Om ni hade ett helt ridhus för er själva...

Sv: Om ni hade ett helt ridhus för er själva...

Jag har nästan alltid ridhuset för mig själv, och jag brukar bara rida som vanligt. :D Dressyrövningar och sådant. Släpa fram hinder som man måste ta bort är för jobbigt när man är ensam.

Jag har nästan alltid ridhuset för mig själv, och jag brukar bara rida som vanligt. :D Dressyrövningar och sådant. Släpa fram hinder som man måste ta bort är för jobbigt när man är ensam.

VART finns detta obefolkade ridhus? Jag bor i Örebro län, dock inte I Örebro. Där jag bor finns gott om tider, men inte så avfolkat som du skriver :)

*kl*

Släppa hästen lös och leka med den! :love:

Min häst älskar det! Leka "följa john" t ex.

Ha med en långpisk och busa lite. Det märkliga är att min häst gärna springer på en volt runt mig fast han är lös... :D

...vad hade ni gjort för träning med eran häst?!
Sitter i den sitsen att jag har tillgång till ett ridhus men skallen är tom på ideér.
Tänkte jag skulle upp dit och rida om en stund med hästen...men har bara ingen aning vad jag kan tänkas göra där uppe idag. :D:rofl::bow:

Mvh Xoya.

Jag som saknar både ridbana, ridhus och i dagsläget vettigt fält att rida på skulle ge en hel del för inhägnat område med bra underlag...

Dressyr med nordisen. Skolorna i alla gångarter, växlingar mellan skolorna, tempoväxlingar, skrittpiruetter, galoppfattningar, halva steg... åååh vad jag längtar efter oknöligt underlag:cry:

Löshoppa unghästen... löslongera. Bralla loss lite med dem en i taget och sen jobba dem två och två från marken.

Fan, jag vill ha ridhus:(

Eeek...jag trodde inte det vare så många som skulle svara. :)
Jag har läst igenom alla inläggen och tackar och bugar för alla förslag.
Men jag gjorde det första förslaget jag fick av er med min häst i förrgår.:)
Det var väldigt uppskattat av honom.
Men tack kära ni bukefalister för tips och råd på vad man kan göra för träningar i ridhuset.
Jag är alltid själv när jag är där uppe och rider och då kan det lätt bli en vana att alltid göra samma saker. :)
Hoppas ni får en fortsatt trevlig helg. =D
Mvh xoya.

Jag har i princip inte ridit i ett ridhus sedan jag jobbade i Strängnäs då det fanns ett med stall under läktaren och 15 boxar plus cafeteria och läktare och gud vet allt.. Fast jag red mest i paddocken då det var ganska dammigt i ridhuset för det var sommar då. Sen dess (2004) har jag varit förvisad till gärden vägar och skogar som de flesta andra. Fast nu när jag ska hjälpa till med en häst så ligger det en nedlagd ridskola precis på lagom skrittavstånd från stallet, så det lär ju bli en grej jag använder både för longering och ridning, vi var där i torsdags, och det var jättehärligt att rida i ett ridhus igen, att inte behöva sitta och spana efter hur underlaget var och om det var farliga rötter eller gropar.. bara fokusera på hästens form och allt man gjorde. Har nog inte varit så glad efter ett ridpass på länge faktiskt.
Jag tycker att det är perfekt att longera, löshoppa, släppa lös hästarna och rida så kallade handy horse banor i ridhus. Dels för att det är ett område med bra underlag, och dels av säkerhetsskäl då hästen kanske sliter sig eller liknande, då är det skönt att veta att man inte måste jaga den hur länge som helst. Därför föredrar jag att alltid longera unga hästar som inte är så vana och pålitliga i ridhus eller gummigrop eller annat inhägnat område, så jag vet att de inte kommer kunna försvinna ut i skogen. Har nämligen sett hur det kunnat sluta, och det var inte för skoj.
Över huvud taget föredrar jag ridhus eftersom jag är ganska mycket säkerhetsmänniska, och ett ridhus är till för just hästar och ridning eller annan hantering. Sen om man tränar hoppning, dressyr, inridning, horsemanship eller något annat har mindre roll, men man har en bra förutsättning.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix