Om rasism, magkänsla och en del annat (Utbruten från "Coronaviruset 2019- nCoV")

Ärligt talat, när jag var ute och reste så var det sista jag villa att närma mig de med asiatiskt utseende (och de med munskydd vilket var det samma i de flesta fall). Att fråga dem hade varit att komma nära nog att i värsta fall bli smittad. Nu var det några veckor sedan och det var få icke kineser som var smittade. Jag vet att det var irrationellt och nej jag var inte direkt rädd, men nog var jag påverkad av coronaviruset. Jag förhörde mig mer diskret med mitt sällskap på flyget som satte på sig munskydd, hon var från Eritrea tror jag och studerade i Stockholm, jag vet inte vad jag gjort om hon sagt hon varit i Kina nyligen.

Jag vet dessutom att den typen av media du länkade till gärna gör en höna av en fjäder och är bra på att missuppfatta/vinkla till den grad att ursprunget är oigenkännligt. Jag tar det med några nypor salt.
I Asien används ju munskydd ofta pga. utsläppen. Men ja jag upplever det irrationellt av dig att undvika de med asiatiskt utseende då de andra likväl kunnat vara i Kina nyligen.

Jag har inte länkat till något?
 
Det var enbart deras utseende som gjorde att de såg vilsna ut. Rasistiskt av mig alltså, borde gått förbi.

Om man ser att de är vilsna baserade på deras utseende/härkomst, varför ska man dölja det?

Men det blir ju klockrena exempel på rasistisk profilering.
Hur kan man se att någon är vilsen baserat på dennes utseende? Lever ni på riktigt i tron om att personer med utländsk härkomst omöjligen rör sig i skog? :confused: Märkligt resonemang.

En vilsen person ser oftast ut så - vilsen.
 
Vadå dölja? Hur kan se om någon är vilsen på deras utseende eller härkomst? Att se ifall någon är vilsen är ju mer kroppsspråk, något som hjärnan ofta fångar upp före man själv hinner tänka det.
Du menade att man inte skulle påpeka utseende, det är att dölja verkligheten om det nu är det man reagerar på.
 
I Asien används ju munskydd ofta pga. utsläppen. Men ja jag upplever det irrationellt av dig att undvika de med asiatiskt utseende då de andra likväl kunnat vara i Kina nyligen.

Jag har inte länkat till något?
Sannolikheten att någon ser ut som Kines, har varit i Kina nyligen är enormt mycket större än de som inte ser ut som det. Det går inte att undvika alla vilket varit det bästa givetvis.

Det är ganska ont om utsläpp som kräver munskydd på Arlanda.
 
För det första har jag svåra problem med begreppet eftersom just de personer som nämner begreppet oftast, också brukar hävda att det inte finns några människoraser. Likheterna mellan människor är för stora för att det ska gå att dela upp dem i raser. Logiskt sett blir det alltså en total kortslutning, som gör att alla resonemang från det här åsiktsklustret vilar på mycket osäker grund.

Jag som hundmänniska tycker nog att det finns vissa yttre skillnader. Om jag säger "hon såg så typiskt finsk ut", så ser de flesta en ljus, blåögd tjej med breda kindben framför sig. Efter att ha vistats i Indonesien en del kan jag dessutom utan besvär skilja på folk från några olika öar bara genom att se hur de ser ut. Det finns alltså utseendeskillnader som beror på vilken region/ö man kommer i från.

Rasism känner jag igen på min magkänsla och intuition. Om det börjar pratas om "definition på rasism" blir jag genast misstänksam, för den mest blatanta rasism min mage och mina färgade vänner har reagerat på de senaste åren är den rasism som kommer i från identitetsvänstern som är besatt av att kategorisera folk efter yttre skillnader, samtidigt som de säger att det inte finns några människoraser.

Att du ber mig redogöra för min "definition av rasism" , antagligen för att triumferande kunna kategorisera mig i rasistfacket gör alltså att jag stoppar in dig i den rasistiska identitetsvänstern.
 
Senast ändrad:
Jag ser mest framför mig hur Jon Henrik Fjällgren blir stoppad för att få instruktioner om hur man bäst gör i skogen. Rasprofilering och utseendeprofilering fungerar dåligt. Men vi gör alla det, frågan är väl mest hur insiktsfullt man hanterar det.
 
Sannolikheten att någon ser ut som Kines, har varit i Kina nyligen är enormt mycket större än de som inte ser ut som det. Det går inte att undvika alla vilket varit det bästa givetvis.

Det är ganska ont om utsläpp som kräver munskydd på Arlanda.
Inte enligt min erfarenhet. Känner flertal "vita" som jobbar för tex. volvo som är i Kina stup i kvarten. Så att dra en sån slutsats är fel enligt mig. Känns väldigt långsökt också.
 
Jag ser mest framför mig hur Jon Henrik Fjällgren blir stoppad för att få instruktioner om hur man bäst gör i skogen. Rasprofilering och utseendeprofilering fungerar dåligt. Men vi gör alla det, frågan är väl mest hur insiktsfullt man hanterar det.
Jag var på Dominica, folk såg genast att jag var turist pga utseendet, där finns få vita. De var mest hjälpsamma men nog var det en del justerande av priser också. Inte var de rasistiska dock, inte vad jag kunde upptäcka.
 
För det första har jag svåra problem med begreppet eftersom just de personer som nämner begreppet oftast, också brukar hävda att det inte finns några människoraser. Likheterna mellan människor är för stora för att det ska gå att dela upp dem i raser. Logiskt sett blir det alltså en total kortslutning, som gör att alla resonemang från det här åsiktsklustret vilar på mycket osäker grund.

Jag som hundmänniska tycker nog att det finns vissa yttre skillnader. Om jag säger "hon såg så typiskt finsk ut", så ser de flesta en ljus, blåögd tjej med breda kindben framför sig. Efter att ha vistats i Indonesien en del kan jag dessutom utan besvär skilja på folk från några olika öar bara genom att se hur de ser ut. Det finns alltså utseendeskillnader som beror på vilken region/ö man kommer i från.

Rasism känner jag igen på min magkänsla och intuition. Om det börjar pratas om "definition på rasism" blir jag genast misstänksam, för den mest blatanta rasism min mage och mina färgade vänner har reagerat på de senaste åren är den rasism som kommer i från identitetsvänstern som är besatt av att kategorisera folk efter yttre skillnader, samtidigt som de säger att det inte finns några människoraser.

Att du ber mig redogöra för min "definition av rasism" , antagligen för att triumferande kunna kategorisera mig i rasistfacket gör alltså att jag stoppar in dig i den rasistiska identitetsvänstern.

Det var visst en öm tå. :)
"Jag som hundmänniska" - vad tusan har det med saken att göra? Är vi hundmänniskor mer rasistiska än gemene man?
 
Jag var på Dominica, folk såg genast att jag var turist pga utseendet, där finns få vita. De var mest hjälpsamma men nog var det en del justerande av priser också. Inte var de rasistiska dock, inte vad jag kunde upptäcka.
Det går o se ifall någon är turist på mer än hudfärgen. Min farfar som var vit bodde på Dominica över vinterhalvåren och ägde både bostad och plantage där. Han blev aldrig behandlad annorlunda för han var vit.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp