Nu gör jag ett till försök att bemöta dig, sen ger jag mig nog, men nej det gör man såklart inte man försöker dämpa lidandet för den enskilde patienten med de åtgärder som bedöms lämpliga. Sen låter man patienten vara med i utformande av en behandlingsplan, så länge de inte är en fara för sig eller andra, då gäller andra regler tills tillståndet är stabilt. Att ha schizofreni innebär heller inte att gå runt med kroniska psykoser eller vanföreställningar.Det känner jag ju till men det var kanske inte så jag menade. Om en person kommer in med vanföreställningar så ska man alltså bekräfta detta? Hanterar man personer med anorexi på samma sätt? De tycker att de är tjocka så då är de tjocka också eller? Det finns ingen sanning längre, allt handlar bara om självupplevelse.
På samma sätt gör man med personer med könsdysfori som söker vård, det är ju sällan ett så akut förlopp att det rör sig om tvångsvård, däremot kan såklart en person med könsdysfori må så dåligt att det är tal om mer akuta insatser, precis som det kan vara för alla andra. Skulle det visa sig efter utredning att dysforin kanske inte var just det utan något annat så sätter man såklart inte in invasiva åtgärder.