Ja, det är ju tydliga könsroller som du beskriver!
Jag vet inte riktigt om jag ska vara stolt över eller skämmas över att jag på något vis alltid känt att jag kan "stå över" det där. Min grej, det som varit min identitet, har alltid varit intelligens. Duktig i skolan, lär mig saker fort, vilket lett till bra utbildnign och bra jobb osv... Det är ett enormt privilegium och har på något vis gjort att jag alltid känt att jag kunnat gå min egen väg. Vilket säkert gjort att jag ibland uppfattats som (eller är?) arrogant.
Jag tänker att personliga egenskaper visserligen spelar in när det kommer till att kunna välja vilka normer man flyter med i och inte, men ännu mer spelar nog miljö in. Jag kan se familjer och umgängen där jag förstår att det är få som skulle klara av bryta sig ur den normen. Under mitt liv har jag rört mig mellan rödvinsvänstern och Stureplans VIP-bord och något som blivit tydligt för mig är att normer och sociala regler råder precis överallt, de ser bara olika ut. Har man klarat sig undan stereotypa könsroller så är det sannolikt någon annan roll man inte sluppit undan. Sedan är vi individer såklart olika känsliga för att passa in och inte, genetiskt eller upplärt. Men jag har slutat imponeras av det ena eller det andra här, man vet aldrig vilka grundförutsättning någon har. För att inte tala om de sociala fördelarna med att göra som gruppen vill och ja, vem är jag att döma om någon prioriterar dem!