Jag passar på att spinna vidare lite här, eftersom att du tar upp misstanken att resultatet hade sett annorlunda ut om enkäten getts till en bredare grupp så att säga. Så jag argumenterar inte emot dig på något vis!
Men... det talas ju en del om ifall unga transpersoner inspireras av sitt sammanhang etc., och det talas om det i "Transkriget" och andra program som sänts senaste åren. Kort sagt handlar det om hypotesen att det förekommer en "smitta" bland kompisar. Forskaren kallar det ROGD, och hon kommer fram till sina slutsatser genom enkätstudier där hon hämtat deltagare från föräldrar till barn som identifierar sig som trans, på föräldraforum som haft en underton av att vara skeptiska. Det är alltså ett jättedåligt urval, och tidskriften som publicerade den från början granskade den ytterligare och artikelförfattaren fick revidera eftersom att den inte gör vad den utger sig för att göra. Ändå lyfts den gärna fram bland transskeptiker, vilket jag förstår. Jag förstår dock inte varför forskare i Sverige, som nog får ses som snäppet mer neutrala, ändå talar om den...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kontroversen_kring_Rapid_onset_gender_dysphoria_(ROGD)