycka ner och använder sig av "ja men x har det myycket värre" som ursäkt.

Det är alltså den typen av diskussions"teknik" jag vänder mig mot, eftersom jag tycker den är ful oavsett ämne.
 
Varför ens värdera vad som är "värst" och använda det som ursäkt för att själv bete sig illa?
Jag vare sig jämför eller jämställer, jag tycker bara det är rätt tragiskt att folk inte kan bemöta och diskutera vettigt med de som har reservationer kring vissa delar, utan att (oftast) helt ogrundat lägga på folk sunkiga egenskaper och värderingar i syfte att trycka till och trycka ner och använder sig av "ja men x har det myycket värre" som ursäkt.

Det är alltså den typen av diskussions"teknik" jag vänder mig mot, eftersom jag tycker den är ful oavsett ämne.

För att det är värre. Så enkelt är det bara. Du pratar om en term, vi andra pratar om livsvillkor. Det är på intet sätt jämförbart. Blir man kränkt av att kallas TERF får man checka sina privilegier och analysera varför. Var det något som någon bara slängde ut sig? Passera. Var det något i hur jag uttryckte mig som faktiskt kan kränka människor som redan lever med diskriminering, förföljelse, etc? Analysera.

Som vit CIS-kvinna får du helt enkelt borsta av dig det och inse att jo, nog fan finns det de som har det värre, och de gynnas inte av att du uttrycker dig transfobiskt. Vi sitter på privilegier som andra inte har, och då har vi fan också mer ansvar gentemot minoriteter. Punkt och slut. Det blir mitt sista inlägg i frågan.
 


Men snälla någon, vilken otrolig cherry picking du ägnar dig åt nu, för att inte tala om halmgubbe.

Skrev jag "bara"? Nej.
Om exemplen ovan raderar det faktum att transpersoner förföljs, mördas, våldtas och diskrimineras världen över? Också nej.
Har någon i diskussionen påstått att transpersoner aldrig begår brott? Återigen är svaret nej.

Vill du ha fortsatta svar i diskussionen föreslår jag att du höjer din diskussionsnivå.
 
För att det är värre. Så enkelt är det bara. Du pratar om en term, vi andra pratar om livsvillkor. Det är på intet sätt jämförbart. Blir man kränkt av att kallas TERF får man checka sina privilegier och analysera varför. Var det något som någon bara slängde ut sig? Passera. Var det något i hur jag uttryckte mig som faktiskt kan kränka människor som redan lever med diskriminering, förföljelse, etc? Analysera.

Som vit CIS-kvinna får du helt enkelt borsta av dig det och inse att jo, nog fan finns det de som har det värre, och de gynnas inte av att du uttrycker dig transfobiskt. Vi sitter på privilegier som andra inte har, och då har vi fan också mer ansvar gentemot minoriteter. Punkt och slut. Det blir mitt sista inlägg i frågan.
  • Jag anser att alla människor har lika värde.
  • Alla människor har lika ansvar att bete sig korrekt mot andra
  • Alla människor är dessutom unika och har sina problem.
  • Alla människor kan bli kränkta och det är rent skitsnack att man ska analysera hur ens grupps privilegier ser ut för att utvärdera om man har rätt att bli kränkt. Känner man sig kränkt gör man det oavsett om man är vit, gul, grön, svart, homo, trans, queer, fotbollsspelare, hästmänniska, punkare, datanörd, socialfall eller miljardär. Sen får man jobba med sig själv och stärka sitt självförtroende och sin självkänsla så man slipper gå omkring och bli kränkt för att någon inte riktigt fattar att de de säger kan vara kränkande.

Den du anser uttrycker sig transfobiskt kanske inte har en aning, och kanske inte omvärlden i stort. Alla sätter sig inte in i alla subkulturers koder, jag tror ingen gör det. Det blir en bra konstig värld om folk går omkring och anser sig ha mer rätt till att vara kränkt än en annan gupp i samhället och kräver särskild respekt för att ens vilja diskutera. Vill du ha en öppen diskussion eller leta anledningar till att inte diskutera med någon?
 
Tänker att om det finns goda intentioner, så borde det väl ses som positivt att höra vad i resonemanget som kan uppfattas som nedsättande så man kan ändra åtminstone ordval - om nu intentionerna är välmenande. Så länge det inte är "bad faith"-argument så är åtminstone jag villig att se bortom ogenomtänkt språkbruk/dålig koll på kontexten OM det finns något intresse av att vara välmenade på riktigt.
Finns det goda intentioner så borde man ha överseende att alla inte lyckas förstå vad alla andra kan tänkas uppfatta som nedsättande och om man känner sig kränkt upplysa om vad som är problemet eller bortse från det. Alla är inte tankeläsare eller bra på att läsa människor.
 
  • Jag anser att alla människor har lika värde.
  • Alla människor har lika ansvar att bete sig korrekt mot andra
  • Alla människor är dessutom unika och har sina problem.
  • Alla människor kan bli kränkta och det är rent skitsnack att man ska analysera hur ens grupps privilegier ser ut för att utvärdera om man har rätt att bli kränkt. Känner man sig kränkt gör man det oavsett om man är vit, gul, grön, svart, homo, trans, queer, fotbollsspelare, hästmänniska, punkare, datanörd, socialfall eller miljardär. Sen får man jobba med sig själv och stärka sitt självförtroende och sin självkänsla så man slipper gå omkring och bli kränkt för att någon inte riktigt fattar att de de säger kan vara kränkande.

Den du anser uttrycker sig transfobiskt kanske inte har en aning, och kanske inte omvärlden i stort. Alla sätter sig inte in i alla subkulturers koder, jag tror ingen gör det. Det blir en bra konstig värld om folk går omkring och anser sig ha mer rätt till att vara kränkt än en annan gupp i samhället och kräver särskild respekt för att ens vilja diskutera. Vill du ha en öppen diskussion eller leta anledningar till att inte diskutera med någon?

Jag vet inte ens vad du vill diskutera med inlägget. Jag håller uppenbarligen inte med, med privilegier kommer större ansvar. Vi kan inte låta minoriteter ständigt stå för läxan eller utbildning, det ansvaret kan man gott stå för själv som CIS-person. Agree to disagree, helt enkelt. Med det sagt, så springer jag liksom inte runt och kallar folk för TERFS, om nu någon får för sig det. Det jag ville poängtera är skillnaden och den uppenbara obalansen i maktpositionen genom att påstå att det skulle vara "lika dåligt" eller "det är inte en tävling om vem som har det värst". Jo, så länge människor får betala med sina liv och rättigheter, så är det en "tävling". Att ens prata om att "alla är unika och har sina problem" är återigen så otroligt förminskande mot minoriteter att hakan åker i golvet med en smäll.
 
Det går alltså inte för vissa falanger att diskutera känsliga, snåriga, svåra ämnen utan att kleta på negativa etiketter och mha div härskartekniker försöka trycka ner och tysta motparten - check ✔️ :up:

Jag tycker inte att det finns fog nog att förvrida mina inlägg på det sätt du gör nu - men är det så du väljer att tolka det, så får det ju stå för dig, tänker jag. Jag tänker också att medvetandegöra positioner och privilegier per automatik inte handlar om att "tysta och trycka ner", utan snarare är helt nödvändigt för att blottlägga maktobalansen i samtalet. Det finns skillnader, och dessa måste vi uppmärksamma, annars kommer vi för evigt att sitta på samma piedestal medan andra får stå på tå.
 
Ett tecken på att en minoritet är utsatt är att de på nåt vis som helhet får stå till svars för enstaka individers illgärningar. För jag tror inte att du hade tyckt att det var ett vettigt argument om jag länkade till random nyhet där en cis-person begått brott?
 
Men snälla någon, vilken otrolig cherry picking du ägnar dig åt nu, för att inte tala om halmgubbe.

Skrev jag "bara"? Nej.
Om exemplen ovan raderar det faktum att transpersoner förföljs, mördas, våldtas och diskrimineras världen över? Också nej.
Har någon i diskussionen påstått att transpersoner aldrig begår brott? Återigen är svaret nej.

Vill du ha fortsatta svar i diskussionen föreslår jag att du höjer din diskussionsnivå.
Så för att det finns transpersoner som förföljs, våldtas och mördas ska man inte kunna ifrågasätta transvården?

Alla är medskyldiga för vad en annan grupp gör? Som att anklaga alla invandrare för att vara kriminella bara för att en grupp är det. Det är så man delar upp människor och skapa sprickor.

Visst, man kan fortsätta att slänga ur sig meningslösa etiketter. Om man tror att det kommer att tysta kritiker än man naiv. Det kommer bara att skapa sprickor i samhället.
 
Att ens priviligierade ställning som CIS tas upp i en diskussion om transvård är inte konstigt. Eller ens ett tecken på att man själv också är utsatt för fördomar. Som 100% CIS närmar man sig ämnet ur ett annat perspektiv och med andra erfarenheter, än vad de personer som det närmast berör gör (Vi talar om människor som sökt samhällets hjälp för att kunna bli och leva som sig själva). Att det påpekas under en diskussion om transvård får man ta.

Att inte alla världens problem tas upp under en diskussion om transvård är inte heller märkligt.
 
Ett tecken på att en minoritet är utsatt är att de på nåt vis som helhet får stå till svars för enstaka individers illgärningar. För jag tror inte att du hade tyckt att det var ett vettigt argument om jag länkade till random nyhet där en cis-person begått brott?
Jag tycker inte att någon ska stå till svars för andras gärningar. Ändå är det vad som sker när man klumpar ihop kritiker med stalkers, våldtäktsmän och mördare.

Brukar vi för övrigt inte belysa att män är överrepresenterade i våldsbrottsstatistiken? Det verkar å andra helt okej då kvinnor tydligen också är en minoritet eller? Vi är inte bara sådär ca halva befolkningen? Transkvinnor är för övrigt biologiska män så jag är föga förvånad att det är dessa och inte transmän som står för fler våldsbrott.
 
Jag tycker inte att någon ska stå till svars för andras gärningar. Ändå är det vad man gör när man klumpar ihop kritiker med stalkers, våldtäktsmän och mördare.

Brukar vi för övrigt inte belysa att män är överrepresenterade i våldsbrottsstatistiken? Det verkar å andra helt okej då kvinnor tydligen också är en minoritet eller? Vi är inte bara sådär ca halva befolkningen? Transkvinnor är för övrigt biologiska män så jag är föga förvånad att det är dessa och inte transmän som står för fler våldsbrott.
Det är ju exakt vad du gör? Du pekar ut enstaka våldsbrott i en tråd om transvård (!)...
 
Det är ju exakt vad du gör? Du pekar ut enstaka våldsbrott i en tråd om transvård (!)...
Som svar på att det skulle vara okej att kalla kritiker för massa saker med argumentet att transpersoner minsann utsätts för våld i samhället. Man skuldbelägger alltså alla inkl. kritiker för vad en annan grupp i samhället gör.

Nu måste jag dra. Lycka till med er debatt!
 
Innan jag lämnar för denna gången vill jag dock be om ursäkt för mitt första inlägg i tråden (som inte finns kvar dock). Mina åsikter är detsamma men jag kunde ha uttryckt mig bättre. Jag är inte den första som låter känslorna ta över (vilket det gjorde för att det handlade om barn) men det var fel. Så jag ber om ursäkt för det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp