Sv: Om ni hade ett helt ridhus för er själva...
Jag har i princip inte ridit i ett ridhus sedan jag jobbade i Strängnäs då det fanns ett med stall under läktaren och 15 boxar plus cafeteria och läktare och gud vet allt.. Fast jag red mest i paddocken då det var ganska dammigt i ridhuset för det var sommar då. Sen dess (2004) har jag varit förvisad till gärden vägar och skogar som de flesta andra. Fast nu när jag ska hjälpa till med en häst så ligger det en nedlagd ridskola precis på lagom skrittavstånd från stallet, så det lär ju bli en grej jag använder både för longering och ridning, vi var där i torsdags, och det var jättehärligt att rida i ett ridhus igen, att inte behöva sitta och spana efter hur underlaget var och om det var farliga rötter eller gropar.. bara fokusera på hästens form och allt man gjorde. Har nog inte varit så glad efter ett ridpass på länge faktiskt.
Jag tycker att det är perfekt att longera, löshoppa, släppa lös hästarna och rida så kallade handy horse banor i ridhus. Dels för att det är ett område med bra underlag, och dels av säkerhetsskäl då hästen kanske sliter sig eller liknande, då är det skönt att veta att man inte måste jaga den hur länge som helst. Därför föredrar jag att alltid longera unga hästar som inte är så vana och pålitliga i ridhus eller gummigrop eller annat inhägnat område, så jag vet att de inte kommer kunna försvinna ut i skogen. Har nämligen sett hur det kunnat sluta, och det var inte för skoj.
Över huvud taget föredrar jag ridhus eftersom jag är ganska mycket säkerhetsmänniska, och ett ridhus är till för just hästar och ridning eller annan hantering. Sen om man tränar hoppning, dressyr, inridning, horsemanship eller något annat har mindre roll, men man har en bra förutsättning.