Om ni hade ett helt ridhus för er själva...

Xoya

Trådstartare
...vad hade ni gjort för träning med eran häst?!
Sitter i den sitsen att jag har tillgång till ett ridhus men skallen är tom på ideér.
Tänkte jag skulle upp dit och rida om en stund med hästen...men har bara ingen aning vad jag kan tänkas göra där uppe idag. :D:rofl::bow:

Mvh Xoya.

Sv: Om ni hade ett helt ridhus för er själva...

Lösgaloppera/hoppa?:laugh:
Ett väldigt populärt inslag hos min häst iallafall, nu när underlaget i hagen är som det är:mad:

Det har jag varje dag. :o

Lösarbete är väldigt bra att passa på att göra när man har ett helt ridhus för sig själv. Ytan är stor nog och inte så mkt stör. Bra att omväxla med ibland. Även ridning utan huvudlag om man inte är på så hög nivå än, så kan det vara skönt att ha ett ridhus för sig själv för att tex träna att styra, öppna o stänga grindar etc. :)

Senast ändrad:

Då hade jag tagit tillfället i akt och tränat saker som helt enkelt kräver lite plats; Galopparbete, serpentiner, trav och galoppslutor, byten på serpentin, sidvärtes förflyttningar, Osv!

Nu är det inte helt ovanligt att jag är ensam, men jag njuter lika mycket varje gång ändå :D det brukar alltid bli jag som får svänga :devil:

Det har jag varje dag. :o

Lösarbete är väldigt bra att passa på att göra när man har ett helt ridhus för sig själv. Ytan är stor nog och inte så mkt stör. Bra att omväxla med ibland. Även ridning utan huvudlag om man inte är på så hög nivå än, så kan det vara skönt att ha ett ridhus för sig själv för att tex träns att styra, öppna o stänga grindar etc. :)

Precis vad jag tänkte! Det kan man prova på.

Om jag hade haft fri tillgång till "eget" ridhus idag skulle jag antingen ridit dressyr som vanligt eller släppt hästen lös och lekt med den. :)

Åååååh, inte alls avundsjuk :devil:
Jag hade behövt rasta min pigga dam - låtit henne springa av sig i början. Sen hade jag kört tempoväxlingar för att hitta bromsen lite, och mycket galoppvolter. Jobbat lite på den förvända galoppen, och såklart slipat på våra fula skänkelvikningar. Ja, mycket sidvärts hade det blivit. Ett helt ridhus själv, suck, det kan jag bara drömma om :(

Morr, jag skulle gett mig ut på en härlig skrittrunda idag, men snön vräker ner och det blåser så jag vågar inte ta ut henne på vägarna. Vill ju inte att hästen sladdar ner i diket...

Du kan få komma och rida i vårat. ;) Här är det nästan alltid tomt. Trist tkr jag. :o

Det blir lite trist i längden faktiskt :o

Jag skulle nog passa på att rida utan träns, låta hästen bralla lite eller bygga upp några små hinder att skutta över.
Vi brukar inte vara så många, men det är också sällan man är heeelt ensam. Dessutom måste man anpassa sig lite till ridskolans tider också.

Åh, tomt ridhus nästan jämt, nej nu blir jag inte alls ännu mer avundsjuk :eek:.
Minns med fasa gånger man väntat i timmar på ledig tid i ridhuset och så visar det sig att 14 andra hästägare också väntat... Snacka om att det blir trångt då... Och alla rider individuellt såklart. Någon övar galoppombyten, någon longerar sin unghäst och någon annan testar hastigheten hos sin lilla ponny.

Fast i min paddock på landet är det förstås alltid tomt. Men ett ridhus (himlar längtansfullt med ögonen)....

Visst är det. Men, du bor ju där jag bor nästan. Vi kan ju dela ridhus när det är öde. :angel:

Det kanske känns bättre om jag berättar att det inte är ett enormt, fancy ridskoleridhus med tjusig läktare och cafeteria. Det är ganska litet, inte så snyggt längre och dörrarna gnisslar som bara den. :angel: Hade ett sånt där fantastiskt ridhus ett halvår men jag gillar faktiskt detta mer. :D Kanske för att det är "hemma".

Det hade gått fort om jag hade ridhuset för mig själv.

När jag hade hästen på ridskolan så var jag ofta själv i ridhuset om man red sent. Men nu när jag måste köra hästen dit så inser man hur mycket man saknar ridhuset!!!

Nu har du väl kanske redan ridit men till nästa gång:
Lägg ut lite cavaletti bommar för skritt och trav kanske även galopp och sätt även ut lite koner, tex i en fyrkant eller längs med medellinjen. Då har du något att rida mot eller runt så blir det inte så planlöst som det lätt kan bli när man helt plötsligt har jättemycket yta att lyxa med.
Jag har en ovana att titta ner när jag rider "utan redskap" men har jag koner eller cavaletti så måste jag ju se vart jag rider...:p

antingen hinder längs fyrkantspåret, träna på sitsen genom att knyta ihop tyglarna och släppa dem, bara arbeta med sitsen..

eller ridit dressyrprogram :idea: annars är andra i vägen hela hela tiden..

Jag kommer ha ett helt ridhus för mig själv nu på söndag i en timme :D
då tänker jag hoppträna och jobba mycket med volter, studs och galoppombyten har man en hopphäst är det ju sånt man vill träna ;) kan rida dressyr varje dag annars :) men inte hoppa då det blir för jobbigt i snön, sen har jag inga riktigt hinder.. så nu ha byggt en bana som jag blev mycket nöjd med ;) det är 6 olika övningar som är bra markarbete man kan ha som bommar eller hinder väljer gör man själv, sen sätter man ihop allt till en bana :D jag som har ponny börjar lågt och sen höjder jag eftersom :) hur gick det med ridningen i ridhuset vad gjorde du idag ? :D

Jag har ju egentligen två ridhus för mig själv nästan varje vardagförmiddag numera.. :angel:

ha tillgång till ridhus :love: en önskedröm för mej.. :cool:

jamen jag skulle helt klart löslongera/löshoppa, om jag skulle ha tillgång till ridhus så där annars..

men om jag skulle få fara till ridhus nu.. som jag aldrig har tillgång till.. så skulle jag nog bara rida :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 601
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix