Om rasism, magkänsla och en del annat (Utbruten från "Coronaviruset 2019- nCoV")

Magkänsla vid rekrytering är något annat som vetenskapligt bevisats fungera urkasst och bidrar starkt till diskriminering.
Vem här har diskuterat magkändla vid rekrytering? Att min mage känner av vad som är stötande eller logiskt felaktigt, innan min hjärna har analyserat situationen och kan lägga upp ett logidkt oklanderligt resonemang för varför det förhåller sig så, har väl ingenting med rekrytering att göra?
 
Vem här har diskuterat magkändla vid rekrytering? Att min mage känner av vad som är stötande eller logiskt felaktigt, innan min hjärna har analyserat situationen och kan lägga upp ett logidkt oklanderligt resonemang för varför det förhåller sig så, har väl ingenting med rekrytering att göra?

"Logiskt oklanderligt resonemang"?
Ska vi alla basera rasism på vår egen magkänsla?
 
Inte enligt min erfarenhet. Känner flertal "vita" som jobbar för tex. volvo som är i Kina stup i kvarten. Så att dra en sån slutsats är fel enligt mig. Känns väldigt långsökt också.
Nu tänker du bakvänt. Jag är övertygad om att en mycket större procent av folk med asiatiskt utseende nyligen besökt Kina än de med svenskt utseende. Det innebär givetvis inte att det finns folk från övriga världen som besöker Kina.

Det är inte långsökt att tro att någon som ser Kinesisk ut på en flygplats (Arlandas utrikesterminal) faktiskt mer troligen varit i Kina nyligen och att sannolikheten är större än med en som ser Amerikansk/svensk eller Indiskt utseende. Har de dessutom munskydd är de troligen inte bosatta i Sverige mer permanent (runt 1 februari hade få i Sverige oavsett ursprung munskydd).

Det irrationella vid tillfället var snarare att någon skulle smitta mig alls på flygplatsen över huvudtaget.
 
"Logiskt oklanderligt resonemang"?
Ska vi alla basera rasism på vår egen magkänsla?
Eller ska vi utgå från identitetsvänsterns stolliga definitioner? Rent kognitivt är det väl så att man först känner något i en viss fråga. Sedan måste man intellektuellt undersöka om det man känner är rimligt, eller om det berodde på att en personlig hjärtefråga visades vara mindre genomtänkt, eller att det man trott på med vetenskapliga metoder faktiskt motbevisats. Hur är personlig utveckling annars möjlig, om msn inte ständigt omprövar sig själv och sina uppfattningar?
 
Vem här har diskuterat magkändla vid rekrytering? Att min mage känner av vad som är stötande eller logiskt felaktigt, innan min hjärna har analyserat situationen och kan lägga upp ett logidkt oklanderligt resonemang för varför det förhåller sig så, har väl ingenting med rekrytering att göra?

Det var ett exempel på ett område där det finns vetenskapliga bevis för att magkänsla och utseendeprofilering fungerar väldigt dåligt för att kvalificera människors egenskaper, kunskaper och förmågor.

Med tillägg att det är en perfekt grogrund för att odla rasism, misogyni och andra diskrimineringsgrunder.
 
Det går o se ifall någon är turist på mer än hudfärgen. Min farfar som var vit bodde på Dominica över vinterhalvåren och ägde både bostad och plantage där. Han blev aldrig behandlad annorlunda för han var vit.
Knappast, vi hade typ samma kläder, gick enskilt och hittade i byn.

Äger man plantage/bostad så är man troligen känd av alla i närheten så då finns det ingen anledning att behandla en som turist.
 
Det var ett exempel på ett område där det finns vetenskapliga bevis för att magkänsla och utseendeprofilering fungerar väldigt dåligt för att kvalificera människors egenskaper, kunskaper och förmågor.

Med tillägg att det är en perfekt grogrund för att odla rasism, misogyni och andra diskrimineringsgrunder.
Vi är fullkomligt ense om att det inte går att avgöra en människas kompetens för en viss tjänst med hjälp av utseendeprofilering. Det jag undrade är varför du drog in rekrytering i den här diskussionen? Är det för att du tycker illa om begreppet magkänsla?
 
Vi är fullkomligt ense om att det inte går att avgöra en människas kompetens för en viss tjänst med hjälp av utseendeprofilering. Det jag undrade är varför du drog in rekrytering i den här diskussionen? Är det för att du tycker illa om begreppet magkänsla?

Jag tycker illa om konsekvenserna av att människor agerar på sina magkänslor. Själva begreppet är jag helt neutral till. Det finns där. Det går att använda på många sätt.

Vilsenhet och kompetens i skogen avgörs inte heller på ett rimligt sätt genom att betrakta en människas medfödda utseende.
 
Ni som tycker det är helt okej att undvika folk med asiatiskt utseende. Kan ni försöka tänka er in i deras sits?

Tänk att ni är adopterade från Kina och har inte återvänt till ert födelseland sedan ni adopterades. Hur skulle ni känna er om folk flyttade sig från er på tunnelbanan, spårvagnen eller gick omvägar när de möter er? Skulle ni seriöst tänka att deras rädsla är rationell och ni skulle inte ta illa upp alls av det?
 
Eftersom begreppet magkänsla kom upp nu vill jag bara infika att lyssna på sin magkänsla INTE behöver betyda något negativt. Oftast vet den före intellektet.
Man känner att något är fel men kan inte sätta fingret på vad. Eller tvärtom man känner bara JA ÄNTLIGEN utan att hjärnan knappt ens vaknat till än.
 
I samband med eventuell rasism? Nej oj, vad jag önskar att folk tog sin magkänsla och sitt s k "intellekt" på betydligt mindre allvar än de gör. Helt seriöst, alltså.
Jag tror på att vara intellektuellt sträng mot sig själv. Frågor att ställa: Varför blev jag illa berörd av den eller den utsagan? Beror det på att personen som yttrade den är ond och okunnig, eller beror det på något hos mig själv? Vad grundar jag min egen uppfattning i frågan på? Håller den grunden om jag analyserar den?

Nu när jag redogjort för min uppfattning blir jag tacksam om du förklarar hur man känner igen rasismen i sin grannes öga och hos sig själv. Att man utgår från en definition har jag förstått, men vilken definition, och hur används den?
 
Ni som tycker det är helt okej att undvika folk med asiatiskt utseende. Kan ni försöka tänka er in i deras sits?

Tänk att ni är adopterade från Kina och har inte återvänt till ert födelseland sedan ni adopterades. Hur skulle ni känna er om folk flyttade sig från er på tunnelbanan, spårvagnen eller gick omvägar när de möter er? Skulle ni seriöst tänka att deras rädsla är rationell och ni skulle inte ta illa upp alls av det?
Personligen skulle jag förstå dem, och inte bli varken ledsen eller arg. En gång hade jag en synlig kroppsskada som fick främmande människor att undvika mig. Inte lastade jag dem för det.
 
Jag tror på att vara intellektuellt sträng mot sig själv. Frågor att ställa: Varför blev jag illa berörd av den eller den utsagan? Beror det på att personen som yttrade den är ond och okunnig, eller beror det på något hos mig själv? Vad grundar jag min egen uppfattning i frågan på? Håller den grunden om jag analyserar den?

Nu när jag redogjort för min uppfattning blir jag tacksam om du förklarar hur man känner igen rasismen i sin grannes öga och hos sig själv. Att man utgår från en definition har jag förstått, men vilken definition, och hur används den?

Eftersom du själv var ypperligt stensäker på att ditt agerande inte var rasistiskt, frågade jag vilken definition av rasism du då utgår ifrån. "Magkänsla och intellekt", skriver du, trots att du alltså är helt ovetande kring definitionerna av rasism? Nu har du ju redan placerat mig i den "stolliga identitetsvänstern", och således gjort helt klart för att en diskussion med någon som helst utbyte sinsemellan kring definitionen av rasism uteblir fullständigt. Alltså, det är inte min uppgift att utbilda någon inom rasism och rasistiska strukturer. Men är du intresserad, kan jag absolut lämna boktips.
 
Personligen skulle jag förstå dem, och inte bli varken ledsen eller arg. En gång hade jag en synlig kroppsskada som fick främmande människor att undvika mig. Inte lastade jag dem för det.

Men alltså. Fullständigt skrattretande jämförelse.
Jag förstår att du baserar rasism på din magkänsla enbart, för faktisk kunskap inom rasism verkar vara helt frånvarande.
 
Eftersom begreppet magkänsla kom upp nu vill jag bara infika att lyssna på sin magkänsla INTE behöver betyda något negativt. Oftast vet den före intellektet.
Man känner att något är fel men kan inte sätta fingret på vad. Eller tvärtom man känner bara JA ÄNTLIGEN utan att hjärnan knappt ens vaknat till än.

Förutom att den är attans benägen att ha helt fel och utmynna i ett diskriminerande agerande. Så den ”vet” väldigt lite om den nya situation den uttalar sig om.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp