skiesabove
Trådstartare
Uppdatering:
M var lös i magen första tiden hos mig, och när jag då hade ut hans ”husläkare” för att kolla tänderna sa hon att han är i gott skick, men sa också: ”men det kan gå snabbt med en så gammal häst”..
Senaste två veckorna har jag märkt en förändring, försämring. Först bara att han var mera håglös och tröttare än han varit förut, han sov mer. Sov i stallgången, sov när jag sadlade, somnade i hagen så fort jag släppte honom där efter att vi gjort något. Nästa försämring var i rörelsen; han ville helt enkelt inte använda benen mer än nödvändigt. När jag haft honom lös i ridhuset har han rullat sig för att därefter (numera) gå och ställa sig i ett hörn och hänga med huvudet. Jag har fortsatt att rida lite försiktigt för att han inte ska tappa de musklerna helt, medVisa bifogad fil 116149 en tanke om att det kanske är en tillfällig svacka och att det blir bättre när snön och isen är borta så vi kan skritta ut i skogen, när han fått av sig vinterpälsen och när det börjar bli bättre gräs att beta. DÅ kanske han piggnar till? Men det börjar sjunka in hos mig att det sannolikt inte kommer att hända. Jag tror det här är hans sätt att visa mig att han inte orkar mer. Efter påsk ska jag kontakta vår veterinär och så tar vi det därifrån, men jag börjar förbereda mig på att mista honom, redan. Jag är så ledsen, både över att mista just honom men också över att inte ha en häst mer. Jag har verkligen älskat att vara hästägare och det har givit mitt sköra liv så mycket glädje och mening.
Älskade Mikesch.
Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs?
Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och gurkmeja (smärtstillande, antiinflammatoriskt) och jag tog bort han till hösten istället. Så han fick ett sista ljuvligt bete och härliga uteritter i hans eget valda tempo.